biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Alla pratar Corona

Kategori: Spaniens Ecija

 
Denna fina byggnad är även ett Historiskt Museum i Ecija. De har olika utställningar samt romerska utgrävningar. De gör även reklam för den kommande Semana Santa ( heliga veckan) och utställning med konst av kvinnokaraktärer. 
 
I denna historiska byggnad förvaras ett stort arkiv av böcker. 
Jag för min del tycker jag bäst om att vända blad i en inbunden bok.
Emellertid så funkar en ljudbok i bilen på en lång bilresa genom Spanien.
Alla sätt är bra utan de dåliga.
.I dessa svåra tider är det svårt att hålla små butiker i liv. Jag såg samtliga affärer som har fått stänga igen eller rentav fått flytta. Förutom denna luxiga butik som har klänningar som verkligen sticker ut.
Däremot Mi Sueño  som låg mitt på Plaza España  (torget) i Ecija har flyttat till en annan plats pga dyra butikhyror, bra läge och troligtvis andra skäl.
Synd=(
Så tråkigt att många butikskedjor inte kan hålla upp takten och konkurrensen med näthandeln. Jag föredrar att handla i butik/affär för att kunna prova, känna, välja produkter på nära håll. Det är väl det som är hela idén och köpandan/ glädjen att vara i ett med plagget/ produkten.
Det är mitt sätt att se det.
 
Detta mysiga hotell ligger i angränsande till Plaza España och Igkesia Santa Maria
 
 
Restauranger finns det i mängder men jag kan rekommendera denna som har klass.  
 
 
Plaza España 

Är beläget i stadens historiska centrum, även känd som "The Hall", är konfigurerad som dess viktigaste medborgerliga och sociala centrum som fungerar som huvudtorget.

Ordförande för kommunfullmäktige och har en rektangulär planlösning och mer än 400 meter perimeter och når 0,80 Ha.

Det är omgivet av en heterogen uppsättning byggnader, både civila och religiösa, och viktiga gator och några små torg med stort arkitektoniskt och monumentalt intresse konvergerar, beroende på byggnaderna som är placerade där.

Ombyggt under det första decenniet av 2000-talet, under det finns en stor parkeringsplats vars verk respekterade de viktiga arkeologiska resterna som hittades under dess genomförande, lämnar. Dessa besök  införlivades i ytan på torget och kan ses på Museumet.

Torget har viktiga intressepunkter när det gäller arkitektoniskt och konstnärligt arv. Det hänvisar till en serie heterogena byggnader som ändå ger en kompakt och elegant bild av högt urbant värde. Bland byggnaderna finns - offentliga, ädla och religiösa - fontäner, statyer och andra olika element.

 Idag är det Lördag och idag ska jag och min man fira helg på bästa sätt.
Det blir en sväng till Mexikanska kvarteret och lite Chili och Coronaöl. Jag skämtade lite på mitt torra sätt när jag skulle beställa en Corona öl under virustider. Tyvärr fattade den spanska kyparen nada  poängen av skämtet.
Så tur var väl det.
Det blir iaf hett i mängder av rätter och svalka med Cerveza.
Älskar den heta miljön i denna mexikanska restaurang.
Mycket att fästa ögorna på.
 
Alla pratar Corona
 
 

I all hemskhet tror jag någonstans att ölmärket får sig ett lyft av det. Även om det är i en märklig kontext kan det stärka varumärket och försäljningen.

Humor och känsla

Som en del av förklaringen nämner man sociala medier, där det skämtas friskt om förvirringen, och att de flesta konsumenter ändå inser man att viruset och ölmärket inte har någon koppling till varandra förutom namnet.

Dessutom var Corona tidigt ute på nätet för att på ett skämtsamt sätt avdramatisera situationen och undvika förvirring.

Mitt i all Corona stress i Media önskar jag er alla en riktigt fin Lördag och var försiktiga!

Ta hand om er <3

Kommentarer

  • Marie säger:

    Jag älskar din blogg fina bilder och fin information. Allt handlar om corona viruset både med oro och undran. Synd att det har blivit sån nedgång med affärsverksamheten tack vare näthandeln. Önskar Er båda en riktigt trevlig helg puss och kram från Mamma och Håkan ❤️

    Svar: I dessa tider så handlar det om Coronaviruset. Visst ska man ta viruset på största allvar men Media hissar upp problemet ytterligare. Sedan kan man dra ett och ett annat skämt däremellan. Det verkar som att det större problem är antibiotikaresistens runtom i världen. Visst går handeln utför pga konkurrens av näthandel men det beror även på att produkter är lättillgängliga via nätet. Vissa varor kan man inte lätt få tag på andra krävs ofta att ses på nära håll. Önskar er även en trevlig helg <3
    Kram
    Biggeros

    2020-03-07 | 11:10:19
  • Eva`s blogg säger:

    Usch ja det är för mkt ...men va fina bilder du bjuder på :) fönster shoppa ja det är kul med. Jag har shoppat 2 saker kommer i inlägg i eftermiddag :) njut o ha det gott kram

    Svar: Ibland är man tvungen att avleda/byta ut dåliga nyheter i massmedia mot lite bra nyheter. Fönstershoppa är billigt och bra men idag kunde jag inte förmå att bara fönstershopoa. Det blev ett och annat plagg som inhandlades <3Kram
    Biggeros

    2020-03-07 | 11:22:43
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad tråkigt att så många butiker har fått stänga. Haha jag tänkte på det här om dagen med Corona ölen och var påväg att köpa hem en sådan bara för att. :-D Krami

    Svar: Tråkigt att se att butiker har stängts. Speciellt om det är en butik med bra varor. Jag föredrar Corona öl men visst är det konstigt att man har namngivit viruset med samma namn=/
    Du får köpa lite Corona öl till mellon=)
    Kram
    Biggeros

    2020-03-07 | 11:48:14
    Bloggadress: http://https://starbys.se
  • Znogge säger:

    Ibland är det onekligen läge för lite galghumor ;-) Jag är lite förvånad över att viruset fått samma namn men varför inte. Jag vet i alla fall vilken variant jag föredrar ;-)

    Kram och god lördag!

    Svar: Även om jag har torr humor förtjänar vi alla ett gott skratt i dåliga tider <3Såklart föredrar jag även den drickbara varianten =)
    Trevlig helg
    Kram
    Biggeros

    2020-03-07 | 11:59:51
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette säger:

    Tack för många fina bilder.
    Corona är verkligen det stora samtalsämnet. De senaste dagarna har jag i de flesta sällskap varit tyst med att jag varit i norra Italien även om jag inte varit sjuk

    Svar: Jag förstår att Corona är det heta samtalsämnet. Media gör sitt att förstora upp det ännu mer men visst ska man ta alla virus på allvar. Av ren nyfikenhet frågade jag ett Apotek om de sålde munskydd och handsprit. Expediten virrade på huvudet och undrade varför ....Sunt förnuft och renlighet är vad jag föredrar. Jag kommer inte utmana ödet att försätta mig i risker för andra svaga ( som äldre och immunnedsatta personer). Visst kan man skämta lite i den allvarliga vardagen för att gå vidare =D
    Trevlig Söndag!
    Biggeros

    2020-03-07 | 13:17:21
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Emma Engström säger:

    Åh, tråkigt när vissa butiker stängs, flyttas osv.. Viruset är ju verkligen inte roligt, men det har helt klart tjatat sönder i huvudet på mig :'D <3

    Svar: Allt handlar om nutidens utveckling och konkurrens tyvärr ÷/Corona viruset är det ständiga samtalsämnet =0
    Trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-03-07 | 18:21:34
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att via dig nu få besöka denna fina stad. Har aldrig varit här fysiskt men skulle gärna ta en tur hit.
    Ler lite åt namnet "corona" som betyder krona. Har svårt att se sambandet mellan ölet och viruset. Mne de kanske stöttar varandra.
    Är inte alls orolig utan lever och gör som vanligt. Har en bokad resa till Spanien i början av april och tänker åka. (Om inte UD avråder och varför skulle de göra det)-
    Att vara smittad innebär ju inte att en "faller av pinn" . Inte ens att man blir mer än förkyld.
    Men har man nedsatt immumörsvar eller är i någon riskgrupp är det ju skillnad.
    Trist att många små butiker fått stänga. För egen del handlar jag helst där och får personlig service. Köper nog bara resor, färgpatroner och bokar hotell via nätet.
    Önskar dig en fin helg och tack för fina bilder från Ecija.
    Och du, Coronaöl gillas.
    Kram

    Svar: Jag ttor nog inte att UD kommer att stoppa dig från att resa till Spanien. Däremot avråder jag de som ingår i riskgruppen att resa. Appråpå Corona ölen så har intresset till Corona öl ökat på marknaden. Så en viss influens har tagit i kraft. Jag gillar även Corona öl och tack för din fina kommentar<3Då är vi lika att tycka att handla ute på marknaden är en prioritering ett. Såklart gör vi även special beställningar via Amazon =)
    Trevlig Söndag
    Kram
    Biggeros

    2020-03-07 | 20:55:01
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Gerd säger:

    Jodå, jag har sett Corona-reklamen och den är rolig. Jag gillar också lite galghumor. Det blir nästan för mycket av Corona i medierna.
    Så fina bilder du visar. Ja, jag skulle helst vilja vända blad i en riktig bok, men det är ju som det är, glad över att kunna lyssna.
    Trevlig lördagskväll, kram!

    Svar: Bra att det finns bok alternativ för alla ute på marknaden=)All media pratar just nu om Corona viruset så visst blir det lite för mycket ibland. Bara man själv är informerad och vet hur man ska handla i kris. Igår blev det en Corona öl och Mexikanskt. Trevlig Söndag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-03-07 | 21:07:23
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    HAHA gillar din humor! Vet du att jag läst att många faktiskt börjat köpa just den ölen nu, vet inte om det är sanning eller myt men var i alla fall vad jag hörde :-p

    Svar: Du har rätt att i dåliga virustider har det faktiskt ökat försäljning av Corona öl =DMärkligt men sant!!
    Härligt att få ett gott skratt i emellanåt 😁
    Trevlig Söndag
    Kram
    Biggeros

    2020-03-08 | 11:14:28
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ama de casa säger:

    Jag dricker onekligen hellre en corona än att drabbas av viruset... :-)
    Tack för rundvandringen i Ecija! :-)

    Svar: Då är vi två och skålar för våra vänner med en Corona öl <3
    Biggeros

    2020-03-08 | 12:30:19
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • FREEDOMtravel säger:

    Ja, all reklam är bra reklam brukar de ju påstå ...

    Svar: Exakt och ibland måste man le under värsta kristider <3
    Biggeros

    2020-03-10 | 07:01:57
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här: