biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

s PAIN

Kategori: Spaniens Jerez

 
Även om vi har gått över till normalitet i Spanien så är det även normalt att bära mask eller munskydd om man inte kan hålla avstånd på 1 1/2 meter
Nu är det även upp till personen själv att visa respekt och ta hänsynt till sin medmänniska. 
 
Så vår vardag kan se ut så här
 
 
 
Vi har vanliga enlager blåa munskydd som vi använder oss mest av men har köpt även svarta tygmunskydd med bytbara filter.
 
Många syr sina egna munskydd och andra beställer desigmade munskydd på nätet.
Vilket munskydd hade du valt?
 
 
Är munskydd en ny trend under Coronatider?
 
 
Igår stöttade vi våra lokala restauranger. 
 
På vägen dit och hem använder man i regel munskydd.
På plats så lättar man på sitt munskydd.
Hur ska man annars kunna äta och dricka...
Det blir inte så lätt om man inte gör ett hål i masken
 
 
Vi använder oss av en kodläsare som man kan ladda upp som en app på mobilen.
Där finns matmenyn.
Jag hoppas att den är till för att stanna i framtiden för samtliga restauranger och barer.
Det kommer även något gott från det dåliga.
 
 
Barn från 6 år ska även bära munskydd.
Förklara varför för ett barn som är upptagen med att prata med sin omgivning. 
 
 
Visir bär andra
Vi som inte röker fanns det något som hette förr....
 
 
Får man vara patriotisk?
I en Pandemi som denna får man stötta sitt land
 
För Landet i sig själv har sorg som många andra länder som har mist sina anhöriga. 
Då kämpar man vidare att komma upp på fötter igen.
Det är inte säkert att det behöver ta så lång tid
 
 
Igår köpte vi lotter från vår lokala försäljare som är dövstum. Min man satte på sig munskyddet av ren respekt men damen bad honom " att tappa masken " så hon kunde läsa av hans läppar.
Han inflikade med : - min spanska är inte den bästa i världen  så spelar det någon roll?
 
 
I dessa tider är det lätt att få uppmärksamhet
 
 
 

Kommentarer

  • Gerd säger:

    Så konstigt allt har blivit! Att det skulle bli normalt med munskydd hos er! Inte här än, men jag har köpt, både blå 3-lagers och en vit tvättbar.
    Jag trodde tidigare att det bara var kineser som använde munskydd.
    Jag skulle välja en vinröd, i stil med glasögonen.
    Trevlig söndag!

    2020-06-28 | 13:58:24
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Marie säger:

    Oj vad brun och fin du är. Jag tycker det är jobbigt när jag har munskydd med ventil efter 2timmar är det lite svårare att andas eftersom munskydd med ventil är så tjockt men det går synd att inte vi i Sverige alltid ska ha munskydd som Ni har det då hade det sett bättre ut i Sverige med smittan tror det tar tid innan det är över hoppas på vaccination snart puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Ja, visst hade det varit just bättre att använda munskydd i affärer och offentliga ställen där det inte går att hålla avståndet. Visst är det varmt att bära skydd man vänjer sig.Nu vill vi att vaccin ska dyka upp inom kort.
    Trevlig kväll ❤
    Biggeros

    2020-06-28 | 16:40:42
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Gulligt med det lilla hjärtat på munskyddet! Jag har ju sytt egna med utbytbart filter. Mannen mins blev nog för litet, ska göra om.

    Det måste vara jobbigt att vara hörselskadad, särskilt nu med munskydd och distansering. Min mamma hör dåligt och hon sa det att när en granne gick förbi och stannade till för att prata så märkte mamma att hon som vanligt gick närmare för att höra. Det går ju inte nu.

    Munskydd eller inte, det är viktigt att komma ihåg att ett leende når ögonen så man ska fortfarande le och tacka folk för hjälp man får. Det är extra viktigt när man har munskydd, tycker jag.

    Svar: Så sant och klokt som du säger att man ska ändå le pch visa tacksamhet i dessa tider. Om inte annat le med ögonen=)Bra där att du har sytt egna munskydd nu har vi beställt från Amazon även om det tog tid så har vi med extra uttagbara filter. Visst måste det bara extra jobbigt för människor med hörselsvårigheter under Coronatider.
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-06-28 | 17:46:19
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Netti Starby säger:

    Vad roligt att munskydd har blivit en sådan trend och att det finns många varianter att välja emellan. :-D Kramis

    Svar: Ja, tänk att det och handsprit kan bli en produkt som går hett på nätet. Otroligt=)Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-28 | 17:48:56
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ama de casa säger:

    Ja, nog har världen/omgivningen förändrats... Vi har med oss munskydd (från apotek och Mercadona) men undviker att använda dom så länge det går. Fasen vad varmt det är? Vi "skuttar" över gatan istället för att undvika att komma nära andra...

    Svar: Bi brukar även gå omvägar om det går. Visst är det varmt dessutom att bära munskudd i hettan. Vi brukar sprita munskydden efter varje gång och återanvända dem efter 48 timmar. Ja, detta året kommer man att minnas ÷(
    Biggeros

    2020-06-28 | 17:59:48
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Den svenska strategin innebär ju att munskydd är rena rama nonsens fastän resten av världen tycker annorlunda. Vi har köpt hem blå 3-lagers men inte använt än.

    Kram och god kväll!

    Svar: Ja, det vore ju konstigt att alla länder och WHO skulle ha fel. Om alla bär skydd i trånga utrymmen alltså från 1 1/2 meter eller mer så skyddar vi varandra. Det är inte så jobbigt om det blir en åtgärd alla måste följa.Ta hand om dig och ha en fortsatt trevlig hemester ❤
    Biggeros

    2020-06-28 | 18:10:09
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Mirjam säger:

    Häftiga munskydd, måste jag säga...fanns det inte med kaffefläckar på??? Det borde passa mig ;)
    Kram

    Svar: Kaffefläckar kan man säkert fixa själv på sina munskydd. Inga problem.Godkväll från ett varmt Jerez <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-28 | 20:36:45
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Malin Tarvainen säger:

    Det är ändå fantastiskt att ni har sådana valmöjligheter på utseende av munskydd. Här verkar det fortfarande vara svårt att hitta munskydd då många fortfarande kommer in till vår salong (är nagelterapeut) och efterfrågar munskydd. Tycker ni verkar ha en hel del flashiga som är riktigt snygga!
    Men förstod den dövstumma damen honom till slut ändå? Haha.
    Kram

    Svar: Här finns det mesta munskydd på nätet att beställa. Rätt så kul att se att många har mönstrade eller egendesignade munskydd.När jag gjorde vid mina naglar sist bar jag munskydd med tanke på respekt. Ni som jobbar socialt med människor vill ju även känna sig skyddade=)
    Ja, hon förstod min man och det är inte första gången vi brukar köpa lottor av henne.
    God kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-29 | 09:22:17
    Bloggadress: http://www.malinmonroe.se
  • Anonym säger:

    Chanel munskyddet som den mode nörd jag är :) men det sägs inte hjälpa om man är frisk ..men det känns kanske bättre ändå kram

    Evas blogg

    Svar: Ja, jag förstod att du skulle välja Chanel=)Om båda använder munskydd på offentliga platser och kollektivt så är man på den säkra sidan att hålla avstånd eller använda munskydd.
    Kram
    Biggeros

    2020-06-29 | 10:22:47
  • Hilma Eklund säger:

    Åh jag älskar munskyddet från Chanel! 🥰

    Svar: Munskyddet är ursnyggt!!❤
    Biggeros

    2020-06-29 | 11:19:28
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Ullie säger:

    Ja tyvärr har ju folk svårt att förstå att hålla avståndet o nu ska de runt o kolla restauranger o ute serveringar de struntar i det totalt suck
    Bra med munskydd kramiz Finis ❣️ ha det gott idag

    Svar: Ja, här funkar det bra att använda skydd till och från restauranger. På stället så tar man av sig det. Hur enkelt som helst. Godkväll vännen ❤
    Biggeros

    2020-06-29 | 12:41:57
  • Ditte säger:

    Är så glad att jag slipper munskydd. Men det är ju fritt fram att använda dem här om man så önskar. Vi har en lite mer kraftfull modell här hemma i reserv med utbytbara filter men vet inte när jag skulle ha det. Håller hellre avstånd.
    Här är det väldigt få som bär munskydd. Många gånger, om munskyddet kliar så är man ju där och petar med fingrarna och då blir det ju knepigt.
    Men hade jag varit i Spanien så hade jag givetvis radat in mig i munskyddsledet.
    Ha det bra! Och jag önskar er en fin vecka.
    kram



    Svar: Jo, så är det att man anpassar sig till det landet där man bor i efter deras föreskrifter. Jag tycker att det funkar här att både hålla avstånd och bära munskydd. Trevlig kvällKram <3
    Biggeros

    2020-06-29 | 14:27:44
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Emma Engström säger:

    Oj det finns verkligen en hel del olika varianter på masker, man är själv van vid de "traditionella" ljusblåa/gröna munskydden :D

    Svar: Vi har svarta tygskydd med utbytbara filter.Visst använder vi mest de tunna blåa pappers munskydden.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2020-06-29 | 17:51:21
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Veiken säger:

    Det kommer alltid något gott ur det dåliga, vi får hoppas att det blir så den här gången också!
    Jag hade valt det bästa munskyddet. Spelar inte någon roll hur det ser ut!
    Ha det fint!
    Kram

    Svar: Jag brukar säga precis som du. Det kommer alltid något gott från det dåliga. Jag tror att människor tar mer ansvar och har mer respekt för att hålla avstånd. Ja, bra val av munskydd!!Godnatt <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-29 | 19:39:51
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Jag har sett några här med munskydd men det är absolut inte speciellt många. Jag tänker någonstans att alla munskydd är bra, helt galet att svenska strategin återigen är att leka struts :[.

    Svar: Ja, varför inte bara erkänna att strategin inte var så bra. Att använda munskydd vid offentliga platser och kollektivt är nog inte en så dålig idé i dessa tider.Kram på dig<3
    Biggeros

    2020-06-30 | 00:05:08
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Toppen att så många använder munskydd!Bra gjort Spanien!
    Kanske inte alltid det snyggaste, men vad vad gör så länge det funkar.
    Fortsätt ta det varligt!

    Svar: Ja, jag använder de vanligaste och våra svarta munskydd i tyg. Visst tycker jag även att Spanien sköter sig och håller avstånd.Stay safe and keep distans
    🙏
    Biggeros

    2020-07-01 | 18:33:33
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: