biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Nu & Förr

Kategori: England

 
 Leksaker från förr
Paddington bear känner ni alla till från England.
Björnen Paddington är en fiktiv björn som förekommer i flera barnböcker - både kapitelböcker och bilderböcker - av Michael Bond. Första boken, Kalla mig Paddington, utkom 1958. Böckerna är illustrerade av Peggy Fortnum och översatta till svenska av Ingegerd Leczinsky. Wikipedia
 Ja, det var faktiskt ett helt år sedan som jag besökte York Museum, England.
 
 
 En exklusiv karusell från förr i början av 1900 - talet
 
 
 
 
 Ett vardagsrum från 50 - 60 - talet i England.
Ser ni pälsklingarna......
 
 
Ett sådant dataspel hade vi i mitt barndomshem.
Vilket var en lyxpryl just då.
TV spel och datorspel var inte alls något man spelade var dag.
Om man ens tittade på TV.......
Man var ute och lekte.
Kommer ni ihåg spelet?
 Tänk vad tekniken har utvecklats sedan dess
 
 
Ett stort dockskåp från förr.
Kolla alla detaljer om ni har tid.
Ser ni hunden.....
 
Jag fick mitt första dockskåp år 1972.
Jag har sparade det till mina flickor och hoppas att det vandrar vidare i familjen.
 
 
En Tebjudning från förr i England
 
 
En sen afton uppdukat för middag från förr
Rummen visas från tidsepoken bl.a Gustaviansk och Barocken.
 
 
En vickning med underhållning.
Förr var dockhusen gedigna hos aristokratin. 
 
Bilden nedanför visar ett typiskt arbetarhem från förr i England
 
 I det lilla huset på Museumets gård besökte vi ett gammalt hus med en  stor trä kvarn intill den gröna floden.
 
 
 
Läs!
 
 
 Nu och förr
 Vi besökte även denna gamla kyrka i York.
Utanför kyrkporten på gården skymtades den stora ärgade kyrkklockan som man nästan snubblade över.
Kyrkans entré var mindre angenäm pga dess tortyrbräda för fem
" Holy Trinity stocks "
 
 Vilket pub och restaurang liv längs floden i detta nu i den mysiga vikingabyn York.
 Såklart har vi varit här förr.
Svunnen tid.
Dock skulle det ta 19 år tills vi kom tillbaka...
 
 
Vi bodde i England år oktober 2000 - 2002 mars
Då var det översvämning så mycket i vattennivå som visas på pelaren på en bar i York
Hela puben stod i vatten.
 
 
Utanför samma pub King Arms år 2000 en varm sommardag i York.
Med min yngsta dotter Jennifer (då 6 år) och min äldsta dotter Isabella (8 år).
Nu & Förr
Nu är der 26 grader och klockan är lite över åtta på kvällen.
Man hör barnens skratt från områdets pool och solen är inte alls lika skarp som innan.
Nu ska jag ta en kvällsdusch utomhus och få väck Atlantens salt.
Trevlig kväll!

Kommentarer

  • znogge säger:

    När det gäller leksaker och teknik så har mycket förändrats. Jag tror att många barn lekte mer förr.

    Då har vi två grader varmare än vad ni har :D Händer nog inte så ofta!

    Kram

    Svar: Nej, det händer inte allför ofta att ni har varmare än oss i Andalusien =0Härligt!! Jag kan tycka det kan vara skönt att det är svalare någon gång sådär.
    Jag kommer ihåg att man var ute och lekte till man skulle gå hem och äta. Man rörde på sig en hel del då <3
    Godnatt
    Kram
    Biggeros

    2020-06-25 | 22:48:02
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Men oj vad roligt att få se allt det där från förr i tiden och det är sjukt hur allt har utvecklats genom tiderna. :-D Kramis

    Svar: Ja, så kul att jämföra från då och nu.Teknikens under går framåt men dessvärre blir många barn allt förmer lekar stillasittande.
    Trevlig fredag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-26 | 06:09:19
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Mirjam säger:

    Godmorron, tidigt vaken efter en natt med åska och SOM det åskat!!!
    Vilket härligt nostalgiskt inlägg du bjuder på, dockskåpet är ju helt underbart och jo, jag såg hunden :)
    Ha en fantastisk dag, kram på're

    Svar: Usch, så det har åskat hos dig med buller och brak. Då förstår jag att Tor har hållit dig vaken. Ser att du har även skarp syn och såg hunden =)Jätte kul att se från förr och nu.Trevlig fredag <3Kram
    Biggeros

    2020-06-26 | 06:44:03
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Många gamla leksaker där! :-) Det där tv-spelet med den avancerade grafiken minns jag mycket väl :-D

    Ha en fin inledning på helgen!

    Svar: Ama, du minns att tv - spelet var revolutionerande då men idag är det ingent märkvärdigt. Ett trevligt NU <3
    Biggeros

    2020-06-26 | 10:52:59
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Marie säger:

    Härlig tid när du var liten flicka. Hoppas att dockskåpet går vidare i arv. Fina bilder och fin information trevlig helg till Er båda puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Ja, det är fina minnen och roligt att jämföra då och nu. Just nu lever vi i nuet och försöker att hålla oss friska <3Trevlig helg
    Kram
    Biggeros

    2020-06-26 | 11:27:40
  • Emma Engström säger:

    Åh sånt här kan jag tycka är lite småkul att se, vilken skillnad det är från förr och idag liksom! 😃 Dockskåp minns jag att jag hade och älskade det!! 😍

    Svar: Jag gillade även mitt dockskåp och barbie.Visst är det kul att blicka tillbaka <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-26 | 11:34:44
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ditte säger:

    Visst är det fint att ha minnen med sig. Och särskilt nu när resandet är tämligen begränsat. Och dockskåp! Hade också ett par. Har en väninna nu som har tre och där hon har gjort om allt från grunden men att tapetsera, lägga golv dra in el och med mängder av detaljer. Helt fantastiskt. Även möbler har hon tillverkat de flesta. Nu gör hon ett dockskåp till barnbarnet som fyller 3 år i september men även där är det bara "skalet" som finns.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    Svar: Gud, så inressant och imponerade att bygga dockskåp från scratch och inreda med egentillverkade möbler. Det hade jag gillat=)Mimnen bär man med sig och tar till sig de lite extra under dessa tider.
    Trevlig kväll
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-06-26 | 18:24:20
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Hilma Eklund säger:

    Sååå mycket fina, gamla saker! Det är verkligen något speciellt med äldre design och äldre grejer och det är så kul att se! 🌸

    Svar: Visst är det roligt att jämföra från förr och nu.Gillat Paddington bear pch hans fräcka bil=)
    Kram
    Biggeros

    2020-06-26 | 19:18:13
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • ★ Orsakulla som blev mamma vid 20, porslin, pudelägare & specialpedagog ★ säger:

    Tänk att leksaker gör mig så lycklig, bara att titta på. Som Paddington och sedan dockskåpet. Jag älskar sådant. Hade aldrig sett ett sådant tvspel innan, förstår att det var mer lek ute. Det känns som hela världen var mer ute förr?

    Svar: Ja, man hade myvket skoj förr även utan leksaker. TV, datorer, mobiler tog inte över barnens aktiviteter utomhus. Jag skulle dock inte vilja vara utan min mobil idag. Teknikens under idag är inte firekt som förr. Det finns både fördelar och nackdelar från förr och nu.Trevlig kväll vännen ❤
    Biggeros

    2020-06-26 | 23:57:39
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här: