biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Gaviotas

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
Karantändag 79
 
 
Igår vandrade vi i Naturreservatet Toruños i Valdelagrana.
vi fick ihop 20 000 steg igår dvs 2 mil.
Det var perfekt väder att vandra i.
Sol med viss molnighet och lite lätt vind.
 
 
 Kaktusar växte fritt på stäppen och jag har faktiskt likadan mussepigg kaktus hemma som har tagit fart efter en total nerklippning.
 
 
Den blommar just nu och skiftar i gult och aprikosa färger.
 
 
Karantändag 80
 
 
 
Nationalparken erbjuder många aktiviteter. Man kan hyra kanoter och cyklar. 
 
 
 
 
 
Smala högväxta sprön som spjuter högt upp i luften
 
 
 
Runtom parken finns dessa lila markväxter som liknar ljung.
 
 
Detta glesa barrträd är hur läckert som helst.
Dessvärre ingen vidare julgran.....
 
 
Det finns ett SOS 1 km mellan varje stopp. Väldigt tryggt om man skulle få en hjärtinfarkt mitt ute på luffen.
 
 
Mirador punta Saboneses
 
 
 
 
Jag står vid utkikningstornet där man kan se Rota, Puerto Real, Cadiz, Valdelagrana och El Puerto Santa Maria 
 
 
Nu ska vi gå heeela vägen tillbaka 
 
 
Minst 8 kilometer dit handen pekar.
Under vägens lopp såg vi hägring så långt ögat kunde se.
Vatten hade vi i mängder.
 
 
Först satt dessa fiskmåsar/ trutar och spejade in oss från håll. De var snyggt uppradade vid vägkanten.
Desto närmare vi kom flyttade de sig närmare vandringsleden.
Lite knäppa......
De hade ju kunnat flyga sin kos.
 
 
Gaviotas
Trutar och fiskmåsar
 
Tommy!- Håll truten!
es ¡ Tommy!- ¡ Oh, cállate!
sv Håll truten!
es ¡ Cierra el hocico!
sv Håll truten.
es Cállate.
sv Håll truten, Clive.
es Cierra la boca, Clive.
sv Håll truten.

pellizcar la boca de nuevo
Sv. Knip igen mun
 
Es.Silencio
Sv. Tyst, Knip igen
 
 
 
 
Cadiz ligger väldigt nära.
Finns både bilväg och båtväg
 
 
Cadiz varv och hamn skymtas från strandremsan.
 
 
Efter en lång promenad längs strandremsan tog vi ett dopp i havet samt tog en vattenpaus. Vi lutade oss tillbaka ett tag på sanddynorna. Därefter njöt vi av bruset av vågorna och av fåglarnas fågelkvitter.
 
 
Man kan se El Puerto Santa Maria på långt håll.
 
 
Dessutom ser man Valdelagrana dit vi oftast åker för att bada/ sola. Stranden sträcker sig långt med nästan ca 8 km

Kommentarer

  • Marie säger:

    En väldigt fin utflykt med fina bilder som slutade med ett dopp i havet inte fel där skulle man varit med. Ni är väl vältränade nu när Ni går så många steg duktigt gjort kram Mamma

    Svar: Ja, vi går en hel del och det känns bra÷)Gillar att gå i nationalparker och naturreservatet. Fint vädet bidrar till bra tillvaro. Gillar natur.
    Trevlig dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 12:45:22
  • Sandra (sandifighter) säger:

    Vilka underbara bilder, jag älskar kaktusar, kanske för att de är lika stickiga som jag haha. Mina svärföräldrar brukar åka till Gran Canaria varje år och stanna i 6 månader och jag älskar naturen som är där. Jag och maken passar alltid på att gå en liten runda då och då när vi är där. Vi får passa på när farmor kan sitta barnvakt.

    Svar: Ingen dum idé att utnyttja farmor till att sitta barnvakt. Ja, i exotiska klimat växer det många olika kaktusar. Vi har nästan bara stickiga växter. En palm har sylvassa blad så det känns om en injektion=/Trevlig eftermiddag <3
    Biggeros

    2020-06-04 | 15:47:29
    Bloggadress: http://sandifighter.se
  • Znogge säger:

    Vilken härligt långpromenad ni kom ut på och så perfekt att kunna avsluta med ett dopp i havet. Jag tycker det är så häftigt när kaktusar växer fritt ute i naturen.

    Kram och god kväll!

    Svar: Det var en riktigt långpromenad och vi var förtjänta till ett dopp i havet=)Gillar naturparker och dessa vandringsslingor.
    Trevlig fredag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 17:44:26
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Bra jobbat med stegen och det blev en hel del. Vilka vackra platser ni har besökt! <3 Kramis

    Svar: Ja, det blev en hel del steg och en fin dag att gå och promenera. Trevlig fredag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 17:45:38
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Mirjam säger:

    Vilken fantastisk kaktus du har!! Visst är det så, att just kaktusar har dom allra vackraste blommorna???
    Sen kan jag säga att jag är väldigt imponerad av er promenad, snyggt jobbat! Kram!

    Svar: Att se dessa Musse Pigg kaktusarna växa fritt är fascinerande. Blommorna är helt underbara. Vi fick en dag med många steg som heter duga. Trevlig fredag <3Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 18:17:17
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Marie säger:

    Det är härligt med natur och vad brun och fin du är lilla gumman kram Mamma ❤️

    Svar: Jag gillar naturen och dessa nationalparker. Visst får man färg bara man visar sig i solen. Jag fick tom färg på bakbenen.Trevlig fredag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 19:23:39
  • Karin Eklund säger:

    så skönt allt ser ut, värme, sol, lång vandring och mycket vatten både i kropp och för kropp i havet. Underbar dag helt enkelt.
    Fortsätt så!
    Kram <3

    Svar: Dagen tillförde många steg, en fin natur och ett dopp i havet. Vi var nöjda med dagen menntrötta i benen.Trevlig fredag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 20:19:35
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Emma Engström säger:

    Tycker verkligen att kaktusar är så otroligt charmiga på något vis, de finns i så många former osv vilket är lite kul :D KRAM

    Svar: Ja, kaktusar kan te sig i olika former och är tacksamma. Gillar dessa blommor som poppar upp lite överallt på kaktusarna. Trevlig fredag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-06-04 | 21:17:38
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Sara Ekman säger:

    Härlig natur och vilken vandring! :) <3

    Svar: Ja, vi var nöjda efter över 3timmars vandring i naturen.Trevlig fredag <3
    Biggeros

    2020-06-04 | 22:12:01
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Men vilket fantastiskt ställe! Kan tänka mig att om vinden får fart där så kan den ta i ordetligt.

    Det som du benämner gran, undrar om det inte är blomsterstänglar från agave eller någon annan suckulent. Det brukar se ut så.

    Och åh, ni skuttade i havet! Var det skönt? Jo, det måste det ha varit så som ni vandrade. Vilken jättepromenad. Och som sagt, vilket ställe!

    Svar: Ja, jag gillar dessa nationalparker som mannkan vandra i bland naturen. Du har nog rätt om den sk. Granen. Jag har sett sådana på ett annat ställe och de ser inget vidare för att vara ett barrträd. Läckra ändå=) Den stack verkligennut och med en stor kaktus vid fotändan. Vattnet var skönt och speciellt när vi var varma och svettiga. Det var skönt att luta sig tillbaka en liten stund i sanden. Har det blivit ett dopp ännu för dig.....
    Biggeros

    2020-06-04 | 22:25:24
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • wiolettan säger:

    Bra gjort att gå så långt, för mig låter det otroligt mycket. Men du ser ju så spänstig och fin ut på bilderna så jag förstår att det finns ork.
    Bad på det, härligt och somrigt.
    Tack för promenaden, för jag följde med i de vackra bilderna som du visar.
    Trevlig helg.
    Kram!

    Svar: Ja, ju mer man går desto mer styrka och kondition får man. Det är jätte skönt att vandra. Speciellt i naturen=)Sedan gillar jag varm och soliga dagar då man kan ta ett dopp i havet.
    Trevlig nationaldag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-05 | 11:08:44
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Ama de casa säger:

    Såg fint ut, men inget ställe man vandrar på när högsommaren kommer tror jag. Gott om skugga var det ont om :-D

    Svar: Just därför är det bra med en keps för att skydda huvudet. Det finns skuggområden också för parken är stor. Visst under högsommaren är det för varmt.Trevlig nationaldag <3
    Biggeros

    2020-06-05 | 11:36:43
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ullie säger:

    Vi promenerade mycket innan vi fick barnen m nu orkar inte min kropp mina ben . Jobbigt
    Härligt att ni gör det tillsammans o man kommer ut o gör något kram min fina ta hand om er kram

    Svar: Det är bra när båda har chans att vandra tillsammans i naturen. Ttåkigt att ni inte har möjlighet att göra det mer. Trevlig nationaldag <3Kram
    Biggeros

    2020-06-05 | 12:18:21
  • ★ Orsakulla som blev mamma vid 20, porslin, pudelmamma & specialpedagog ★ säger:

    Åh det där ser helt magiskt ut. Tänker alltid på hur många fler steg människor verkar ta så fort man inte är i Sverige. Undrar vad det beror på? :)

    Svar: Det är magiskt i mina ögon. Jag vet därmot inte varför man nu skulle ta fler steg utanför Sverige. Sverige har så mycket natur och vandringsleder året om. Jag och min man vandrade mycket när jag bodde i Blekinge.Trevlig nationaldag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-05 | 23:43:47
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Annie - Stora Små Äventyr säger:

    Vad fint det ser ut :) Skönt att vara ute och gå sådär :D

    Svar: Ja, du som gillar att gå i natur och fotografera hade gillat denna park.Trevlig nationaldag <3
    Biggeros

    2020-06-06 | 09:45:26
    Bloggadress: http://biglittleadventures.se
  • Anonym säger:

    Härligt vännen, så skönt att bara gå ut så i värmen :) lte avis :) här är full storm i dag tvi så trist då man har 1 v sem ...kram

    Evas blogg

    Svar: Hoppas verkligen att vädret ändrar sig på din semester. Visst är det härligt att vandra när det inte är för varmt.Trevlig nationaldag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-06 | 10:25:24
  • Ditte säger:

    En verkligt rejäl promenad. Men ingen skugga att tillgå så för mig hade den inte låtit sig göras. Tack för turen och fina bilder.
    Men ett dopp hade jag gärna tagit här.
    Önskar dig en fin lördag.
    kram

    Svar: Nu var det en disig dag med friska vindar så vandringen gick smidigt till.Ett dopp i havet lockade mycket för mödan. Jag gillar verkligen finna natinalparker där man kan fritt vandra. Vi har ju inte fått gå så fritt under lockdown så just därför känns det ännu bätte.
    Trevlig nationaldag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-06-06 | 12:06:22
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: