biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Strandraggare

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
Rota
 Är en fin liten turiststad för surf/ kite intresserade och badsugna människor.
Den vita breda stranden fortsätter längs costa de la luz i kilometer.
Rota lighthouse syns från många håll då man kan orientera  sig lätt i byn.

Costilla beach, in Rota , is a beach with fine, golden sand and a moderate swell. This is one of the most famous beaches in Rota, which is why its occupation in the summer time is usually high for practically its entire kilometer and a half long. This is because it is the beach that is adjacent to the historic center of Rota .

La Costilla is a beautiful urban beach with a promenade . In addition, it has been awarded the Blue Flag and the "Q" for Tourism Quality in 2016

 
Duque de Najera
hotellet ligger i angränsning till stranden.
 Även Antiguo faro de Rota 
 
 
 Här är Duque de Najera huvudentrén som har 4 stjärnor. 
 
Här kan du boka rum och få se bilder på hur hotellets inredning ser ut.
 
 
 
 
 Rota är en stad med cirka 27 000 invånare och ligger i regionen Andalusien, Cadiz provinsen  i Spanien.
Rota ligger utefter kusten Costa de la Luz. Wikipedia
 
 
 
 
 

Vad händer om det blir karantän och restriktioner för rörligheten där vi befinner oss på semester? Kan vi bli fast på semesterorten? Riskerar vi att bidra till smittspridningen om vi åker hem från ett isolerat område? Får vi pengarna tillbaka vid sen avbokning eller om semesterresan måste avbrytas i förtid?

 
Det är endel frågor som ställs nu när den lilla byn i
Gallicien och Lerida och Lugo i Katalonien har gått tillbaka i fas.
Invånarna i Gallicien ska sitta bara i 5 dagar i karantän och Katalonien ska även invånarna hålla sig till strikta restriktioner och lockdown i 2 veckor.
 
Regeringschefen var ganska så tydlig i början med att om regioner som missköter sig får gå tillbaka i fas för att hålla dödstalet/ smitta
nere.
 
 
Bakom dessa tjusiga spanska bänkar ligger restaurangen Rompeolas som vi valde att äta lunch.
Vi valde bord vid strandremsan där man kunde hålla koll på alla semesterfirare.
 
 
 
 
 Rompeolas kan jag rekommendera med allt från risrätter, kyckling, kött till fisk.
 
 
 Man drar bara appen på scan me koden och därefter kan man välja från meny.
 
 
 Med hjälp av kamerans zoom så kunde jag fånga polisernas arbete som jagar munskyddsboven i en golfbil
 Nej, den snälle mannen råkade bara gå förbi i rättan stund.
Polisen har full kontroll på stranddyrkarna och att alla håller distans på allmän plats.
Jag tycker att de flesta är jätte duktiga.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Polisen körde på stranden och hade ett ganska så lugnt arbete.
Alla skötte sig sina distansförhållanden.
 
 
 
Badvakterna gick fram och tillbaka
 
 
 
 
 
Som sagt de flesta spanjorer bär munskydd förutom tjejerna bakom damen som sitter och drömmer sig bort från coronas tider.
 
 
 Castillo de Luna
 Som är stängt för tillfälligt
 
 
 
 

Bartolomé Pérez

Plaza där Rotas två monument är placerade
Där finns även en mysig taverna.
 
 
 
 
 Rota är känd för sin Amerikanska militärbas.
Min man är imponerad av dessa bata stora militär plan som flyger över vårt hus.
De får snällt hålla sig högt ovanför vårt tak
Jag vill helst inte ha besök av Karlssontaket.

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    Snällt av dig att visa lite sommar, här är allt annat än det .. riktigt härliga bilder vännen. Man undrar när värmen kommer här ..jobb hela helgen kram å njut

    Svar: Så tråkigt att det är kallt under sommaren och ledighet. När man är ledig vill msn frosss i sol och bad. Dsmt varma sommarkvällar. Kram på dig och trevlig jobbhelg <3
    Biggeros

    2020-07-10 | 19:08:44
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det ser så lugnt och avslappat ut. Skönt att folk tar det med ro men fortsätter med distans och respekt.

    Tror bestämt att det är någon som visar på effekten av er diet!

    Ha en fin helg!

    Svar: Det var en avslappnad dag med god mat. Jag tycker att spanjorerna visar respekt och följer restriktioner =)Då menar du att någon har gått ner =0
    Tack, detsamma trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-07-10 | 22:25:05
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Gud så konstigt det ser ut att se stränderna, JÄTTEBRA så klart men annorlunda mot hur man är van att se stränder. Jag ser här hur det missköts hela tiden, folk trängs på restauranger och jag funderar på allt kring riskerna :(.

    Svar: Jag tycker att spanjorerna sköter sig utmärkt. Även om vi är i normalitet så får vi utstå med att snällt följa restriktioner. Trevlig helg vännen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-07-11 | 00:44:51
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Anki säger:

    En hög och smal röd/vit fyr - och tanken gick till Gränna - några fler röda ränder bara :)
    Rota ser trevligt ut - lite lagom stort och med fina miljöer.
    Ha det fortsatt gott!

    Svar: Vi har många fina kustbyar som är jätte mysiga. Nära och bra att besöka från mitt hem. Fyren ser man från alla håll och kanter i Rota. Ja, du får dig till att tänka på Gränna ( polkagris paradiset)
    Trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-07-11 | 09:12:57
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Där har jag inte varit. Kul att få se.
    Oh, vad jag längtar till Spanien nu, men det lär nog ta ett tag tills jag är där, tyvärr.
    Trevlig helg!

    Svar: Tänk vad fina byar och städer som finns i Spanien och nära mig. Har man hemester så kan man likaväl besöka dessa idyller. Jag förstår att du längtar till ditt semester boende.Trevlig helg vännen <3
    Biggeros

    2020-07-11 | 10:37:58
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Bra att folk sköter sig och att regeringen agerar om smittan ökar igen. Så funderar det inte här i Sverige alls... Härligt att ni kan njuta av stränderna och värmen!

    Kram

    Svar: Här finns mångs vita stränder att besöka.Ja, jag instämmer och tycker att regeringschefen gör bra ifrån sig.
    Trevlig helg vännen
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-07-11 | 11:38:11
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma engström säger:

    Vita sandstränder är ju bland det härligaste, så fint det är! Man saknar det något så otroligt så när Corona lugnat sig måste en resa bokas :D <3

    Svar: Ja, jag trivs jätte bra i Spanien med deras fina stränder. Jag har gjort ett val att bo i ett klimat som Andslusien. Vi behöver inte åka utomlands förutom till Sverige och besöka våra döttrar och släktingar. Nu går tyvärr inte =(Ta hand om dig <3
    Biggeros

    2020-07-11 | 12:26:39
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • wiper säger:

    Fantastiska bilder så vackert. Bra att dom har polis som ser till att restriktioner följs. Här finns inget sånt utan man får ta sig fram som i en hinderbana. Jag har köpt hem munskydd och jag ser fler och fler som använder såna.

    Bra att folk sköter sig där. Så borde vi ha här också. Rompeolas maträtt måste jag googla på. Härligt att få ta del av dina fina bilder och texten

    Ha en skön helg
    Hälsning Malin

    Svar: Ja, jag blev även förvånad att se så många vakter och poliser inom en kort sträcka. Här sköter sig folk och de flesta använder munskydd på allmän plats. Tipsar gärma stränder och restauranger under högsäsong. Trevlig söndag <3
    Biggeros

    2020-07-11 | 15:15:20
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Jasmine säger:

    Svar: Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar!
    Kram

    Svar: Tack för att du kikar in <3Trevlig söndag
    Biggeros

    2020-07-11 | 17:37:55
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Heléna säger:

    Så vackra bilder! Skönt att de flesta verkar förstå vikten av att fortsätta att hålla avstånd. Hoppas den här eländiga pandemin ger med sig snart! Ha en underbar lördag vännen! Kramar 💖

    Svar: Jag tycker att de flesta spanjorer förstår allvaret av denna pandemi <3En stor eloge!
    Trevlig söndag vännen
    Kram
    Biggeros

    2020-07-11 | 17:47:32
    Bloggadress: http://antiinflammatorisk.blogg.se
  • Ullie säger:

    men alltså åh jag är så svag för fina kort på alla hus och alla palmer gud så jag älskar dem . brukar ju ha lite biler på min fb sida får jag låna en bild dit på fb om jag skriver den är din ?
    puss kram

    Svar: Det klart du får låna en bild Ullie i med det att du frågade så snällt <3Tänk att man är omgiven av vita stränder, blått hav, blå himmel och palmer. Ett paradis i vardagen.
    Trevlig söndag
    Kram
    Biggeros

    2020-07-11 | 22:12:43
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: