biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Pueblo blanco

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
Backe upp och backe ner behöver man inte inbilla sig själv att man sitter i en berg/dalvagn.
Förutom att det är en gratis rutt i den vita byn Zahara Sierra
 
 
 
 
 
Gatorna är smala och branta
 
 
 
 
 
 
Det är tur att jag har en skicklig chaufför som inte tvekar i de branta kurvorna. Han är minsann skicklig min privata förare.
 
 
 
Efter att vi hade parkerat bilen tog vi oss ytterligare upp på toppen av byn.
 Utkiksplatsen gjorde saken.
Där såg jag den ypperliga vyn som fick mig till att hissna.
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAHARA DE LA SIERRA CASTLE
Castillo  i Zahara de la Sierra, medeltida stad Zahara - rester av slottet och behåll

Från trettonhundratalet tas slottet av symboliska, konstruktiva och defensiva skäl den centrala europeiska modellen av Tower of Homage men med muslimska påverkan. Det är möjligt att denna konvergens sker från fjortonde och femtonde århundradet i den spanska-Nazariska gränsen som resulterar i tardokristianer som torn till Olvera och Zahara.

Som sagt det är bara rester kvar av slottet.

 
 
Vi såg slottet  från håll. Vi tyckte inte att det var värt att promenera uppför backen i 36 grader.
 
 
 
 
 
Mirador
Utkikningsplats på insjön från högsta punkten
 
 
 
 
 
 
 Nerför trappan tog vi oss till spanska gran trädgården
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kyrkan Santa Maria de la Mesa är ett vackert tempel från 1600-talet. Det byggdes på en gammal hermitage i Zahara de la Sierra (provinsen Cádiz).

Utanför skiljer sig huvudfasaden och dess barocka rosa marmorfasad ut. Första gången du ser det kommer enkelheten i templets sidoväggar att uppmärksamma dig i motsats till fasadens dekorativa rikedom.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
En turistattraktion av försäljning av ostar, olivolja och honung.
 
 
Vi åt lunch på denna restaurang och vi blev serverade efter lång tids väntan. Jag satte en prägel och förevigade lunchen ytterligare. 
Ja, var kommer vattnet ifrån?????
Vi kommer inte längre upp i berget än så här.
 
 
 
 
Omgivningen var väldigt mysig i hettan.
 
 
Även dekorerade balkonger med fina krukväxter
 
 
Det var allt från Zahara Sierra 
 
 
 hissnande höjder
 
 
Och pueblo blanco....

Kommentarer

  • Anki säger:

    En intressant och bitvis hisnande dag med trånga gator, vackra hus och en fantastisk utsikt! Så många fina bilder!
    Ha en ny fin dag!

    Svar: Ja, denna vita by och på hissnande höjder bör man se. Det finns många liknande byar som är sevärda. Trevlig sommardag <3
    Biggeros

    2020-07-16 | 07:00:13
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • wiper säger:

    Vilka vackra bilder. Det känns som man följer med på resan och även får sig lite historia runt allt fint. Snygga byggnader och pyntat till tusen. Härligt!

    Bilden med bord och balkong är så lyrisk så jag skulle själv vilja slå mig ner där med en kopp kaffe och få rysningar av njutning

    Vad härlig du/ni har det. Vilka skickliga chaufförer som kan ta sig upp för alla branta gator.

    Ha en skön dag i dag också
    kram från Malin

    Svar: Ja, jag litar även på min förare att han kan ta ut svängen med lite marginal. Ja, jag hade då inte tagit mig ner för den 45 gradiga smala backen. Vilken upplevelse och den kittlande känslan=)En sevärd by IRL
    Trevlig dag
    Kram
    Biggeros

    2020-07-16 | 07:43:18
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Marie säger:

    Underbara bilder och en väldigt fin by och turkos sjö kram Mamma ❤️

    Svar: Ja, en sevärd idyll på hissnande höjder =)Kul att se sig omkring <3
    Många kramar från heta Andalusien
    Biggeros

    2020-07-16 | 08:22:21
  • Znogge säger:

    Vilken härlig dag och vilken trevlig utflykt! I sådana lägen är man glad för att ha en kompetent och bra chaufför i sitt sällskap. Den sortens vägar är inget för mig.

    Kram <3

    Svar: Ja, jag hat tur att ha en chaufför som gillar att köra. Visst kittlade det i magen vissa stunder.Ha en bra dag vännen ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-07-16 | 09:34:42
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Jasmine säger:

    Svar: Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar - uppskattas!
    Önskar dig en fortsatt fin vecka.
    Kram

    Svar: Jag önskar dig även en fin helg ❤
    Biggeros

    2020-07-16 | 16:36:17
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Emma Engström säger:

    Åh det har jag verkligen tänkt på att det är väldigt många backar utomlands, tycker det är lite kul att se miljöskillnader från utomlands och Sverige! :D Himla fint <3

    Svar: Jo, vars här finns många branta backar. Visst är det kul med annorlunda miljöer att jämföraKram
    Biggeros

    2020-07-16 | 17:38:21
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Netti Starby säger:

    Vad härligt att ni hade en bra chaufför och det var klokt att ni inte promenerade uppåt i värmen! :-D Kramis

    Svar: Nej, här kan det bli rejält hett.Ja, min chaufför är duktig=)
    Kram
    Biggeros

    2020-07-17 | 05:57:37
    Bloggadress: http://starbys.se

Kommentera inlägget här: