biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

I Pandemins hetta

Kategori: Spaniens Jerez

 
Innan lunch tog vi våra elcyklar in till stan. Jag behövde produkter från hälsokostaffären. Sedan placerade vi oss under parasollerna under skuggan. Jag passade på att föreviga restaurangens inredning strax innan  folket hade gått. Man har förnyat både ställets namn och inredning inne/ ute
 
 
 
 
Kan ni tyda restaurangens logga?
 
 
 
Jag har köpt ett manikyrset OPI och exklusive ett vitt nagellack. Det var inte det allra lättaste att måla vitt på tånaglarna. All färg som kom utanför syntes med råge.
Visst är det fräscht till solbränd hud
 
 
Vi beställde Cava i sommarvärmen och vinägrett bläckfisk och havets läckerheter 
Sedan traskade vi vidare till ett annat ställe och åt Albondigas en salsa tomate och Salmorejo 
Jag hade även en ryggsäck full av vatten ( camelback ) med på färden
Det händer inte så ofta att vi tar oss till stan för lunch under den hetaste perioden.
Nu dröjer det ett tag.
 
 
Igår avslutade vi kvällen med ett kvällsdopp i poolen klockan 23.00
Förstår ni hur varmt det är nu. Temperaturen är jämn och 37 grader mer eller mindre. Än har vi inte nått den varmaste Augusti månad.
Hettan tar sig in överallt och allt handlar nu om att dricka vatten, mineraltillskott, skugga, friska vindar och AC
 
 
Ja, visst blir man en aning trött på värmen och speciellt när stränderna är begränsade av turism så här års och av pandemin.
Dubbelt upp.
Många gamla och sköra dör även av hettan varje år i Spanien. 
 
Jag läste i Mira Jerez igår att under veckan
( under värmen )har det alarmaserats om att de har hittat endokocker i vattnet på vissa stränder. 
Förra veckan alarmariserade man om Levante risk
( sandstorm ) och det bekräftades senare några dödsfall och synlig sand på rutor, bilar, utemöbler och plattor=(
 
Utomsocknes och turister bilar långan väg och köar på väg till kusten. Då är de inte säkra på om de ens får plats på stranden.
Många stängs när det blir för fullt.
 
Oftast brukar jag åka till Sverige i Augusti och hälsa på mina nära och kära.
I år blir jag hemma i min hemort tills allt som börjar på C har lagt sig.
 
Nu börjar det bli tjatigt och tröttsamt.
Allt man läser om handlar bara om Covid - 19 och alla tycks vara experter.
Länder hängs ut
Vi alla sitter i samma båt
och vi måste försöka att bekämpa denna pandemi tillsammans. 
Det är ju inte så att denna pandemi är självförvållat.  
 
 
Nu hade det inte varit dumt med lite regn i Jerez

Kommentarer

  • Marie säger:

    Jag skickar gärna lite regn till Er Så kan du skicka sol och värme. Herregud vad fina skor och naglar 💅 och och vad söt du är oj vad jag saknar dig om det ändå kunde gå snart tills jag får träffa dig puss och kram från Mamma ❤️ 💕

    Svar: Ja, visst är det tråkigt att vi inte ska kunna ses under pandemin. Man vill heller inte ta risker. Vi får ha tålamod 🙏Längtar efter dig med hoppas detta elände är väck snart. Tyvärr fortsätter på somliga ställen. Den verkar inte så aggressiv som den var innan. Man kan väl hoppas att viruset har ändrats sig i sin struktur. Kram och många kramar❤
    Biggeros

    2020-07-26 | 13:32:15
  • Netti Starby säger:

    Vitt nagellack är verkligen fräscht till solbränna och det är inte alltid lätt att måla tånaglarna. Härliga bilder <3 Kramis

    Svar: Nej, jag skulle ha gått till en salong och gått dem fixade=)Kram
    Biggeros

    2020-07-26 | 15:16:56
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Nej, hettan begränsar ju verkligen. Man orkar ju inte direkt vara så aktiv. Bra jobbat ändå att trampa på in still stan för lite omväxling med lunch. Och det såg ju ganska tomt ut på restaurangerna. Så säkert håller sih många hemma mitt på dagen.
    Vi är ju aldrig i Spanien på sommaren eftersom jag tycker dte är alltför hett för att just orka göra "roliga saker". Men bor man där så är dte ju som det är. Men kanske tar ni e ren tur till Sverige och svalkar av er. Såg dock att du skrev att ni inte reser i år. Lite som vi också känner. Vi stannar i Sverige.
    Ha det bra och skönt att ni har både pool och ac.
    Kram

    Svar: Nej, i år är vi försiktiga och blir kvar i vårt hemland. Inga onödiga semestrar. Visst saknar jag de mina men jag vill varken utsätta dem eller mig för förhastade resor. Ja, men ändå såg vi många sitta ute och äta lunch lite varstans. Jag brukar vänta med att ta kort när det blir läge för det=) Skönt att sitta i AC och skuggan=).Trevlig kväll Ditte
    Kram
    Biggeros

    2020-07-26 | 16:55:01
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • znogge säger:

    Visst är man trött på eländet minst sagt! I tider som dessa är det lugnast att hålla sig hemma men frågan är när det är över. Jag tror det kan ta tid...

    Kram

    Svar: Ja, jag tror även att det kommer ta tid. Så man får ha tålamod och hålla modet uppe. Ja, man vill bara att allt ska bli normalt igen.Ha det gott ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-07-26 | 20:23:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Paula säger:

    Nagellacket i all ära, men vilka fräna solbrillor! Läste idag att dödstalen i Spanien är dubbelt upp mot vad man anmält pga att man inte anmält alla otestade som gick bort första månaderna. Oavsett det så är det segt att det inte ger sig. Lagom till vaccinet kommer har väl viruset hunnit mutera till något annat...Nu hängde jag läpp, trots att jag faktiskt har det oförskämt bra även om det är lite långsamt mellan varven. Tror dock det blir betydligt värre i höst när man inte kan umgås utomhus på samma vis som nu. Ha en fin vecka, avundas dig inte värmen

    Svar: Ja, vitt nagellack är fräscht på sommaren=)Ja, Spanien sade det redan från början att dödstalet är det dubbla. Så är det nog i andra länder med i början av pandemin hann man inte registrera alla fall och att de var just åsamkan från Covid -19. Vi får nog reda på ett och annat och siffrorna blir nog mer korrekta.Ja, hur ska detta året sluta=(Visst sker en mutation av viruset och verkar som att det är mindre aggressivt jämfört med innan.Nu är det fortfarande 27 grader ute.Varmt 😓😓😓Godkväll!
    Biggeros

    2020-07-26 | 22:14:47
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haha, det är fasen inte lätt att måla tånaglarna oavsett färg. Undrar om jag inte också har vitt hemma....? Nagellack, alltså.

    Här hos oss ligger tempen kring 30, räcker bra. Och dopp i mörkret är härligt!

    Ha det bra och sköt om er!

    Svar: 30 i temp är lite mer behagligt. Vi har haft nästan 40. Det kan bli lite för bra. Ja, tyckte att ett vitt nagellack skulle vara snyggt nu under sommaren. Oturligt så syns varenda litet fel när man ska måla. Nu får lacket sitta=)Igår blev det ett dopp i poolen efter sttanden. Tänk vad 5 grader lägre i luften gör skillnad <3
    Biggeros

    2020-07-26 | 23:02:12
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ullie säger:

    åh men vännen ja vill ha dina sandaler . ja det är så fint o va solbränd . mitt solbränna går väl bort nu i detta jäkla regn usch hela juli regnar bort DET dör ja för

    skicka sol värme tack gumman kram kram vi hörs
    p.s förlåt glömde ta kort på naglarna ska ska =)

    Svar: Jag skickar sol och värme=)Ja, jag har två par liknande sandaletter. Skönt i sommarvärmen =) Hoppas att solen återvänder till Sverige då du kan bygga på brännan=)
    Kram
    Biggeros

    2020-07-27 | 00:06:00
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Anki säger:

    Snyggt och fräscht med vita tånaglar ... och snygga sandaler! Har svårt att förstå hur någon kan bo i den hettan ni har!
    Ha en bra start på veckan!

    Svar: Ja, det gäller att ha AC och ha nära till pool och havet. Som tur är varierar temperaturerna =)Igår blev den en dag vid havet. Även en lunch.
    Trevlig dag <3
    Biggeros

    2020-07-27 | 06:10:21
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vi har gott om regn här i Wales, har regnat och stormblåst hela jä..a dan! Så trött på dåligt väder. Gör mig så här gnällig ,burrr!
    Inte bra med för varmt heller. Vart tog lagom vägen?
    Ser i alla fall härligt ut hos er.
    Cava och tapas, vill ha!
    Hälsningar från gnällspiken Lena

    Svar: Ja, varför kan det inte vara mera lagom. Ni har för mycket regn och vi har allt för mycket sol. Vi gör ett utbyte. Ibland måste man få gnälla lite då känns det bättre. Fördelen i sommarvärmen är att svalka strupen med Cava och goda tapas <3
    Biggeros

    2020-07-27 | 14:08:22
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Hilma Eklund säger:

    Åh jag vill också ha värme! Fast förstår att det kan bli för mycket av det också 🤗

    Svar: Ja, lite för mycket av solen när temperaturen nuddar 40 =0Igår var det 5 grader mindre. Vilken skillnad=)
    Biggeros

    2020-07-27 | 16:57:07
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Veiken säger:

    Vatten och elektrolyter är nyckeln till att må bra i värmen. Pool inkluderas i det!
    Jäklar så snygg du är i håret! Gillar't!
    Det gäller nu att ha tålamod, vilket är min sämsta gren. Vi har ingen aning om/när vi kan åka "hem" till Thailand den här säsongen. Den som lever får se.
    Ta hand om dig i värmen!
    Kram

    Svar: Ja, du har så rätt i allt var du skriver. Vi får hålla oss till tåls vilket är svårt. Vilket knepigt år=(Ja, nu räcker allt med en pool under värsta hettan. Jag förstår besvikelsen att ni inte får besöka ert paradis på en viss tid. Tänk vad vi är begränsade i detta elände. Vi får härda ut.
    Ja, angående min frisyr är det väl passande i värmen. Kort och lättskött.
    Trevlig dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-07-27 | 20:45:23
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Så ljuvligt det ser ut. Sedan måste jag säga att det blev jättefint med vita tånaglar. Helt rätt att unna sig den färgen tänker jag :D. Sedan förstår jag att det kan synas lite extra också visserligen :).

    Svar: Ja, jag trodde dock inte att lacket skulle vara så svårt att måla på tånaglarna. Snyggt men det gäller att hålla sig inom ramarna =)Trevlig dag
    Kram
    Biggeros

    2020-07-27 | 22:17:56
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • dianasdrömmar säger:

    Här hemma har vi det alldeles lagom varmt och jag njuter kram

    Svar: Så du har fått värmen i Sverige =)Många lider av regn/ blåst.
    Vilken lycka!
    Njut!
    Kram
    Biggeros

    2020-07-28 | 07:05:06
    Bloggadress: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
  • Jasmine säger:

    Det ser varmt ut! Tur att ni har förmåga att njuta och ta vara på de svalare timmarna.

    Svar: Tack, kul att du gillar temat för augusti månad i min Bullet Journal. Nu finns fler bilder på månadens uppslag publicerade!

    Kram

    Svar: Ja, man måste planera efter värmen. Ska man grilla blir det sent på kvällen och mitt på dagen i Jerez, 40 grader är det säkrast att hålla sig inomhus. Ett kvällsdopp är även uppskattat.Trevlig dag
    Kram
    Ps. Jag kikar in till dig snart=)
    Biggeros

    2020-07-28 | 07:27:24
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Ja inte lätt att fixa naglar i värmen, men det är såå snyggt håller med dig :) du klär så bra i dina nya frissa :) njut av livet o kram

    Svar: Tack för din uppriktighet=)Härligt och skönt att ha kort under sommarvärmen. Vitt är fräscht till solbränd hud men ack så svårt att få inom ramarna
    Kram <3
    Biggeros

    2020-07-28 | 10:36:55
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Petra säger:

    Har själv vitt både tår o fingrar 😊så fint men håller med det är knepigt att få till på tårna.vilken hetta ni har här ska det komma regn men vi har haft fint några dar nu.ja denna pandemi är besvärlig för oss alla,jag är bara så rädd att bli svårt sjuk ,för man vet väl aldrig hur sjuk man kan bli av den usch ,önskar dig en superfin tisdag fina .kram

    Svar: Vitt är snyggt att matcha på tår ovh fingrar. Visst är det marigt att få till det÷/Här är det hett så man får gå ut vid midnatt gör en promenad.
    Visst vill man inte utmsna ödet att bli sjuk. Kan man skydda sig och andra så är det lätt gjort. Ta hand om dig ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-07-28 | 13:24:09
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Carolina säger:

    Låter jättemysigt att ta sig iväg och äta en god lunch, speciellt när det inte är så vanligt :)
    Ja, denna värme kan jag ändå tänka mig att man blir trött på. Här i Sverige har vi inte haft sådana värme på ett bra tag nu vilket är skönt, när det väl är varmt ute så är det max 25 grader vilket räcker gott och väl för oss :)

    Svar: 25 - 30 grader går an men upp till 40 är olidligt om man inte har AC eller pool. Vi har båda=)Så jätte skönt att sitta vid stranden och äta lunch och känna vindens kraft.
    Kram <3
    Biggeros

    2020-07-28 | 15:45:15
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Emma Engström säger:

    Kan tycka det är himla svårt att måla sina egna naglar haha, men OPI är ett bra märke! :D

    Svar: OPI är det märke som min manikyrist använder dig av och är dyrt. Visst är det knivigt värre och måla sina naglar själv med vitt lack.Kram
    Biggeros

    2020-07-28 | 17:30:12
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom

Kommentera inlägget här: