biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Högsta berg till djupaste dalar

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
 
Häromdagen drog vi till Arcos de la frontera som ligger ca 25 minuter från Jerez med bil.
Den gamla delen av byn ligger på höjden och har en sevärd vy från toppen.
Omgiven av Sierra de Cadiz och insjöar kan jag rekommendera detta fina turismål.
 
 
 
 Vi placerade oss under parasollet i 39 graders värme då vindpustarna kom med glädje och kylde av våra heta kroppar. Vi sitter på Restaurang Meson de la molinera
Inget är är bättre då än något svalkande för den torra strupen.
I med det att vi har en kodläsare app där man kan läsa matmenyn.
Väldigt smart idé. 
Vi valde en lax/ avacado tallrik för två och ett filé spett med grillade grönsaker.
Vi blev mer än nöjda och mätta.
 
 
 
 
På hoteller kan man hyra kanoter, motorbåt och paddelbåt. 
 
 
 
 
 
 
 
 Här är hotellets webbsida
 
 
Hotellet ligger placerad utmed den fina insjön i Arcos de la frontera 
 
 
Molinera
 
Idag har jag gjort av med energi i värmen då även min kloka klocka påpekade att jag hade tagit ut mig.
Jag har skurat alla plattorna utomhus.
Det lär jag få göra titt som tätt i med det att vi har mycket salt/klor och kalk i vattnet. 
Vem säger att man inte har något att göra när man är husägare.....
 
 
 
 
Igår läste jag i (Mira Jerez) att Andalusien 
🔵 STORA NYHETER !!  👏👏 99,6% av vårdhemen i Andalusien är fria från Covid-19
Så skönt!
Vem säger att pandemin kommer att blossa upp igen om vi bara sköter oss......
 
 
Jag läste även i en svensk tidning, ( Världen idag ) att 
 
Det känns som om landet ockuperats inifrån och som om medborgarna inte kan frigöra sig från dem som gripit makten och har som främsta mål att behålla den. 

Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Storföretag med andra ord med tusentals anställda.

Ändå har de inte lyckats med de mest centrala uppgifterna: att skydda medborgarna från allvarliga hot.

Såsom stora attentat, skogsbrand och pandemi.

När en stor skogsbrand härjade härom året fick utländska brandmän i stor mängd kallas in.

När en allvarlig epidemi närmar sig står myndigheterna handfallna dvs ingen beredskap.

 Efter flera månader saknas klara och begripliga riktlinjer.

 

Det sunda förnuftet lämnas med ansvar till gemene man att hålla avstånd.

Tyvärr finns det alltför många som struntar i att ta hänsyn till andra.

 

I Spanien har regeringen blivit kritiserad för att sätta alla i karantän. De övriga partierna har varit oeniga och turbulenta förhållanden mellan ledare har förekommit.

Även om jag inte känner till de spanska partiledare så bra så tycker jag att det har fungerat att stänga gränserna.

Varje land står sig själv närmast och måste få bukt med pandemin.

Däremot trodde jag att vi skulle arbeta bättre med en gemenskap som EU och samarbeta mot pandemin.

I Spanien är/ var det tvunget att införa tuffa åtgärder och restriktioner precis som många andra länder.

Annars hade alla i Spanien struntat i att ta hänsyn.

Nu ska jag även flika in med att spanjorer är mer sociala än oss nordbor.

De umgås i stora mängder av vänner och släktingar.

De nöjer sig inte med en klapp på axeln eller ett handslag.

De vill gärna pussa, krama, beröra och stå inpå sin vän under kommunicerandet

Det är lätt att slappna av efter en lång tids pandemi.

Det ska gudarna veta.

 

 Jag ska följa dig genom eld och vatten
Över land och hav
Jag ska älska dig tills hjärtat slutar slå
Från det högsta berg
Till de djupaste av dalar ska jag gå
Genom tid och rum
Ja, alla mina dagar ska du få

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Vilken trevlig tur ni gjorde! Och mycket vackert både att se och uppleva. Inte minst maten såg jättefin ut. För egen del hade jag nog gärna hyrt en motorbåt och gett mig av ut på sjön-Om det funnits tak i den vill säga.
    Ha det fortsatt fint!
    Här njuter vi av den sköna svenska sommaren och just nu med behagliga +23. Perfekt för mig.
    Kram

    Svar: Ja, min man var sugen på att hyra motorbåten.Vi fick en en bra fönsterplats intill sjön och gott käk=)
    Härligt att ni har fint väder i Stockholm och lite mer lagom temperaturer.
    Ta hand om dig i solen
    Kram <3
    Biggeros

    2020-07-01 | 16:07:54
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Underbar utflykt och väldigt fint inlägg. Här i Skåne har det regnat emellan varven och är ca. 16 till 18 grader varmt det är skillnad från förra veckan då det gick upp till 30 grader kram Mamma ❤️

    Svar: Man får göra det bästa av situationen och vi har semestern inpå oss varje dag.Vi har väldigt varmt nu men får hålla sig i skuggan. Ja, men 18 grader är inte fy skam
    Ta hand om dig ❤
    Kram



    Biggeros

    2020-07-01 | 17:48:45
  • Znogge säger:

    Vilken härlig utflykt det blev och vilken värme ni kan njuta av.

    När det gäller den svenska strategin som i princip endast innebär riktlinjer kan alla göra som de vill vilket många gör. Det innebär att man lever precis som vanligt och då blir det som det blir. Min personliga uppfattning är att Sverige skulle agerat helt annorlunda från början. Ytterligare 37 döda idag...

    Kram

    Svar: Ja, man får ju tycka vad man vill men de flesta länder skyndar långsamt med försiktighet och än så länge fungerar det. Som tur är att de flesta svenskar har sunt förnuft. Att komma ut och bara en bit från hemmet gör så mycket <3
    Kram
    Biggeros

    2020-07-01 | 18:38:31
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Mirjam säger:

    Vilka vyer och fantastiska bilder du visar!! Men 39 grader!!!!!!!!!! I morse hade jag 10 grader :D
    Ha det gott!

    Svar: Vi är vana med denna värme som tur är att det är torrt=) AC är ett måste och svalka med mycket dricka och bad.Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-07-01 | 19:00:25
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vilken fin utflykt ni gjorde, ser så härligt ut!

    Ni har ju ännu varmare än oss, vi hade 35 i dag. Var iväg och handlade, ingen höjdare.

    Folk verkar ha slappat till sig för mycket, håller inte avstånd längre. En man på Lidl blev irriterad till slut och sa till de andra som var för nära. De tittade på honom som om han var helt knäpp. Vilket tjafs det var... Jag var glad över att han reagerade!

    Svar: Ja, här är det hett och vilken tur att man kan svalka sig. Här sköter sig folk i affärerna än så länge och har munskydd. Tråkigt att man ska få be folk att hålla avstånd =/Vi går ofta omvägar när folk har tappat omdömet.
    Skönt att du slapp ta diskussionen =)
    Biggeros

    2020-07-01 | 22:31:16
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Petra Olsson säger:

    Här har vi inte lika hett som ni den värmen försvann, så fint inlägg du skrev och maten ser hyfsat smarrig ut kram kram

    Svar: Ni har tom varmare än vad vi hade midsommarveckan. Nu har vi varmt här och värmen kommer att förbli ett tag till.Maten passar oss som håller en LCHF stil och den var helt okej.
    Godnatt <3
    Kram

    Biggeros

    2020-07-01 | 23:55:26
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Ullie säger:

    åhh men vilken härlig utflykt o va vackert det va
    usch va ja e trött på detta nu kan det inte bara försvinna ? :( kramar min vän <3

    Svar: En utflykt att rekommendera och bara en halvtimmes bilfärd.Jag tycker som du nu är vi trötta på allt som heter Covid -19
    Ta hand om dig
    Kram
    Biggeros

    2020-07-02 | 01:18:36
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Anki säger:

    En trevlig utflykt och maten ser fantastisk ut! Alldeles för varmt för mig, som nu njuter av en "normal" svensk sommar med små regnskurar och temperatur runt 20 grader :)
    Kram

    Svar: Att tillbringa en hemester i Spanien är helt fantastiskt med härligt klimat och god/ billig mat.Ha en bra dag/ kram
    Biggeros

    2020-07-02 | 06:23:33
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • wiper säger:

    Vad härligt ni har det och så vackra bilder. Fast värmen skulle jag ha svårt att klara av men det kanske är torr värme där. Maten såg fantastiskt god ut. Vilket fint hotell och så bra att dom hyr ut båtar.

    Håller verkligen med dig om detta med myndigheternas misslyckande vad gäller pandemi och annat. Det är lite jobbigt att vara ute nu för folk håller inte avstånd och det gör att man blir stressad av att försöka parera ut på gräsmattor och andra ställen. Stressen gav mig magkatarr

    Det är jättebra att Spanien tagit sitt ansvar. Här får folk resa nästan som dom vill nu och det är helt galet

    Vilken fin dikt på slutet

    Nu önskar jag dig en skön torsdag

    Kram från Malin

    Svar: Visst är det varmt här men ett torrt klimat. Arcos är ett bra val av resmål och det finns bra hotell att välja på. Maten är bra och billig och det finns aktiviteter att göra.Js, jag tror att regeringen måste vara mer tydliga med åtgärder för att alla ska kunna ta pandemin på största allvar. Efter normalitet så måste vi såklart fortfarande vara fördiktiga och att hålla avstånd.
    Trevlig dag i den svenska sommarvärmen
    Kram
    Biggeros

    2020-07-02 | 07:51:39
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Paula säger:

    Jag är inte alls bekant med Spanska fastlandet, har bara besökt Mallis, o det på 70-80-talen...Men nu följer jag flera bloggare som hänger därnere, en del delar av tiden andra hela tiden. Och visst ser det det jätteskönt ut. Sen läser jag om 39 grader o baxnar. Vi hade 30 som högst förra veckan o jag dog lite varje dag trots dopp i sjön. Då passar det bättre att jag sitter o dreglar över den spanska maten!

    Svar: Här i Andalusien, Jerez så kan det bli över 40 grader många gånger under högsommaren. Då gäller det ha skugga, dricka, AC och vatten omkring sig. Igår låg vi på stranden i 4 timmar med med huvudet under parasoll. Vid kusten är det oftast blåsigt och mildare som tur är. Jätte skönt!Visst är det varmt nu så här års och då för dem som ogillar hetta.
    Den spanska maten är nyttig och god=)
    Mallis besökte jag igen för 1 år sedan och det var väldigt trevligt.
    Trevlig fredag<3


    Biggeros

    2020-07-02 | 21:52:21
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Mia Ahlstrand säger:

    Härlig utflykt! Ser så skönt ut där på restaurangen i skuggan.
    Ja Sverige har verkligen agerat annorlunda än andra länder. Jag och min man har varit väldigt kritiska till folkhälsomyndigheten men om de gjort rätt eller fel får vi väl först veta om något år. När det var pesten eller om det var spanska sjukan så agerade olika länder olika men i slutändan dog lika många (i procent räknat) i alla länder. Kanske blir så nu också när det hela är över. Största felet Sverige gjorde var att inte ta det på allvar från början och att ha frivillig karantän på de som kom hem från Italien efter sportlovet.

    Svar: Ja, sanningen kommer smygandes fram förr eller senare. Vad jag förstår skulle Sverige hängt på de andra länderna och hållt gränserna stängda. Inget konstigt alls när man ser hur Sveriges grannländer har klarat sig så bra hitintills. Visst tar en Pandemi lång tid att få bukt med men måste ändå bromsa spridningen genom tydliga regler från en regeringschef. Appråpå restaurangens/ hotellets läge är helt fantastiskt med god mat och service.
    Önskar dig en trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-07-03 | 09:38:42
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • Fotograf - FuckCancer - Tessie säger:

    Sv: Ja det smakade riktigt gott, och det är så otroligt vackert där. Det finns så mycket att se och upptäcka. Magisk plats! Kram

    Svar: Härligt att njuta på en magisk plats med god mat och sällskap <3Kram
    Biggeros

    2020-07-06 | 20:03:33
    Bloggadress: http://photobytessie.blogg.se

Kommentera inlägget här: