biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

En biljett till paradiset

Kategori: Spaniens Baeza

Utsiktsvy från Baeza
 
 
Stora skillnader i smittspårning beroende på var du kommer ifrån
Smittspårning är nyckeln till att den nya normaliteten fungerar 
Antalet identifierade per fall är en av de viktigaste indikatorerna för lägesbilden av pandemin i Spanien.
Det är regionernas hälsovårdsmyndigheter som ansvarar för sina  planer för tidig upptäckt och smittspårning av Covid-19.
 
 
Högst upp  på listan ligger Kanarieöarna, Andalusien och Valencia, som har ett snitt på fem-sex kontakter per misstänkt fall.
Längst ned i botten ligger Katalonien på noll samt Madrid, Castilla-La Mancha och Asturien på en kontakt.
Ceuta och Melilla sticker ut med sex respektive 13.
Vad det vill säga är smittspårningen en stor hjälp till att bemästra spridningen av Covid -19.
 
 
Att hjälpa till som Covid -19 smittad i dag är att deklarera var/när/hur sjukdomens bild/ symtom uppstod för att på bästa hjälpa till i samhället.
 
 
De sista historiska byggnaderna från Baeza från min blogg
Nu börjar vi närma oss Augusti.
Min månad av de tolv.
Värmen fortsätter och solen gassa. Semestern har börjat och turisterna översmämmar stränderna som är redan innan begränsade.
I dessa heta dagar borde man hänga på stränderna utmed kusten och inte inlands.
Även om temperaturen visar 36 i skuggan så känns det som 45 grader där väggar/ tak/golv hettas upp och hjälper till att höja ytterligare gradantalet.
Hualigen sicket varmt väder.
 
 
Jag byggde mig ett fågelbad...
Vad blidde det då....
Det blidde ett bibad
 
 
 Det är tom i det hetaste laget för ett litet bi
 
Bihang och bistånd
Bisitter jag ej på däremot
Bisats och ett bibliotek av bildarkiv
bidrar jag gärna med mig till er
En biljett till paradiset

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Visst är det viktigt med smittspårningen men den svenska strategin lade ner den på studs. Fanns inga resurser... Ja, hej och hå så olika olika länder kan tänka.

    Jag förstår att ni har det väldigt varmt medan vi längtar efter sommarvärme igen här. När temperaturen börjar närma sig kroppens då börjar det nästan bli för bra tycker jag som ändå tål värmen fint. Men lagom vore som vanligt bäst.

    Kram

    Svar: Ja, smittspårningen är väldigt viktigt att spåra. Konstigt att man inte fokuserar sig på det. Visst tänker man olika och prioriterar olika.
    Vädret är även annorlunda och visst tål jag värme men allt över 32 grader är för varmt om värmen står still.
    Trevlig fredag
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-07-24 | 15:10:47
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Nu saknar jag verkligen värmen något otroligt när jag läser det här! Kanarieöarna vore något att besöka, vore jättekul att åka dit :D <3

    Svar: Ja, när man inte har någon värme saknar man den. Har man hett över öronen så vill man ha kallt=)Kram
    Biggeros

    2020-07-24 | 17:53:35
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Marie säger:

    Jättefina bilder här är svalt och regnigt ☔ vi vill önska Er en riktigt trevlig helg puss och kram från Mamma och Håkan ❤️

    Svar: Tänk om man hade kunnat ha lite jämnare fördelat med värme.Här är hett😓😓😓
    Trevlig helg
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-07-24 | 19:09:11
  • Ullie säger:

    hoppas det finns några fåglar som vill bada
    ja de är näsan lite för varmt när man känner det rinner på armarna av fukt o värme ha ha
    men ja vännen skicka lite sol så skickar ja regn :) puss

    Svar: Ja, konstigt att fåglarna inte bill bada i mitt bad under hettan. Jag har sett att fåglarna siktar med fart poolen på området.Vi har lite för salt i vår.
    Jag skickar gärna värme till dig vännen
    Bytt i bytt
    Kram
    Biggeros

    2020-07-24 | 20:21:29
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vad fin den stora terrakottakrukan är. Perfekt med den lilla solcellsdrivna fonänen!

    Ha en fin helg!

    Svar: Ja, visst passar krukan bra med fontänen bland de andra terracotta krukorna som står/ hänger.Trevlig söndag <3
    Biggeros

    2020-07-24 | 22:36:17
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Eva`s blogg säger:

    Ja så klart är det viktigt, värme har vi dåligt med här hemma & det är ju det man vill ha ..skulle vilja ta en restresa i aug men får se :) kram vännen

    Svar: Jag förstår att du längtar efter värme när bädret i Sverige är så ovisst.Hoppas du hittar en resa=)
    Kram
    Biggeros

    2020-07-25 | 09:51:54
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Augusti är den värsta månaden tycker jag. Det peakar med folk och är grymt varmt. Vi brukar försöka fly då, helst till Alaska, Grönland eller så ;-)
    I år blir det till att vara här och spamestra... Fast det gäller såklart att hålla koll på smitthärderna så gott det går.

    Finfina bilder igen :-)

    Svar: Ja, jag tycker att det är redan är för varmt och speciellt med munskydd. Hur ska det bli i Augusti.....Ja, det är bara att gilla läget. Annars brukar jag besöka Sverige i Augusti och nu blir det att härda ut både smitthärd och hetta. Man får försöka att finna dagar när det är mindre stranddyrkare från semesterfirare och utomsocknes.
    Ha det gott och trevligt söndag <3
    Biggeros

    2020-07-25 | 11:00:30
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Hilma Eklund säger:

    Wow den där utsikten alltså! Så vacker och häftig! 😀🌸

    Svar: Visst är utsikten härlig!Den är värd att besöka =)
    Kram
    Biggeros

    2020-07-25 | 11:20:43
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma

Kommentera inlägget här: