biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Morgonrock i dagens Barock

Kategori: Spaniens Guadix

 
 
 
Jag kikar in genom ett fönster och konstaterar att det är en historisk byggnad. Troligtvis är det ett medeltids - boende för riddare av stor betydelse.
Det står helt tomt och fyller ingen funktion i dessa moderna tider. Tänk om man kunde renovera upp byggnaden och hålla ett hotell eller en restaurang med en "touch" av medeltidsinredning.
Det finns tyvärr många byggnader som står i tomhet och faller i glömska i Guadix.
 
 
Porten är gjord av ett gediget träslag och hade det inte varit för att dörren saknar dörrhandtag hade jag gått in direkt.
 
 
De flesta fönster är försedda med galler.
Jag undrar just varför.....
Rädsla för inkräktare....
 
 
Mittemot står en fastighet i "Barockstil".
Den har en otroligt fin struktur på fasaden och detaljrik dekor.
Tyvärr står byggnaden helt felaktigt placerad.
Den hade gjort sig mer fördelaktig om den hade varit placerad nära Katedralen eller torget.
 
 
Man brukar säga att det är det inre som räknas. 
Jag kan lugnt säga att det är det första intrycket av hur utsidan/yttre som påverkar mig vid första inblick.
Jag är helt såld och byggnaden är häpnadsväckande .
Byggnaden fyller sin funktion som bostäder idag.
 
 
Utmed mina promenader får jag många intryck av gamla byggnader och trånga gator.
Jag stöter även på stolar som är fastgjutna i marken.
Inte en vanlig stol för vila/ro utan en stol för huvudrollsinnehavare i en av filmerna "Jakten på den förvunna skatten " och även andra filmer.
 
 
 
 
Ja, efter all stunt agerande i bergen så behövs vila.
Vilar gör jag i detta nu efter en tidig och en lång  promenad i
(2 gradiga) Guadix.
 
Ha en bra dag.
Jag laddar nu batterierna och inväntar på att solen ska värma Guadix smala gator/torg.
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så många härliga och vackra byggnader och miljöer du möter under dina promenader. Synd när man inte tar vara på och renoverar allt bara.

    Kram och ha en bra dag!

    Svar: Jag tycker verkligen som du. Varför kan man inte ta vara på byggnader som går att rädda=)Om inte ett "shelter" för antingen hemlösa eller djur.
    Ha en bra dag!
    Kram
    Biggeros

    2020-01-09 | 10:17:34
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Så himla spännande och visst skulle det vara kul att renovera dessa byggnader. :-D Kramis

    Svar: Hade man haft obegränsat med pengar hade jag köpt och renoverat upp byggnader till hotell, shelter för hemlösa och djur.Kram
    Biggeros

    2020-01-09 | 10:28:18
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Många förfallna byggnader, sorgligt men vem ska betala för allt? Det är väl där skon klämmer.

    Coolt med stolen, så filmen har spelats in där? Men vad stod det på den?

    Svar: Ja, något filmbolag får vara med och sponsra och skänka pengar till Guadix historiska byggnader och göra om vissa till skådeplats.Angående om Aktstolen så gör Guadix reklam för en annan film som har spelats in. Det finns även en annan stol placerad vid kyrkan. Gå in pch titta på mitt inlägg. Har lagt in ytterligare bildbevis bara för dig Emma.
    Hihi =D
    Biggeros

    2020-01-09 | 11:11:51
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Ama de casa säger:

    Visst är det synd att man låter såna vackra och anrika byggnader förfalla. Hoppas nån tar tag i restaurering av dom!

    Ha det fint i fina Guadix :-)

    Svar: Vi får restaurera upp en byggnad du och jag Ama samt hålla bed&breakfast.Vilket team=) Vi som har erfarenhet av att bo på hotell.
    Trevlig kväll!
    Biggeros

    2020-01-09 | 11:23:40
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Carolina säger:

    Vad roligt att få ta del av! Jag tycker verkligen om gamla byggnader där man kan se hur det såg ut förr i tiden. Gillar inte att man bygger nytt och inte bevarar det gamla. Även fast att det ser lite skrumpligt ut, är det roligt att kunna få en glimt utav!! :D

    Svar: Att ta del av gamla historiska byggnader är väldigt intressant. Det man kan bevara är guld värt. Visst gillar jag även modern konstruktion=)Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-09 | 17:38:20
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Klara Ovidia säger:

    Visst är det synd att de bara står där; men vilken fin fångst att fota! Jisses så sköna bilder!! Tegel, rost och strukturer och så det rosa därtill.Du är bra på att fånga och förmedla.
    Tack :-)

    Svar: Det är något visst med gamla övergivna byggnader. Rost, ruiner och naggad fasad har också en viss skönhet. Älskar allt från historiska och till trendiga byggnader och det uppskattar även linsen=)Tack för att du delar mitt intresse.
    Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2020-01-09 | 21:42:11
    Bloggadress: http://https://www.klaraovida.com
  • Geddfish säger:

    Jag älskar gamla hus och den här typen ser man nog bara utomlands. Galler för fönstren och in- och omgärdat, för såklart, obehöriga. Historiens vingslag!

    Svar: Det finns alltid ett svar på allt. Det behövs såklart en inhägnad för historiska byggnader för att hålla borta obehöriga. Nu är många nybyggda hus även försedda med galler pga hålla borta bovar/ banditer.Visst finns det en tjusning med gamla byggnader=)Trevlig Fredag!!
    Biggeros

    2020-01-09 | 21:55:58
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ullie säger:

    jaha va skoj me såna stolar. e är fina . en på vår stora gård här har två såna stolar utanför på sin lilla uteplats jätte fina faktiskt men ja det är vita ( så ja gillar dom fniss )
    tur du inte såg röa färgen ha ha
    snart läggdax ont i halsen här i kväll kramar fina

    Svar: Gillar även dessa stolar, vita som svarta.Jag såg inte det röda stearinet och det hör liksom till att ljus rinner av drag.
    Krya på dig min fina
    Kram
    Biggeros

    2020-01-09 | 22:41:06
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: