biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Miniwestern Leone

Kategori: Almeria Western Leone

 
Western Leone
Poblado del Oeste
ligger mellan bergen och i dalen Tabernas
( Almeria )
 
 
 
 
Med bil tar det ca 60 minuter på A 92 från Guadix
 
 
Där finner man Spagettiwesterns mini Hollywood.
Här har många budget Westerfilmer spelats in bl.a med
Clint Eastwood och Bud Spencer huvudrollerna.
 
 
Indiantält i synhåll
 
 
Så här års kommer inte många turister på besök men vi lyckades att hålla oss kvar till showens visning 12.30
 
 
 
Molnen började att luckra upp och solen sken igenom med sina strålar.
Åter en solig dag med 12 graders värme.
 
 
Damen ( i souvenir butiken ) försökte locka på mig en
cowboy ( girl) hatt
Varför heter det Cowboy hatt?
 
 
 
 
En western "nap" gjorde susen intill de sjabbiga husen
 
 
The Hen house" ( ett väldigt kacklande på hönsen )
Hon/han huset
Vet inte säkert  om det finns en tupp i hönshuset
Ibland vore det bra att ha en tupp som stampar ner sitt ben och få tyst på kacklet.
 
 
 
 
Ett flertal "höna Agda" eller (höns Agdar, hönor Agdor) finns det som vill synas på bild.
 
 
Diligensen stod tom och övergiven men den var placerad väldigt bra där den stod.
 
 
 
 En diligens är ett transportmedel för passagerare och mindre gods som främst användes under 1700-talet och första halvan av 1800-talet för reguljär linjetrafik mellan orter och drogs av hästar.
Diligenser var oftast fyrhjuliga och drogs av minst två hästar.
 
 Så då undrar jag som så: - Var är hästarna som ska dra vagnen?
- Har någon stulit hästarna?
 
 
Förr blev det hårt ett straff om man hade stulit hästar.
I värsta fall kunde man bli dömd till hängning.
 
 
Som tur var ordnade det upp sig i den sista sekunden
 
 
Hästarna stod snällt och gnäggade på sina platser i stallet.
Allt var i sin ordning.
 
 
 
Hotellet är inte i samma klass som Hilton
 
 
Colorado Hotel
Har inte öppet för säsongen.
Annars hade det kunnat vara ett bra alternativ. 
 
 
 
Hingsten blängde lite stint på mig
Inte undra på det.
Tänk att stå bunden i ett stall nästan hela dagen.
 
 
 
 
 Tro mig det fanns en och annan katt som drog från krog till krog
 
 
 
 
Leones egna bank
En bank i Western världen måste ju finnas för folket även för banditerna.
Ingen Westernfilm utan bank
 
 
Byns egna restaurang 
Här lagas fortfarande mat på beställning 
 
 
 
Se ut som en kyrka men en ganska så luftig sådan.
Alltså en kyrka med drag i.
 
 
Jag drog i dörren till Sheriffen men han var nog ute på vift och jagade banditer.
Ingen Sheriff till synes endast indianer.
 
 
På återseende från Western Leone och från Biggeros
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Så fina bilder och fin information så fin du är. Och så trevligt det ser ut så roligt att följa din blogg puss och kram från Mamma ❤️ 💕

    Svar: Ja, jag ser något fin ut i galgen=DDet kommer mer bilder från Vilda Western=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-12 | 15:30:31
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Agda-hönorna?

    Kul ställe att se, hur de liksom medvetet har byggt ruckel. Läckert! Såg lite folktomt ut, ingen vild väst där inte.


    Svar: Nej, inte kände jag inte att det gick vilt till förutom pistolkrutet som small i showen ÷0Under sommaren kan jag nog föreställa att stället är fullt.
    Tänk att vara med Wild Western tiden.
    Jag höll alltid på indianerna i filmerna.
    En höna Agda flera hönor Agdor =D =D
    Biggeros

    2020-01-12 | 17:08:58
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Heléna säger:

    Så häftigt stället! Jättefina bilder! Verkar ju finnas både katter, höns och hästar iallafall även om det i övrigt ser lite folktomt ut 😊 Trevlig söndag vännen! Kram 💖💖💖

    Svar: Katter och hundar sprang fritt förutom hästarna som fick stå i stallet=(Det har iaf spelats in en hel del Spagettiwesterns.
    Trevlig kväll 😍
    Kram
    Biggeros

    2020-01-12 | 17:25:03
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Znogge säger:

    Tur du undkom med livet i behåll ;-) Jag tycker du gör dig bra som indianhövding!

    Kram och god söndagskväll :D

    Svar: Ja, med tanke på att Sheriffen inte var anträffbar kom jag undan med livet i behåll.Inte mig emot att bli hövding=)
    Trevlig kväll
    😍
    Biggeros

    2020-01-12 | 17:34:19
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Åh vilken himla häftig miljö, och Mino Hollywood hade jag gärna velat besöka! Så fränt :D <3

    Svar: Under högsäsong är det nog liv och rörelse. Nu var det väldigt lugnt=)Kul att ha fått se det. Vi har bara sett det i farten ftån A 92 : an
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-12 | 18:07:20
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, high chaparral i småland? Fast a la Spanien;) Har varit på Chaparral flera gånger faktiskt, mysigt <3

    Svar: Jaha, en spansk high Chaparral =DJag har dessvärre inte varit där. Min man har berättat om stället. Älskar denna Vilda Västen atmosfären!!
    Biggeros

    2020-01-12 | 20:18:16
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Vilken spännande miljö. Men var det riktiga hästar eller fejk? Tycker hingsten såg lite fejk ut i ansiktet. Hoppas att de inte var äkta känns hemskt om de står där dagarna i enda :(

    Svar: De är riktiga hästar. Förhoppningsvis så gör hästarna något annat. Du vet allt för att tjäna pengar på turister. Jag har sett hästar med vagn stå och hänga i solen i väntan på att någon turist ska komma. Riktigt heta dagar i Cordoba kan bli över 40 grader ÷(
    Biggeros

    2020-01-12 | 21:29:42
    Bloggadress: http://https://www.saramadeleine.se
  • Ullie säger:

    wow vilkn indiankvinna
    roligt st'lle vi har ett här runt kanske 5-6 mil dit hight chaparall oxå lite sånt sälle
    cowboy hatt ja de hade alltid sån då de jagade sin boskap o all för solen =)

    Svar: Har tyvärr aldrig varit i High Chaparral. Tydligen så har de likheter.Gillar miljön men det kunde vara lite fler shower. Troligtvis är fler under högsäsong =)
    Trevlig dag och kram
    Biggeros

    2020-01-12 | 23:30:14
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • dianasdrömmar säger:

    Vilket häftigt ställe kram

    Svar: Ett ställe som passar mig. Gillar miljön med klippor runtom.Ha en bra dag <3
    Biggeros

    2020-01-13 | 06:14:25
    Bloggadress: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
  • wiolettan säger:

    Så roligt att se alla dessa fina bilder. Rena rama Vilda Västern.
    Häftiga berg och indiantält som lyser upp. Tipin, tror jag de heter.
    Inga hönor Agda som har fått alla sina fjädrar bortslitna, bra så.
    Cowboy, ja, jag tror att det var mycket ovanligt med flickor som föste korna, på "den tiden".
    Du är tjusig som indianska också.
    Kram och tack.

    Svar: Ja, inga flådda Agdafjädrar =))Det var en del cowgirls som red på häst men om de hjälpte till med kofösning det låter jag vara osagt. Tipintält är nog så häftiga men någon indianhövding blir det nog inte av mig. Jag försökte iaf.
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-13 | 10:11:54
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Eva`s blogg säger:

    wow så coolt jag älskar cowboy boots o hattar tittade mkt på western när jag var liten :) cool du är där tjejen kram

    Svar: Det var inte så mycket att välja på. Helan & Halvan, Tarzan och, musikal/ dansfilmer, Western filmer.Gillar även cowgirlboots och cowgirlhatt =D
    Solong cowgirl!!
    <3
    Biggeros

    2020-01-13 | 11:29:48
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Har bara åkt förbi dom där skyltarna, men nån gång ska vi nog stanna - ser coolt ut! :-)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    PS: Snygga dojor du har!

    Svar: Vi har även åkt förbi och mannen min bodde i Guadix i ett par år. Nu slog vi till=))Ja, de "röda"åkte på. Jag glömde mina cowboyboots
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-13 | 18:08:19
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anette säger:

    Jag minns ”Den onde, den gode, den fule; ”För en handfull dollar” och ”Mannen med oxpiskan”. Innan Clintan blev ”Dirty Harry”.
    Kul att ha besökt en cowboyby 😀

    Svar: Ja, Clintan var med många spaghetti western=) Dirty Harry har man sätt ett par gånger. Min man drog ofta olika givna citat som sades.Kul att ha varit här nu efter om och men.
    Biggeros

    2020-01-13 | 19:30:08
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ja, nice! Vad tycker han då, lika??

    Svar: Vem, tuppen eller Sheriffen?Tuppen tycker att hönorna Agda ska stilla sig lite och Sheriffen var ense och släppte mig ur repets grepp=)
    Biggeros

    2020-01-13 | 19:36:43
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Karin Eklund säger:

    Vilket härligt inlägg. Ibland är det riktigt bra med lågbudgetfilmer, för annars skulle man knappast se indiantält och cowboys i Spanien. Tack!

    Svar: Jag ska försöka tyda vilka filmer som har spelats in på Western Mini Hollywood. En hel del. Jag såg en tavla på Charles Bronson med ett stim av hästar.
    Troligtvis har jag sett den.
    Visst tjänade filmbolaget på att spela in filmer i Spanien.
    Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2020-01-13 | 19:58:32
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • petra säger:

    så härligt och jag såg ju en filmsnutt på ditt insta konto:) skönt att det inte var trängsel med turister då,kram o fin tisdag.

    Svar: På så sätt är det skönt att slippa trängsel=)Ja, det var en del av showen som jag visade
    Kram
    Biggeros

    2020-01-14 | 09:26:17
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, tänkte mer på gubben och småland vs. spanien;)

    Svar: Okej, du tänkte så du =D
    Biggeros

    2020-01-14 | 19:59:53
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: