biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Magi i Guadix

Kategori: Spaniens Guadix

 Eftermiddag i Guadix
 
 
Kväll i Guadix
 
 
 
 
Hela helgen har det funnits aktiviteter och julmarknader.
Jag stannade till vid ett marknadsstånd som skyltade med en svensk flagga.
De sålde "Bubbles Waffles" vilket är topping på Våfflor
såsom ; nutella, nötter, strössel, sylt, choklad och godis.
Hur vill ni ha era våfflor tillagade?
 
 
Parader från Guadix och Sevilla 
 

Nio flottörer och flera parader spatserade genom gatorna i "Three Kings 'parad" ( los reyes de magos) som avgick kl 17:30. den 5 januari från Vivero Park.

Turnén vandrade gata upp och gata ner till livad rytm.

När de anlände så kom hjälparna till deras majestäter i öst och hälsade på alla barn och vinkade från balkongen i rådhuset.

 

Sedan tog de emot barnen på rådhusets innergård för att samla in sina önskemål och medan fick barnen en liten bit roscón av presentkungarna.

Music and shows will parade in the Cavalcade of the Magi of Guadix

 

Assistenterna till deras majestäter i öst tillsammans med en del av deras (entourage) besökte Guadix High Resolution Hospital, FOAM-residensen, Santa Teresa-residensen och San José-residensen där de delade ut gåvor och illusion till fångarna.

 Den smala gatan i Guadix prydde fasaderna med pastellfärg och juldekor.
Det kändes som om jag hade kommit till en annan värld,
"The Grinch town" eller en fairtale med Grimm och Disney som huvudgestalter.
Idag har "de tre grisarna" och Rödluvans fasader blåst bort med hjälp av den stora stygge vargens krafter.
Från den ena dagen till den andra kan magin slå in.
 
 
 
 
 
 
 
 
Dracula
 
 
 
Rödluvan och den stora stygga vargen
 
 
Frost
 
 
Alla önskelistor är postade till Herr Pringle
Hoppas alla snälla barn är nöjda med sin dag.
 
 
 
 
Julafton
Jesus födelsedag

 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Det var verkligen ett stort och festligt firande! Så olika det kan vara för här märker man knappt av trettonhelgen längre.

    Våfflor tycker jag inte om så hur de ska serveras är ett minimalt problem ;-)

    Kram och god kväll!

    Svar: Ja, allt som går att fira är spanjorer bra på=)De gillar att vara lediga oxå.
    Många spanjorer är inte så religösa men vill dock fira sin ceremoni med släkt och vänner.
    Det är inte ofta vi äter våfflor men LCHF våfflor går även att äta till grädde och sylt=)
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-07 | 16:52:39
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    va lustigt tänkte på våfflor idag får göra det en dag, va fina bilder o allt ljus är mysigt ..kram vännen

    Svar: Det finns ju goda LCHF recept och sylt/ grädde. Nu blev jag även sugen=)Tänk vad julbelysng gör i mörkret.
    God kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-07 | 17:18:03
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Mycket som händer runt om i Spanien vid trettondagshelgen. Vet att det även i Torrevieja var både kungabesök och parader. Förra året var vi på plats men i år hemma i Stockholm. Fint att få ta del av hur det ser ut nu i Gaudix. Men kan tänka mig att det mesta snart plockas bort.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.
    Kram

    Svar: Det går väldigt fort att få bort juldekor. Huvudsaken att belysningen får vara uppe ett tag till. Denna parad är väldigt mäktig med musik och tema. Du har ju fått ta del av det i verkligheten 🤗God kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-07 | 18:05:31
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Vilken härlig plats :D. Kul att få göra sånt där. Gällande våfflor så är jag så där tråkig så jag vill ha grädde och jordgubbar på ;). Sonen tar nuetella och allt, för mig är det grädde och jordgubbar. Ja och glass då ;)

    Svar: Jag gillar bara grädde, sylt och glass på våfflorna. Det händer så sällan vi äter det. Nu blev jag lite sugen.Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-07 | 20:01:46
    Bloggadress: http://https://www.saramadeleine.se
  • Marie säger:

    Så fina bilder och så fina evangemang oerhört trevligt och mysigt kram från Mamma ❤️

    Svar: Härligt att få ta del i olika ceremonier 🤗Trevlig kväll
    Kram 😍
    Biggeros

    2020-01-07 | 20:02:38
  • Mia Ahlstrand säger:

    Oj vilken folkfest! Och så många figurer. Ett paradis för alla barn. Ang våfflor tycker jag de är godast med creme fraiche, löjrom och rödlök. God fortsättning och ha det gott!

    Svar: En otroligt religiös ceremoni i Spanien.Härligt att få tips på lyxiga våfflor!!
    En riktigt festrätt!!
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-07 | 20:28:09
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • Jasmine säger:

    Vilken helg! Det var verkligen mycket att se och uppleva i denna stad. Kul att du delar med dig.

    Svar: Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera mitt inlägg.

    Hoppas att du har fått en fin start på det nya året.
    Kram

    Svar: Ja, jag gillar att de satsar helhjärtat i olika byar. Jag är lyckligt lottad att få ta del i det=)Såklart vill jag ta del av dina inlägg och blogg <3
    Jag har än så länge haft ett bra år 🤗
    Biggeros

    2020-01-07 | 20:43:42
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Heléna säger:

    Så härliga bilder! Jag vill nog helst ha våfflan med lite socker bara eller med vaniljglass och jordgubbssylt 💖
    Kram vännen och ha en fin kväll 💖💖💖

    Svar: Jag gillar våfflor men ofta blir det med grädde och sylt. Gärna färska bär.Tack för att du delar med din favoritvåffla=)
    Trevlig kväll vännen😍
    Biggeros

    2020-01-07 | 21:19:39
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Jennifer säger:

    Åh vad mysigt och fint! :D

    Svar: Otroligt vilket arbete ( under kort tid) att förvandla en gata till en fairtale=)
    Biggeros

    2020-01-07 | 22:00:23
    Bloggadress: http://jennifermarie.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haha, vad ska den där gröna klumpen föreställa?!

    Våfflor brukar vi äta med sylt och grädde men som nåhon nämnde ovan så är det supersmarrigt med creme fraiche, rom och lök. Funkar med räkor också. Är man känslig kan man klippa gräslök över i stället. Vi hade faktiskt gemensam våffellunch på ett jobb, så himla gott och trevligt!

    Svar: Tänk att man kan göra en enkel våffla till en lyxig förrätt eller en våffelträff=)https://youtu.be/yvYvGIkZlB0
    Skickar en länk på Blobby som är en geleliknande figur (Transylvania karaktär)
    Jag har faktisk sett båda filmerna utan barn =)
    Jätte bra 🤗
    Biggeros

    2020-01-07 | 22:47:03
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Klara Ovidia säger:

    Hallo där :-)
    Helt 100 på att jag var här och kommenterade ditt färgfylld inlägg igår, så härliga bilder, nästan så en är med ju :-)
    Nu går det lite troll i mina kommentarer runt om och så är det lite till o från i blogglandia.
    Jag hade inte helt fått med mig att du också bloggade ... men så kom det upp något från längre bak i hjärnan att jag nog varit här för då jag hade min gamla blogg och att du med var inom hos mig. Nå, så är det svunnen tid nu är vi här!
    Må väl å ha en fin dag. Nu ska jag klicka å se om det funkar ...

    Svar: Jag har ju haft dig på IG ett tag och har följt dig där 🤗 Så roligt att ha hittat till din blogg. Jag tror att jag har varit inne och kommenterat något inlägg för länge sedan. Hursomhelst så är det ett nytt år och nya bloggtag 🤗Här är det 5 grader men ska bli 17 grader på eftermiddagen.
    Ha en bra dag!
    Biggeros

    2020-01-08 | 09:48:38
    Bloggadress: http://https://www.klaraovida.com
  • Delila säger:

    Hoppas du får en underbar onsdag <3

    Svar: Jag önskar dig även en god fortsättning 🤗
    Biggeros

    2020-01-08 | 09:56:20
    Bloggadress: http://delilabasic.devote.se
  • Geddfish säger:

    Se där, du har en blogg också! Tack för kommentaren hos mig.
    Ja, vintern är inte min grej och absolut inte med åldern *ler* Dock bor jag där jag bor och får göra det bästa.
    Så festliga bilder du visar, ja spanjorerna kan fira, har jag förstått!
    Ha det gott!

    Svar: Jag är heller ingen ylletjej i vinterns kalla period. Jag föredrar snö än regn÷) Gillar verkligheten Simoncat!!Spanjorer är ett riktigt partyfolk och livsnjutare.
    Ha en bra dag!!

    Ps. Så roligt att du tittar in till min blogg
    Biggeros

    2020-01-08 | 10:16:14
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag gillar paraderna i samband med los Reyes Magos, men missade dem i år p g a att jag fortfarande är kvar i Wales.
    Härliga Guadixbilder.
    Våfflor vill jag ha med sylt och vaniljglass,tack!
    Ha det bra!

    Svar: Du vet ändå hur dessa parader ser ut. Så kanske nästa års parad i beredskap.När är våffeldsgen egentligen?
    Jag får snällt vänta att äta våfflor med sylt/ grädde tills jag kommer hem 🤗
    Trevlig dag Lena !
    Biggeros

    2020-01-08 | 11:06:33
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Tycker det är så otroligt roligt att få se detta, så kul att se hur det är på andra ställen! Wow :D

    Svar: Väldigt roligt oxå att ta del i andra ceremonier <3
    Biggeros

    2020-01-08 | 18:05:04
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • wiolettan säger:

    Så intressant och trevligt att få följa med dig och se det du ser genom kameran. Mycket varierande och det syns verkligen att det firas, kanske lite annorlunda emot här. Men krubban, granar och tomtar är med och mycket, mycket annat på parader.
    Tack snälla.
    Ha det bra och kram till dig.

    Svar: Så roligt att dela dessa ceremonier. Hela byn är en enda fest dessa dagar. Jag gillar även dessa fantasi gestalter som visar sig på denna magiska gata i Guadix. Nu är allt undanröjt. Lite synd =/Trevlig kväll
    Kram <3
    Biggeros

    2020-01-08 | 20:46:49
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: