biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

La Paz

Kategori: Spaniens Villaneva de la Serena

 
Efter frukosten tog jag mig snabbt till borgen
(som synes på avstånd )längs landsvägen utmed åkrarna på vardera sida.
 
 
 
 
På ena sidan av åkern eldades hej vilt. Så här års finns det inga eldförbud.
På andra sidan av vägen var fruktträd snyggt upprade.
Strax bakom dem skådades nerklippta vinrankor som kikade fram.
På håll syntes  grågröna olivträd växa utmed vägen.
De behandlade oliverna från Extremadura är hårda och har en ganska så besk smak. Jag föredrar Andalusiska oliver.
 
 
 
Intill borgen möttes jag av en traktor och andra redskap. På staketet stod  det "ej obehörig" så jag var inte välkommen. Dessvärre kom jag inte upp till borgen på nära håll.
 
 
Annars är det väldigt glest mellan husen och bilarna.
Jag gick förbi snabbt ett sjabbigt vitt hus där hundarna skällde ikapp. Man kan aldrig vara för säker om de lever i flock och är på väg att anfalla en.
Det har hänt mig en gång i Sanlucar Mayor att ett flertal både vilda och tama hundar som gaddade ihop sig i flock och skulle anfalla mig på väg hem till hotellet.
Jag fattade mig kort och vevade runt mina inhandlade påsar med Aromoljor i flaskor. De klirrade rejält och jag valde att gå tungt framåt med skräckinjagande blick. 
De vände på klacken med svansen mellan benen.
 
 
(Byn heter Casa del castillos eller så pekar skylten på den lilla borgen).
 
 
 
Av någon anledning när jag var på väg hem till El Cortijo Santa Cruz Hotel då jag plockade upp två stenar på farten och var väl förberedd ifall jag skulle bli angripen av vildhundar.
Jag kom helskinnad tillbaka igen.
 
 
Tomten är privat förstår jag väl men frågan är : bor någon i borgen eller är man tvungen att avtala en besökstid....
 
 
 
 
 
 
 
Våga trotsa borgen/slottet Ama
 
 

Denna fästning La Paz byggdes på ruinerna av det muslimska slottet Mojáfar var det administrativa centrumet för Lares på 1200-talet.

Byggt på trettonhundratalet står Encomienda-slottet

(även kallad Castilnovo) de är fortfarande stolta över de forntida ruinerna av det muslimska slottet Mojáfar som ligger några kilometer från Villanueva de la Serenas kommun.

Denna fästning ockuperades av befälhavarna av orden av Alcantara och var det administrativa centrumet för området.

Dess betydelse är fortfarande synligt tack vare det goda bevarandetillståndet, både av de tre områden som utgör detta slott, den ursprungliga kärnan, såväl som inneslutningen som lades på senare och som ligger framför det stora tornet.

 Du kan njuta av denna konstruktion i murverk från utsidan, eftersom höljet är inhägnat och det är en privat egendom.
 
 
Utsikt från borgen till hotellet
 
 
 

Kommentarer

  • Mia Ahlstrand säger:

    Nästa gång hoppas jag få se bilder från själva borgen. För visst vågade du trotsa skyltarna?! Hundar är läskiga... Vi har också gått med stenar och pinnar utomlands och varit beredda att försvara oss. Ha det gott!

    Svar: Jag ska undersöka saken om det är så att man behöver besökstid. Jag är rejält nyfiken=)Ja, man får vara på sin vakt och begränsa sitt mod. Jag är modig men inte när en flock hundar kommer emot mig.
    Trevlig kväll!!!
    Biggeros

    2020-01-21 | 19:34:43
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • Emma Engström säger:

    Kan nästan förstå att det är eldförbud! Men så fint det är :D <3

    Svar: Speciellt när det är under en torr period så är det eldförbud. Man får även straff punkter tillräknat på sitt körkort om man slänger cigarrettfimpar från bilen. Ganska bra system=)
    Biggeros

    2020-01-21 | 20:11:14
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Znogge säger:

    Vår dotter arbetade en period i Kalamata i Grekland. När vi cyklade på småvägarna mellan olivlundarna kom det ofta aggressiva hundar i flock. Då gällde det att inte titta på dem utan bara cykla förbi snabbt.

    Hoppas du kan få se borgen även från insidan.

    Kram och god kväll!

    Svar: Ja, det är lurigt värre när man stöter på flockvis med vildhundar. Man får passa sig och visa att man inte blir rädd. Lättare sagt än gjort =) Tänk om jag hade fått sett insidan av borgen =●God kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-21 | 20:31:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Vilken TUR du hade som inte kom upp till borgen! Jag tycker mig känna igen den, men dom ser väl rätt likadana ut allihopa, va? ;-)

    Svar: Ja, jag förstår inte alls varför det står AMA på borgen=DSåg du den andra borgen bakom traktorn ?
    Om det nu var en borg och inte en synvilla =)
    God kväll <3

    Biggeros

    2020-01-21 | 22:03:35
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Heléna säger:

    Så fina bilder! Vilken häftig borg - du kommer nog på ett sett att komma närmare - trots eventuella aggressiva hundar 😁 Du får ladda upp med massor av klirrande flaskor! Kram vännen och ha en fin onsdag 💖

    Svar: Jag ska fråga personalen på hotellet hur jag kan bestiga borgen.Därefter får jag ladda upp med ett par stenar=)
    God natt och kram på dig <3
    Biggeros

    2020-01-21 | 22:17:06
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Anki säger:

    Härlig promenad och spännande läsning - och så fina bilder till det ... kan inte bli bättre! den där borgen är betydligt maffigare en den borgruin jag besökte härom dagen :)

    Svar: Jag blev lite tveksam om jag skulle trotsa förbudskylten och hoppa över staketet. Man vet ju inte om de hade bussat hundarna på mig eller om en galen bonde hade kommit ut med geväret =》Det är ju en privat egendom. Jag ska iaf fråga någon.
    Så du har även besökt en borg häromdagen=)
    Trevlig dag!
    Biggeros

    2020-01-22 | 08:53:26
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det var en rejäl promenad men solen verkar i alla fall skina någorlunda. Här regnade det hela dagen i går.

    Läbbigt med hundarna, om de går till attack så där.

    Ser med spänning fram emot hur det fixar sig med borgbesöket!

    Svar: Solen sken mig i ögonen utan några alls problem. Idag kom regnet men det hindrade inte mig från att ta min dagliga promenad. Däremot ska jag få till det med ett besök med Mr Borg på det ena eller andra viset. En tennis match eller rentav en ekonomiundervisning.Ha en bra dag Emma!
    Biggeros

    2020-01-22 | 09:45:45
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Marie säger:

    Borgen ser fin ut även på långt håll tack för fin info kram Mamma ❤️

    Svar: Innan har jag bara sett borgen från distans. Nu har jag kommit ett antal steg närmare.Nu återstår bara att få komma in=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-22 | 10:05:13
  • petra säger:

    kanske nästa gång du kommer in där:) läskigt med hundarna fy,kramar

    Svar: Jag förhöra mig om det är möjligt att komma in=) Visst är det obehagligt med endel vildhundar =/Kram
    Biggeros

    2020-01-22 | 14:59:23
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Carolina säger:

    Tråkigt att du inte kom in i borgen, men fint att betrakta utanför också! Alltid roligt och trevligt att besöka forntida byggnader och så vidare :D

    Svar: Ja, jag vet inte hur mångs borgar och dlott jag har sett =)Jag blir ju inte ledsen om jag inte får se insidan.
    Trevlig kväll
    Biggeros

    2020-01-22 | 15:36:52
    Bloggadress: http://knaset.com

Kommentera inlägget här: