biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Fru stam rotar sig

Kategori: Spaniens Villaneva de la Serena

 
 
Ja, så här ser min fönstervy ut. Inte alls så dumt.
Tråkigt att man inte kan använda poolen så här års. Det ser inget vidare varmt ut om man inte är vinterbadare.
 
 
Jag har faktiskt badat i poolen när det var säsong.
Spanjorer generellt följer säsongen. Vid ett speciellt datum så öppnas/stängs poolen och där med basta.
 
 
Ändå är vi människor duktiga på att rota oss. Det spelar ingen roll var på detta jordklot och vilket klimat som
väder/ vind det än är så är vi himla bra på att acklimatisera oss.
 
Idag regnar det som spön i backen.
Jag passar på att kika in på gymet.
Nu menar jag bokstavligen "kika" in.
Med andra ord blev det ingen träning idag heller. Jag måste bara krya på mig från förkylning och sedan ska jag ta tjuren i hornen och börja "speeda" upp på trademillen eller cykeln. Eller både och.
Idag har det blivit hjärngympa för hela slanten som bestod av spansk grammatik. 
 
 
Igår när solen tittade fram i all hast så passade jag på att ta kort på hotellets innergård.
 
 
Jag fortsatte att plåta hotellets Foajé som tilltalar mig med dess höga tak och valv.
 
 
Hotellet har inretts med möbler och interiör i en spansk stil som passar in i den herrgårdsliknande byggnaden.
 
 
 
 
Den här delen av hotellet har fungerat som bar en gång i tiden. Nu finns det möbler i bekväm stil om man nu vill luta sig tillbaka. 
 
 
 
 Idag har jag repeterat spanska prepositioner och andra vardagsfraser
 
 
 Debajo = under
Arriba = uppe
En el centro = en el centro
Al lado = brevid
Cerca de = nära
Lejos de = långt bort
Encima = ovanpå
Entre = mellan
Detrás = bakom
Enfrente = mittemot
Delante = framför
En = på/i
Derecha = höger
Izquierda = vänster
 
Hjärngymnastik borde vara lika bra som fysisk träning....
 Inte sant!
 
 
 
- Det gör ont i grenen så det knakar : sade Herr kvist till Fru Stam när hon slog sina rötter i backen.
Ha det bra och glöm inte bort att gro era lökar och väx upp så det knakar i grenarna 😁😁😁
 

Kommentarer

  • Gerd säger:

    Det påminner mig om TV-serien "Rötter" en gång i tiden. Det är viktigt med roten. Kan du våra chakran? Det viktigaste är rotchakrat, det är där längst ned som vi jordar oss.
    Nu kör det snart ihop sig med kör(en) ;)

    Svar: Jag är alltid öppen för något nytt. Vad jag förstår är roten av allt viktigast. Jag brukar jordar mig fort var jag än kommer.Ha så roligt på kören och hoppas att det är någon rivig låt som drar igång en =D
    Kram
    Biggeros

    2020-01-22 | 18:09:05
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ullie säger:

    idag hade vi unerbar sol o sådär runt 4 plus men solen va så underbar alltså lycklig

    ja avskyr ju regn o nåt gym blir det inte för mej men ja kika kan man ju allti fniss

    Svar: Även om det är kallt så är solen alltid välkommen ☀️Nej, inget gym för mig heller.
    Godmorgon och en trevlig torsdag=))
    Biggeros

    2020-01-22 | 23:24:22
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Klara Ovidia säger:

    Så käckt skrivet, utstiktsvyn är det ju inget fel på och det där hotelltaket som jag i början av bilden när jag rullar ner tänker nu har hon fotat en fläkt ... :-) Håller mig dig, magnifik rymd där ja. Å se det kom några spanska preppar här också ... hjärngympa är fysisk aktivitet, om du dessutom lägger till att vandra runt när du preppar så kan du så blir det ännu mer. Det där du skriver om att rota sig gillar jag mycket. jag rotar mig där jag är, det kan bli lite längre rötter och några som kortare tid på .... men jag är där och känner tillhörigheten.
    Må gott kram

    Svar: Ja, visst är det roligt att göra tolkningar och jämföra livet med ett träd. Jag har såklart längre rötter ( som är förankrade) och rotat mig mer i mitt hem i Jerez. I med det att vi alltid är ute på resande fot så är man tvingad till att rota sig mer eller mindre =)Godmorgon 🤗
    Kram
    Biggeros

    2020-01-23 | 06:57:35
    Bloggadress: http://https://www.klaraovida.com
  • Heléna säger:

    Så fina bilder från hotellet! Ser mysigt ut! Hoppas du får en fin dag! Vi ligger runt nollan här och det blåser iskallt. Solen ska titta fram lite senare och det väntas blir runt 6 grader varmt. Kramar vännen 💖

    Svar: Hotellet i sig själv är fint och liknar en herrgård men ligger lite fel. Dvs det är placerat ingenstans.På morgnarna ligger temperaturen ca 6 grader och kommer upp till 13 gader på eftermiddagen =) Inget regn =)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-23 | 08:37:03
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det är en väldigt vacker entré, verkligen! Gillar också de höga vita valven.

    Har du något hjälpmedel när du pluggar grammatiken? Det är den som är värst, tycker jag. Ord kan man proppa in men så ska de sättas på rätt ställ och helst böjas och krumbukteras så det liknar ingen ting längre.

    (al lado, betyder inte det vid sidan, bredvid?)

    Svar: Ja, dessa valv och högt i taken passar in i denna miljö=)Förrut hade jag Babbel som jag betalade/ år.
    Jag har Duolingo som gratis app på min padda. Sedan går jag in på gramatikövningar för årskurs 7 - 9. Där finns det lite att välja på. Dessutom finns Youtube där spansk gramatik med hjämp av lektioner visas på bästa sätt. Jag måste uppdatera ofta vissa verbböjningar och pränta in resten. Det är inte lätt =○
    Ps.
    Haha=) Bra att du har skarpa ögon Emma att du lade märke att al lado hade fått långt bort som översättning. Såklart är det är långt bort från det och att prepositionen menas brevid, intill och vid sidan (om). Jag skulle bara testa er/dig om ni/du var vakna =D


    Biggeros

    2020-01-23 | 08:51:19
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Netti Starby säger:

    Vad kul att du delar med dig av några spanska ord! :-D Kramis

    Svar: Ja, kul att du finner det delbart=) Jag började i min begynnelse som bloggare att dela med mig spanska ord och fraser i ett och annat inlägg. Nu prioriterar jag först och främst mina reseinlägg.
    Kram
    Biggeros

    2020-01-23 | 09:46:31
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Gick in på Google maps för att se var Villaneva de la Serena (som det står i överskriften) ligger, men kom till Villanueva de la Serena. Fann det i Extremadura. Är det samma?
    Trevligt hotell, ser delvis lite gammaldags ut i arkitekturen, vilket jag gillar.
    Bra hjärnövningar med spanskan.
    Tänkte på dig när jag såg snön i Gaudix på TV och undrade om du kanske var där.
    Ha det bra!

    Svar: Ja, du har så rätt så Lena Villanueva de la Serena ligger i Extremadura =)Närmaste storby heter Don Benito. Byggnaden har en spansk stil och ser ut som en herrgård.Här bara regnar så ingen snö . Däremot har man fått snö öster om Malaga=(Så här det variation på väderlek.Tack detsamma ha du även det bra=)
    Biggeros

    2020-01-23 | 12:20:08
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Ja vi människor är ju flockdjur så det är absolut så att vi vill göra rätt ;). Det är väl därför man läser av situationer hela tiden ibland snabbt ibland lite segare :-p. Så förstår det där med badandet kanske inte alltid är helt självklart :)

    Svar: Att komma till ett nytt land, ställe, nytt språk och träffa nya människor kan vara ofta lite vilseledande. Visst är vi flockdjur men jag förlitar mig väldigt mycket till mig själv och min mans råd och värderingar. Oftast vill man rota sig till en viss mån även om det är en kort tid. Det där vinterbadet hoppar jag över för stunden. Idag regnar det och är bara 13 grader=(
    Biggeros

    2020-01-23 | 14:23:16
    Bloggadress: http://https://www.saramadeleine.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Helt rätt att låta kroppen vila när den är sjuk och låta hjärnan jobba. Jag försökte lära mig spanska på gymnasiet, men nu är det korsord som får stå för hjärngympan.

    Svar: Korsord är ett bra sätt att smörja hjärncellerna =)Man får tänka så det knakar=)
    Spanska grammatiken är inte så logisk som mycket annat. Det är mycket att hålla reda på i feminint och maskulint.
    Det blir inte bättre med åldern😩
    Biggeros

    2020-01-23 | 15:52:09
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Znogge säger:

    Jag tycker spanska är ett kul språk och jag läste det som kvällskurs ett antal år. Tyvärr har jag glömt det mesta eftersom jag sällan hör eller använder språket. Jag förstår att du vill kunna prata ganska så obehindrat.

    Kram och god kväll!

    Svar: Man måste tyvärr underhålla språket för att vibehålla grammatik och ordförråd. Verbböjningar är värst och måste präntas in. Jag gillar spanska och man kommer rätt så långt att kunna språk=)Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-23 | 16:39:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Ni är verkligen fenor på att hitta fina boenden :-)

    Ha det gott!

    2020-01-23 | 18:14:35
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Himla härlig vy! Är det kallt så avstår jag nog badet helst, haha :D <3

    Svar: Vyn är det inte fel på utan vädret =(Det blir inget dopp ännu <3
    Biggeros

    2020-01-23 | 18:45:54
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Anette säger:

    Fint boende ni hittat.
    Prepositioner i främmande språk är så jäkla svårt. Det känns som att man måste vara infödd för att behärska dem.
    Spanskan och italienskan är både lika och olika,

    Svar: Italienska är mer verbalt och tydligt. Spanska dpråket kan vara svårt beroende var man kommer ifrån. Förkortar man orden, läspar och pratar fort kan det bli problem=)Har du lärt dig italienska?
    Verbböjningen finner jag mycket besvärligt=/
    Här ska vi bo i 3 veckor till...
    Så jag lär ha praktikerat mycket spanska och handarbetat otalt raggsockar, vantar och mössor =))
    Biggeros

    2020-01-23 | 19:37:28
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Ditte säger:

    Aha, regn hos dig nu. Vet ju att ovädret flyttat sig ne hel del. Och perfekt med lite spanska. Träning ger helt klart färdighet och att sedan ge sig ut och träna att prata. Jag satsar 30 minuter om dagen med internetbaserade "Babbel" och det ger visst resultat.Bra så! Och sedan tra jag alla tillfällen i akt att prata här.
    Vilket härligt hotell! Jag gillar verkligen den gamla stilen här.
    Önskar dig trevliga dagar.
    Kram

    Svar: Ja, jag praktiserar en timme vardag utom helger. Visst är det hjärngympa. Man behöver repetera alla gånger. Visst ger övning färdighet. Hotellet i sig själv är inrett i spansk stil och även rummen. Idag skiner solen och ingen är lyckligare än jag=))
    Trevlig fredag!!
    Kram
    Biggeros

    2020-01-23 | 23:06:40
  • Eva`s blogg säger:

    Vilket härligt hotell :) ja det är väl så vad gäller årstider blev du inte sugen på träna? när vi kommer hem skall jag börja igen har jag bestämt! önskar dig en mysig fredag kram

    Svar: Jag har bestämt mig att börja att träna på måndag=) Då är förkylningen helt borta=)Gymmet har mänga redskap så det ska nog gå bra. Imorgon blir det nog en utflykt
    Trevlig fredag!!
    Kram
    Biggeros

    2020-01-24 | 09:59:54
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Marie säger:

    Ser fint ut på hotellet kram Mamma ❤️

    Svar: Ja, visst är det fint i spansk stil men ligger helt på tok fel. Här finns bara åkermark och lilla jag ÷○Kram
    Biggeros

    2020-01-25 | 09:28:14

Kommentera inlägget här: