biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Castelnova

Kategori: Spaniens Villaneva de la Serena

 
Spanjorerna är duktiga med att pryda sina murar.
 
 
 
 
Denna mur med infart har prytts av en husägare som gillar havet och båtar. Så tolkar jag bilden. 
 
 
 
 
 
 
Vad betyder skylten?
 
Varning för utbyte ( av) steget/ passagen
 Ska man vara försiktig var man än går
( på trottoaren).
Ceda = utbyte
El paso = steget, passagen
 
 
 
 
 
 Huset är inte så bra underhållet men har en trädgård full av oranga apelsiner.
Guld värt!
 
 
Detta hus ser bäst ut av alla de 12 hus som är belägna i den "lilla byn" vid slottet/ borgen.
Huset är även berikat med ett mobilt hus på framsidan.
 
 
 
Byn förseer barnen iaf med en lekpark
 
 
Vid sidan om parken ligger en gammal nersliten kyrka.
Den stor tom/öde för kråkorna och ger husrum till Storkarna
 
 
Högst upp på tornet av kyrkan har en Stork familj byggt sitt näste.
 
 
Först trodde jag att den ödsliga byggnaden har varit en skola.
När jag kom lite närmare och såg korset fixerat vid tornet så insåg jag att den har brukats som en religös lokal.
 
 
Så onödigt och ödsligt att byggnader blir övergivna på detta sättet.
 
 
I slutet av gatan tar en grusväg över. Var leder den?
Mellan träd och buskar skymtas en siluett av en borg.
Jag har en bättre bild på borgen taget mittemot från hotellet.
 
 
Jag frågade damen i receptionen vad de odlade för träd längsvägen och hela åkermarker.
Hon svarade att man odlar persika träd.
Jag kan även skymta olivträd.
 
 
 
 
Jag förstår att Extremadura är så berikad med grönska och vegetation.
Med allt regn så här års får alla växterna och jordbruk sin beskörda del. 
 
 
 
 
Det finns turer/ spår för de som är intresserade av flora och fåglar. Den bästa tiden att överhuvudtaget få kunna skåda dessa arter och flora i blom är i slutet av februari och i Mars månad. Denna lilla by som även kallas för Castelnovo ligger belägen intill Villanueva de la Serena och har slottet/ borgen
(placerad på en slätt) föregår som ett föredöme för den lilla ängsliga "dussin" byn.
 
 
 
 
En och en annan bil syns utmed vägen och traktorer som är stationerade på innergårdarna.
 
 
Dock överväger den fina borgen på slätten och tar all fokus.
 
 
Jag fokuserade mig även på att rosorna var full i blom.
 
 
Imorgon kommer en följetång i ett inlägg
om Storkarna i Extremadura. 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Dom pyntar verkligen sina murar fint och så många härliga bilder! :-D Kramis

    Svar: Annars hade murarna förlorat sin charm=)Det är roligt att få jämföra hus och fasad=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-24 | 15:58:48
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Tur att murarna pyntas för annars hade jag tyckt det såg lite fallfärdigt ut. Synd när byggnader lämnas öde för det slutar bara med förfall tyvärr. Själv hade jag också trott att det var en skola.

    Kram och god fredagskväll!

    Svar: Tänk vad olika ögat ser men ändå såg du även en gammal skola. Snopet när jag kom lite närmare och såg att det var en kyrka=0Gillar hela idén med att uppdatera sin mur på ett eller annat sätt=)
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-24 | 16:13:36
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Heléna säger:

    Tack för att du berättade att det inte går att kommentera!!! Har fixat det nu 😊

    Så roligt att de dekorerar sina murar med en massa saker. Verkar lite onödigt i och för sig, men det blir ju å andra sidan ett personligt prägel på dem. Staden ser lite ödslig ut och nedgången. Spännande att ta promenader och upptäcka nya platser!

    Stor kram vännen och hoppas ni får riktigt trevligt ikväll! 💖💖💖

    Svar: Ja, visst krävs lite mer arbete med fasaderna men har man inte råd så får det räcka att pryda ingången med ett ankare eller en örn=)Ps.
    Såklart kommenterade jag på ditt föregående inlägg. Bra att det är fixat=))
    Ta hand om dig
    Kram <3
    Biggeros

    2020-01-24 | 16:18:38
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • wiolettan säger:

    Roligt att få se dina fina bilder på alla olika hus och byggnader.
    Storken har ju en härlig utsikt, kan se vida omkring, vad jag kan förstå.
    Trevlig helg.
    Kram.

    Svar: Ja, Storkfamiljen har "topfloor" bästa vy.Ja, man ser mycket byggnader under mina turer.
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-24 | 16:39:07
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Jessica Högberg säger:

    Färsk persika... låter ljuvligt. Vacker lantlig omgivning <3

    Svar: Redigt ute på vischan. Hur ska klara av i tre veckor till ?? 😩😩Annars smakar det bra med persika=)
    Biggeros

    2020-01-24 | 17:19:28
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Emma Engström säger:

    Men wow så himla vackert det är! Vore så kul att få se lite olika fåglar och arter också <3

    Svar: Det tycker jag med hade varit mycket intressant att få se <3Trevlig helg
    Biggeros

    2020-01-24 | 18:12:34
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Marie säger:

    Fint med persikoträd gott och fint med utsmyckning på murar och tack för fin info kram Mamma

    Svar: Jag går förbi dessa odlingar var dag och har undrat så vad för sorts frukter träden bär på.Jag har sett många statyer, krukor och utsmyckningar på många portar/ murar som fögyller fasaden=)
    Godmorgon och trevlig helg 😍
    Kram
    Biggeros

    2020-01-25 | 09:26:11
  • Eva`s blogg säger:

    Jag är svag för alla gamla hus, dörrar,fönster :) kan fota som bara den :) så vackert...

    mysig lördag på dig tjejen kramis

    Svar: Jag ser sådant som ingen annan ser i min närhet=) Jag får gallra ut hälften av mitt bildarkiv varje dag=)Trevlig helg du med vännen=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-25 | 10:43:23
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Finns verkligen många fina detaljer att studera när man går runt i spanska byar/städer :-)

    Ceda el paso... Jag har alltid tolkat dom skyltarna som "lämna företräde". Men det kanske är formen på skylten som lurat mig :-)

    Svar: Ja, om man inte har något annat för sig och brist på fantasi så upptäcker man allt och inget (detaljer).Jag blev bara förvånad på google translado.Jag tyckte även skylten satt felplacerad fixerad på fasaden. I denna lilla by känns det lite överflödigt med varningsskyltar=)
    Biggeros

    2020-01-25 | 18:12:37
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, njut bara! <3

    Svar: Jag njuter alltid på mina promenader =)
    Biggeros

    2020-01-26 | 18:02:48
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: