biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Naturrutan Extremadura

Kategori: Spaniens Puerto Real

 
 
Mitt i naturrutan
 
 
 
 Korkekar, olivträd och ekollon träd är vanligt i Extremadura. 
 
 
 
 
 
 

1.Holm oak. The primitive oak forest occupies few enclaves located in the shady areas and the high and inaccessible areas of the mountains. The Encinas are occasionally accompanied by Cork oaks and Quejigos and on the slopes and more flat areas the oak is presented as a pasture. The serial vegetation that accompanies the degraded oak is composed of Coscoja, Jara, Ahulaga, Astragalus, Jaguarzo, Lentisco and Madroño.

2. Charnecales. They replace the oak trees in the plains and in the solanas of the mountains. As associated plants abound Acebuche, Coscoja, Madroño, Heather, Jara, Jaguarzo and scarcely, Romero.

3. Madroñales. They replace the oak and cork oaks of both plain and slopes of solana, as well as those of umbria and height. They are accompanied by Acebuche, Quejigo, Heather, Peonia, Durillo, Rusco, Jara pringosa and Jaguarzo.

4. Riparian vegetation. On the caúces of some streams and in the tails of the reservoir an important scrubland cover of riverside develops, where Adelfas, Tamujos and Atarfes coexist with Majuelos and wild Roses.

5. Reforestation. They are composed of Eucalyptus (E. camaldulensis, E. rostrata and E. globulus) and Pine trees (P. pinaster and to a lesser extent P. pinea).

6. Majadales . The representative species is Poa bulbosa mixed with underground Trifolium. They settle on poor soil replacing the oak. Part of these grasslands are being abandoned and invaded by Retama (Retama sphaerocarpa).

 
 
 
Margarita växer vilt och en blomma som påminner om maskros.
 
 
 
Såg även en vårblomma som påminner väldigt mycket blåsippan.
För mig är den ett riktigt svenskt vårtecken.
 
 
 Fish in the area
 
  • Iberian Barbel
  • Loach
  • Freshwater blenny
  • Carp
  • Tench
  • Crucian Carp
  • Black bass
  • Catfish
  • Channel Catfish
  • Gambusia
  • Pike
  • Pumpkinseed
 

Among these species stand out the pikes for their abundance, to the point that the reservoir has been nicknamed popularly as "Swamp of the thousand pikes."

BIRDS IN THE AREA

  • Common Crane
  • Common Tern
  • Cormorant
  • Red-crested Pochard
  • Northern Shoveler
  • Little Grebe
  • Gull-billed Tern
  • Stork
 
 
 
 
 
 
 

ANOTHER REPRESENTATIVE WILDLIFE

  • Red Crab
  • Hare
  • Otter

MOST CHARACTERISTIC VEGETATION

  • Holm oak
  • Wild Olive
  • Gall Oak
  • Strawberry Tree
  • Kermes Oak
  • Mastic
  • Laurestine
  • Gum Rockrose
  • Heather
  • Rockrose
  • Rosemary
  • Sage-leaved Rockrose
  • Broom
  • Common Hawthorn
  • Pine tree
  • Eucalyptus
  • Flueggea Tinctorea
  • Oleander
 
 
Denna art har drakformad hållning.
Fågeln är svart men närmare än så kommer jag inte att jag kan urskilja fler egenskaper. Hursomhelst  skulle fågeln bara markera för mig att han/hon skulle fly inom kort tid.
 
 
 
 
 
 

Living in a box inlägget gick tyvärr inte att kommentera.  Jag får ursäkta både för min och Blogg.se vägnar.

Hoppas att vi har bättre lycka med detta inlägg ÷)

Trevlig fredag!

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga bilder från naturen och ha en fin dag! :-D Kramis

    Svar: Ja, ibland krävs det att dela med sig färgglada bilder från naturen <3Kram
    Biggeros

    2020-02-07 | 10:46:41
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ama de casa säger:

    Tack för naturbilderna! Det är verkligen vackert där i Extremadura :-)

    Ha en fin fredag!

    Svar: Du om någon vet att naturen är sagolik i Extremadura 😍Trevlig fredag vännen <3
    Biggeros

    2020-02-07 | 11:58:37
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Väldigt roligt att se mer från både djur och växtriket i Extremadura. En hel del växter och djur känner jag igen härifrån Costa Blanca och andra inte-
    Hoppas Blogg.se kommit till rätta med problemet.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    Svar: Tack och llov att bllggen fungerar nu 😍 Det är så härligt att höra från dig denna soliga dag 😍Visst känner du nog igen dig från naturen här i mångt och mycket =)
    Trevlig fredag vännen och en stor kram <3
    Biggeros

    2020-02-07 | 12:36:15
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ditte säger:

    Testar!

    Svar: Härligt att det finns bloggvänner som bryr sig 😍😁😁😁Kram
    Jippi det fungerar!!
    Biggeros

    2020-02-07 | 12:38:28
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Så här års gläds jag lite extra åt bilder på färgglada blommor. Längtar tills våren kommer upp hit och vårblommorna kommer fram.

    Svar: Jag tyckte även det och ville dela med mig lite extra av den gröna naturen i Extremadura <3Trevlig fredag
    Biggeros

    2020-02-07 | 14:34:44
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Det blir verkligen kontraster när man ser dina bilder :). Spännande också att vissa blommor påminner om den växtlighet vi har här i norden. Spännande där med fågeln också, den var vacker där i sin drakform :)

    Svar: Jag, tyckte att många blommor och växter samt djurlivet här i Extremadura påminner om växtligheten i Sverige.Trevlig fredag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-02-07 | 14:41:50
    Bloggadress: http://https://www.saramadeleine.se
  • Znogge säger:

    Vilka härliga bilder på djur och natur, eller i alla fall fåglar. Det andas verkligen sommar om dem!

    Kram och god fredagskväll!

    Svar: Jag tycker att jag har fått lite vårkänslor att fått se alla färgglada blommor med tanke på hur grått och trist det har varit i Extremadura <3Trevlig fredag till dig med
    Kram
    Biggeros

    2020-02-07 | 15:01:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Heléna säger:

    Så vackra bilder! Underbart när man får vara nära djur, natur och hav 💖 Jag älskar att njuta av promenader med kameran i högsta hugg när jag ser någon vacker blomma, ovanlig fågel eller vacker regndroppe som håller på att åka ner från ett blad.
    Hoppas du får en underbar fredag vännen! Vi har strålande solsken just nu, men bara plus 3 grader så det är inte riktigt läge att sätta sig på balkongen och sola 😁 Kramar 💖

    Svar: Jag vet att du är väldigt intresserad av flora och fauna. Man blir så glad och njuter i hela kroppen av naturens färger. Trevlig fredag vännen och hoppas att allt är väl med digKram <3
    Biggeros

    2020-02-07 | 15:32:32
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Ditte säger:

    Nu verkar det fungera att kommentera så jag gör ett nytt försök.
    Roligt att se bilder på blommor och djur från trakten där du är. En del växter och fåglar känner jag igen härifrån Costa Blanca och andra har jag inte sett. Kul med storkarna du sett på nära håll. De har jag inte sett här.
    Kram och trevlig helg och tack för turen

    Svar: Jag kommer att visa storkar på nära håll. Jag behöver ett eller två inlägg för det. Jag kan tänka att ni har ungerfär samma flora som här. Jag är väldigt imponerad av alla dessa storkar i Extremadura =)Trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-02-07 | 18:07:43
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ullie säger:

    jätte fina bilder som alltid o vatten bilden så vacker .
    kram vännen

    Svar: Tack vännen <3Vill dela med mig av naturen i Extremadura.
    Trevlig fredag
    Kramiz
    Biggeros

    2020-02-07 | 19:56:49
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Tänk så mycket vackert naturen visar, bara man tittar lite extra!
    Ha en härlig helg!

    PS
    Lite mysko beter den sig fortfarande vid kommentering...

    Svar: Ja, blogg.se har väl och haft problem 😱Turligen fick jag din kommentar Emma <3
    Trevlig helg
    Biggeros

    2020-02-07 | 22:34:00
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Marie säger:

    Jag kunde inte heller kommentera förra inlägget utan jag hoppas detta går. Vilka fina naturbilder underbart att se och uppleva kram Mamma

    Svar: Ingen lyckades kommentera på det föregående inlägg. Detta inlägg har funkat bättre. Naturen är underbar och vädret spelar mycket roll. Idag är det en gråtrist dag och regnet hänger i luften =(Trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-02-08 | 11:02:17

Kommentera inlägget här: