biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Blått är flott

Kategori: La Casa

 
 Nu börjar redan påskliljorna att titta fram i mina krukor. Tyvärr hinner de flesta blommorna att vissna innan själva Påsken står på tröskeln. Fördelen att jag är hemma när de flesta tulpanlökarna blommar.
Spännande!!
 
Igår köpte jag matchande ljus till mina ljusblåa tabletter. Tänk vad lite detaljer som behövs för att piffa upp vardagen.
Blått är flott.
När jag var ung valde jag alltid ett blått rum.
Blåa tapeter, blå matta och blåa gardiner.
 Vad för färg hade ni i ert ungdomsrum?
 
Lika blå som himlen är det just nu i Jerez. Nu när vi ändå favoriserar färgen blå.
Igår promenerade jag i 23 graders värme. Jag hade ett mål såsom att gå till El Corte Ingles ( vilket inte alls var jobbigt) och handla lite vitaminer och lite tröjor på rea. Vissa varor var mer en hälften nedsatta i pris. Då är det roligt att handla.
Sedan köpte jag blåa kuddar till soffan som matchade de andra.
I uterummet matchar duken den blåa himlen och den blå poolen.
Så härligt att vara hemma i en blå omgivning med inspo av grönt och gult.
 Vårt nya lilla olivträd har klarat sig i regnet. Den står även i en blå kruka. Tyvärr får jag vänta länge tills jag kan plocka några oliver. Detta träd är bara 6 år gammalt.
Vissa kan bli över hundra år men då är de betydligt större.
 
 
 
 
 
Dessa blå fisk kuddar hängde med hem från El Corte Ingles. De pryder vår svarta skinnsoffa som fisken i akvariet.
Ja, sedan blev det en kopp kaffe på Altos Ibericos.
Sist men inte minst blev det en racion de croquettes och en cervecita.
 
 
 
Jag blev nöjd och alla samtliga blev nöjda tills de fick betalt. Därefter  begav jag mig hem.

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Så skönt att vara hemma igen. Förstår att du njuter. Och hemma är ju alltid hemma. Roligt att piffa till det med lite färg och den här blå färgen är ju väldigt fin och passar till det mesta.
    Önskar dig fortsatt fina dagar hemma och hoppas du kan stanna nu och njuta av att just vara hemma.
    kram

    Svar: Små detaljer och lite förger piffar upp det mesta. Denna tid är härligt när lökarna tittar fram och lagom i temperatur=) Ljuset tillför även energi. Jag är hemma ett par dagar till=)Trevlig dag// kram
    Biggeros

    2020-02-25 | 18:13:50
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Carolina säger:

    Åh älskar påskliljor! Vilka härliga och mysiga bilder :D älskar de blåa ljusen, gör ju så mycket med inredningen!

    Svar: Jag hoppas att det kommer upp fler påskliljor på ytan=) Blå himmel, blått hav, pool och blåa detaljer inomhus gör susen <3
    Biggeros

    2020-02-25 | 18:41:01
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Gerd säger:

    Jag kan väl säga att jag är ingen blå person. Min pappa var turkos och där hänger jag på.
    Jag är ju otvivelaktigt röd.
    Mitt ungdomsrum gick inte i någon speciell nyans. Jag tror att tapeterna var diskret småblommiga.
    Men jag älskar färger. Vitt och svart är också färger, men det förekommer bara hos mig vid klädkod.
    Kram!

    Svar: Jag valde ofta blått i mitt sovrum när jag var ung. Nu har vi beiga väggar och bruna gardiner i sovrummet=) Annars är jag en rosa person när det gäller klädval. Svart/vitt är alltid ett säkert kort =)Kram
    Biggeros

    2020-02-25 | 20:52:12
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Znogge säger:

    Så härligt att du är hemma när tulpanerna blommar.

    I mitt ungdomsrum hade jag väv som var målad i brunt och en mörkgrön heltäckningsmatta. När vi flyttade valde jag brunt på väggarna men då en beige heltäckningsmatta. I dag är det vitt på väggarna som gäller. För övrigt är blått en av mina favoritfärger.

    Kram

    Svar: Jag ler brett = D när du beskriver ditt ungdomsrum. Vi hade även brun färgade tapeter i hallen och heltäckningsmatta=0 Vi hade även mossgrön köksinredning och heltäckningsmatta överallt förutom toaletten😱 Jag klarade mig från tråkiga tapeter. Blått är en fin färg och är för mig stilfull och klassisk=) Jag föredrar vita eller ljusa väggar och tak i nuet. Färger kan man alltid tillföra och skifta/ mixa <3Kram
    Biggeros

    2020-02-25 | 20:59:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Heléna säger:

    Jag hade också blått i mitt rum i tonåren. Varvade med blått och vitt i rummet. Vi har fått snö igen idag och det har blåst massor. Det är så fint med olivträd, men jag har inte fått något att överleva här. Som längst har det överlevt i två år innan det skrumpnade ihop och dog. Är nog knepigt i vårt klimat att övervintra dem. Kram 💖

    Svar: Blått är flott=)Jag hade även blått och vitt. Jag kommer ihåg min första tapet med hästar ( blå bakgrund) som jag var med att välja.
    Usch, vad jobbigt med snö när det blåser. Annars lyser det upp endel i vardagen.
    Olivttäd kräver ett torrt och soligt klimat. Så jag hoppas att detta lilla träd överlever=)
    Ha en bra dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-02-25 | 22:10:36
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Lena i Wales säger:

    Oh, vad skönt för dig att vara hemma igen.
    Bland dina egna grejer.
    Så fint du har det! Njut!

    Svar: Jag njuter av min trädgård och mitt hus under blå himmel=) Jag hoppas att du har det bra i Wales och att solen skiner på dig ☀️Visst är det alltid bäst att vara hemma men kul är det att vara på resande fot till och från=)
    Ha det bra Lena <3
    Biggeros

    2020-02-26 | 12:17:13
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Såg underbart fint det är i Erat hem inne som ute och varmt och skönt njut båda två kram på Er Mamma ❤️

    Svar: Tack, vi njuter både inomhus såsom utomhus=) Ta hand om dig <3 Kram
    Biggeros

    2020-02-26 | 16:36:22
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Förstår att du njuter av att vara hemma nu! Så fina detaljer, gillar de turkosa ljusen.

    I mitt första rum hade jag mörkbrun heltäckningsmatta och vit tapet med gröna blommor på. Sedan gjordes rummet större och då hade jag beige heltäckningsmatta och tapeten var vit med små bruna blommor. Hade mycket grönt också som överkast, duk och så klart alla blommor.


    Svar: Blommor har du varit omgiven av bruna såsom gröna. Skönt att slippa dessa heltäckningsmattor. Sedan hade man mycket dukar, gardiner och matchande överkast=) Jag minns att både detaljer och möbler redan då var vita eller blåmålat=) Idag har vi beiga väggar och marmorgolv. Så då vill man ha lite färgklickar här och där=) Intressant att ni delar med er ett barndomsrum <3
    Biggeros

    2020-02-26 | 17:33:20
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Veiken säger:

    Skönt att vara hemma igen. När du nämner Påsk känner jag att jag har noll koll på när Påsken infaller i år! Tiden rinner iväg, men jag ska väl vakna när det är dags!
    Blått är som du skriver flott, men jag har tagit till mig andra färger också numera. Ha det fint hemma!
    Kram

    Svar: Påsken 2020 är i vecka 15. Långfredagen: 10 april. Påskdagen: 12 april. Annandag påsk: 13 april. Det är inte lätt att hålla reda på när Påsken är. Jag varierar med färgdetaljer i inredning i med det att väggar är ljusa och soffan är svart=) Gillar färger!!Nu väntar jag bara på att alla lökarna ska blomma=)
    Kram
    Biggeros

    2020-02-27 | 02:13:21
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Blått är en underbar färg och ska väl ha en lugnande inverkan har jag för mig.

    Svar: Jag har ingen aning vad för inverkan blått har men fin färg är den=)Kul ändå att få reda pp något nytt=)
    Vissa färger hör till våren <3
    Kram
    Biggeros

    2020-02-27 | 16:25:41
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Anette säger:

    Borta bra men hemma bäst. Visst är det kul att men också att komma hem, till en fast punkt. Mysigt att vara bland egna tillhörigheter och få pyssla om hemmet.
    Att trivas hemma är viktigt.

    Svar: Såklart trivs jag i mitt hem och längtar extra mycket när jag har varit iväg i lång tid=) Älskar mitt kök och säng och alla andra tillhörigheter <3 Det är viktigt att trivas i sitt hem och falla tillbaka till sin lilla knutpunkt.
    Trevlig helg ÷)
    Biggeros

    2020-02-27 | 18:17:03
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Emma Engström säger:

    Blå är verkligen en himla fin färg, och detta får mig absolut att tänka på våren! :D <3

    Svar: Det har varit många fina dagar med blå himmel. Idag har det varit molnigt. Dock har jag tagit in vårfärger inomhus <3Trevlig Lördag!
    Biggeros

    2020-02-29 | 21:05:37
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Mitt ungdomsrum var blått, jag minns att jag ville ha havsblå tapet och än idag kan jag tänka tillbaka på det rummet. Det är något speciellt just med det blåa :). Så förstår dig där. Sedan så härligt att de blommar :D.

    Svar: Jag kommer ihåg mina blommiga tapeter i ljusblått och gardiner, påslakan i moln. Jag älskade mitt rum i blått=) Kul att du även hade ett blått rum <3Trevlig Söndag=)
    Kram
    Biggeros

    2020-03-01 | 00:29:56
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här: