biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Merry & Safe

Kategori: Spaniens Jerez

Jag skriver  inte så ofta nu förtiden.
För det första har jag en reseblogg och reserna i år har blivit ett fåtal. Nu i december för jag min FB kalender inför jul. Luckarna öppnas dag för dag. Med tips, bilder, recept, dikter, 
Igår hade jag spisen/ ugnen varm.
Maträtter skiftades mellan kåldolmar/fiskgratäng/sjömansbiff i långkokkastrull.
Min man längtar nämligen efter husmanskost. Han har levt på gazpacho/ jamon och lentejas i mer än en månad nu.
Så nu ska han bli bortskämd innan jul.
Därefter blir det julbord som heter duga.
Jag har bara skinkan som ska kokas/ griljeras och sedan blir det kokning av rödkål, min egna rödbetssallad, pressgurka och nubbesallad.
Att laga mat ger mig en inre ro och dessutom har jag svårt att följa ett recept fullt ut.
Antingen lägger jag till mina egna ingredienser eller drar ifrån.
 
Som sagt nu räknar jag ner mina dagar som gräsänka.
 
 
 
 
I söndags promenerade jag ca 10 km fram och tillbaka Area Sur shopping centrum.
 
Dagen innan var det lång kö utanför entrén för utomsocknes och lokalbefolkningen. Dagen till ära lättade nämligen på perimeterkarantänen.
 
Jag hade tur på så vis att slippa köa på skyltsöndagen och kunde hålla distans bland människor inför julhandling.
Skönt att slippa trängas i dessa tider.
Gubevars !
 
 
Jag berättade i mitt förra inlägg om att jag har klätt min årliga lilla gran efter coronatider.
 
 
Mina 4  svarta kulor symboliserar nackdelar av coronaåret.
  • Sjukvården har både haft tufft och ej tillräckligt med resurser av respiratorer/ material/ salar/sängar/ personal
  • Många onödiga dödsfall i början av året pga dålig information  från FHM/ regeringen till folket och äldreboende. 
  • En lång hemkarantän dvs från februari till Juni.
  • Avhållsamhet och distansering  från nära och kära. 
Jag hade kunde ha fortsatt i det oändliga.
 
 Hursomhelst är det mycket vi kan göra tillsammans är att hålla avstånd, använda munskydd när/ där det inte går att hålla avstånd.
Vi kan respektera varandra och våra medmänniskor som ligger i riskgruppen och inte minst respektera sjukvårdspersonalens arbete under detta coronaår.
Merry & Safe

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så härligt att maken din snart är hemma igen och så mycket gott ni kan njuta av. Har man varit på resande fot ett tag så uppskattar man verkligen husmanskost.

    Kram och god tisdag!

    Svar: Ja han fick sig ett rejält mål igår och ingen var gladare än Mr U. Nu börjar nedräkningen inför jul. Skönt att ha min man på plats=)Kram <3
    Biggeros

    2020-12-15 | 10:18:34
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Tack för din fina blogg och allt skrivande med musik det förgyller var dag och snart är MR. U HEMMA hos dig skönt puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Han var gudaglad att vara hemma och få god mat=) Nu har jag även värme i varmvattenberedaren =)Tack för att du läser mina inlägg!!
    Kram <3
    Biggeros

    2020-12-15 | 12:40:46
  • Ditte säger:

    Vad skönt med en rejäl promenad. Och ut och gå, det gör jag rejält varje dag. Ofta runt 10 km men med pauser eftersom ryggen trasslar. Men bar för kropp och knopp är det. Här har jag inte alls haft problem med vare sig trängsel eller avstånd och köpcentra går jag inte till. Matbutikerna går jag till och där är det gott om plats.
    Så fin din gran blev .
    Mat lagar jag en del men just julmaten är inte favoriter. Förstår att din man tröttnar på all utemat och uppskattar dina hemlagade rätter.
    Ha det så bra du kan.
    Kram

    Svar: Jag har inte heller varit på Area Sur sedan innan corona. Nu var jag nyfiken att få se julskyltningen. Det var en passande dag och folk hade inte hunnit att komma ut. Lagom promenad och bra för välbefinnande. Ta hand om dig!!
    Kram <3
    Biggeros

    2020-12-15 | 17:23:19
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Geddfish säger:

    Vet inte om jag kan kommentera, det står att det inte är säker kommentar.
    Provar ändå.
    Konstiga tider. Skickar hjärtliga hälsningar från mig i Lidköping. Kram, Gerd

    Svar: Visst har du lyckats att fullfölja din kommentar =) Tack för ditt intresse och kramar från ett vårigt Spanien <3
    Biggeros

    2020-12-15 | 18:37:55
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.com
  • wiper säger:

    Vad mycket fint att vila blicken på här. Ja du har man en reseblogg så blir det inte mycket i dessa tider men du fyller ändå bloggen med ögongodis ;)

    Nu blev jag sugen på kåldolmar för det var det länge sen jag åt. Jag skall be min man att fixa till såna nån dag så man får njuta.

    Ser att ni kommer att ha ett riktigt rejält julbord. Här blir det lite tunnsått i och med att vi skall vara ensamma men ändå njuta i det lilla

    Fantastiska bilder från vad jag förstår köpcentrum och det verkar vara högt i tak

    Vad påhittigt med dom svarta kulorna för som du säger är det har vi en jobbig tid och man tänker på vårdpersonalen som har det tungt och även alla som mist nån anhörig

    Mycket har verkligen blivit eftersatt och många har dött i onödan så man ser att framförhållning håller i längden. Vårdpersonal är värd högre lön och att politikerna inte hade tagit bort 22.000 ur vården dom sista åren.

    Bra skrivet av dig, stämmer till 100%

    Ha nu en fin onsdag och sköt om dig/er
    Kramar från Malin

    Svar: Tack för din fina och långa kommentar!!Ja man får göra det bästa till jul även om vi ska vara ensamma. Kåldolmar är så gott och husmanskost. Hoppas att din man tillagar några inom kort. Ja jag vill lyfta både för/ nackdelar. Såklart finns det fler nackdelar på min lista. Det största problemet under denna pandemi är sjukvården och de patienter som får vänta på sin tur. Nu hoppas jag att alla tar sitt ansvar och visa respekt för sina medmänniskor <3
    Ta hand om dig!
    Kram
    Biggeros

    2020-12-16 | 12:29:19
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Karin Eklund säger:

    Oj, kåldolmar! Måste nog försöka få till några sådana jag också. Det är så gott med husmanskost. Och julmat med för den delen.
    Bara njut av allt det goda som finns att njuta av.
    Kramar!

    Svar: Kålpudding/ kåldolmar är bland mina favoriter=)Julmat gillar jag med i mängder.
    Ha det gott!!
    Kram
    Biggeros

    2020-12-16 | 21:45:02
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag följer dig på fb, vilket är så trevligt med dina luckor, men kul också med ett inlägg på bloggen.
    Oj, vad du har lagat mat och ska fortsätta göra det.
    Jag har gjort vissa delar, t ex gjort köttbullar och köpt sill och skinka.
    Sköt om dig!

    Svar: Ja detsamma med att följa dig på FB. Jag gillar att följa traditioner dvs att tillaga mat som hör till. Jag ska koka/ griljera skinkan inför dopp i grytan. Jag har även fått ta del att fira typisk engelsk jul. Ha det gott Lena!
    Kram
    Biggeros

    2020-12-17 | 11:33:11
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Vilken lycka att komma hem och bli bortskämd. Han är säkert värd det! Här längtar vi efter gazpacho och ni vill ha husmanskost. Man längtar efter det man inte får. Så är det.
    Nu får vi hoppas att vi går mot ljusare tider på många sätt. Vaccin är i sikte och ljuset likaså. Det blir bättre och bättre!
    Njut nu av att ni snart är två hemma och all den goda maten som du har lagat!
    Kramar

    Svar: Ja det är minst jag kan göra att fö honom med hemmalagad mat. Idag stod kåldolmar på menyn=)Ja jag ser verkligen fram emot ljusare tider när det gäller mycket! Skönt att få återgå i normalitet när vi får vaccin.
    Tack för din omtanke <3
    Kram
    Biggeros

    2020-12-17 | 13:23:30
    Bloggadress: http://https://veiken.se
  • Hilma säger:

    Vad många fina bilder <3 hoppas det kan bli mer resande nästa år!

    Svar: Ja det blir nog ett par resor till Sberige om allt blir som det blir. Då behöver vi nog ta vacvon för att resa eller åtminstone ett PCR test.Ha det gott <3
    Biggeros

    2020-12-17 | 14:37:18
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Marie säger:

    Telefonen skriver sitt eget språk men du förstår nog ändå puss Mamma

    Svar: Såklart att jag förstår. Det är inte alls hela världen utan värre saker finns.Kram och glad måndag <3
    Biggeros

    2020-12-21 | 13:10:03

Kommentera inlägget här: