biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Sandeman

Kategori: Spaniens Jerez

 
På vår dagliga PW runda brukar vi ofta variera vår rutt.
Tänk så mycket intryck man kan göra
 
 
 

Sandeman

Sandeman är bäst känd för sin "Don" -logotyp 

 

 En mörk, dramatisk, Zorro-liknande figur, klädd som en typisk caballero

( gentleman ) de Jerez i lång svart kappa och svarta breda hatt med ett glas rubinröd portvin i handen. Logotypen designades ursprungligen av den skotska konstnären George Massiot Brown på 1920-talet.

Företaget grundades av George Sandeman, från Perth, 1790, och företaget blev en del av Seagrams på 1980-talet, men drivs fortfarande av den sjunde generationen av Sandeman-familjen. Förutom sherry och konjak gör de också portvin (men inte i Jerez).

Huvudbyggnaden är en attraktiv vit struktur, synlig från huvudvägen. Med sitt Sherry Besökscenter är bodegan bekvämt beläget intill Real Escuela Andaluz del Arte Ecuestre (Royal Andalucian School of Equestrian Art), precis utanför stadens centrum.

Bodegan är mindre än de  två kända, Pedro Domecq och Tio Pepe. Bodegan erbjuder en kortare rundtur, som är mer lämpad för barn och äldre besökare.

 
Har öppet alla dagar från 11.00 - 14.30 utom lördag och söndagar
 
 
 
 
 
Stallhusen som tillhör Real Escuela Andaluz del Arte Ecuestre
Där kan man skymta bakdelarna av de ståtliga hästarna som ska uppträda före/ innan på hästshowen. 
 
 
Vi brukar gå förbi dessa vackra byggnader på vår morgonpromenad. 
 
Lånad bild
 
Ni kan även gå in på webbsidan och kika.
 
Nu har restriktionerna i Spanien  blivit tuffare mot rökare och nattsuddare. Nattklubbarna stänger igen bara för att hindra spridning på utsatta provinser.
Ha det gott
Stay safe 🙏
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Sandeman har man druckit några gånger ja!
    Helt rätt att nattklubbarna stänger. Ärligt talat så är det inte alls nödvändigt att de är öppna tycker jag, inte i tider som dessa.

    Kram

    Svar: Nej, jag tycker att det är enda rätta att stänga. Man vet ju att det är lätt hänt att minnet blir kort under en sen kvälls firande.Jag har ännu inte varit och besökt bodegan men druckit sherryn. Så det blir nog ett besök snart=)
    Ha en go kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-08-17 | 15:58:32
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Oh vad spännande att höra om detta, än en gång man lär sig något helt nytt! Får gå in på hemsidan och kika :D KRAM

    Svar: Ja, så trevligt att du tycker dessa bodegor är intressanta precis som jag tycker. Man lär sig alltid något nytt.Kram <3
    Biggeros

    2020-08-17 | 17:29:44
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Gerd säger:

    Aldrig druckit men hört namnet. Intressant att läsa.
    Ja, i dessa tider ska då inte rökare och nattklubbsbesökare ha någon fördel. ALLA måste ändra sitt beteende.
    Kram!

    Svar: Jag har smakat på många sorters Sherry i med det att jag bor i Sherrystaden Jerez.Visst tycker jag med att man kannundvika att röka på offentliga platser nu under pandemin.
    Godkväll
    Kram <3
    Biggeros

    2020-08-17 | 20:24:54
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ja tänk så mycket man lär sig bara man tittar runt lite och är lite nyfiken!

    Snygg logga.

    Svar: Ja, mycket nytt får man se i förbifarten och när man finner nya vägar. Loggan är jättehäftig!!
    Godkväll!
    Biggeros

    2020-08-17 | 22:11:27
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Paula säger:

    Vilken spännande skulptur i första fotot, en riktig trasselsudd, men intressant. Sandeman hade jag inte hört talas om innan, jag håller mig till öl och whisky.
    Hästar beundrar jag, så vackra ståtliga och kloka djur. Man ska respektera och vara snäll mot djur, i Spanien finns vissa sedvänjor man ska sluta med omedelbums, de som inkluderar tjurar....say no more. Tack för dina ord hos mig, sköt om dig"

    Svar: Ja, en enda trasselboll!!Jag har lärt mig att dricka vino fino till lagrad ost och jamon i Jerez. Jätte gott!!
    Dessa hästar sköts väl och ser ut till att må bra. Däremot de hästar som uttnyttjas och drar vagnar dag in och dag ut heta dagar gillas inte. Heller inte tjurfäktning.
    Ta hand om dig med
    Stay safe <3
    Kram
    Biggeros

    2020-08-17 | 22:23:09
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Tove Olberg säger:

    Lägger en Sandeman på minne
    - en konjak kan fröjda mitt smak o sinne
    Tack för vidgad vy
    safe stay
    On my way ...
    Kram

    Svar: Härligt att du är öppen för nya behag!!Stay safe min vän 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-08-18 | 10:31:09
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Ama de casa säger:

    Vi besökte både Sandemans och ridskolan när vi var i Jerez. Jag älskade dom vackra hästarna, men Anders tyckte mest att dom pysslade med "silly walks" under showen :-D

    Att nattklubbarna stängs påverkar inte mig så mycket, men det påverkar säkerligen smittspridningen till det bättre.

    Svar: Jag har dessvärre inte lyckats träffa rätt datum med show men så är det när man är hemmablind. Det blir definitivt ett besök i framtiden =) De springer inte från mig dessa krakar men visst har jag sett dessa finisar÷)Ha det gott!!
    Biggeros

    2020-08-18 | 12:23:24
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Wow, Sandemans har jag besökt många gånger med turistgrupper, guidad tur, film och provsmakning, viktigast för svenskar! Väl värt ett besök.
    Vissa gånger har jag sett några av hästarna mittemot,så vackra.
    Ha det bra!

    Svar: Jag har ännu inte varit på hästshowen eller Sandeman. Däremot på andra bodegor med sherryprovning. Kul att du har erfarit mycket i min hemstad <3Kram
    Biggeros

    2020-08-18 | 14:31:39
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Visst har jag smakat Sandeman några gånger helt utan att tänka på historien bakom. Kul att få veta mera än att det är en dryck.
    Man upptäcker nya saker varje gång fast man har en fast rutt varje dag. Dessa hästar så vackra. Dt är mäktiga djur!
    Kram

    Svar: Ja, många gånger lär man sig något nytt hela tiden. Kul att du känner till Sandeman drycken=)Ibland behöver mannändra rutt och upptäcka nytt.
    Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2020-08-18 | 18:16:03
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Ditte säger:

    Sandeman känner jag väl till. Alltså mest drycken. Men kul att få veta mer om honom.
    Och visst är det fint att variera promenaderna och se och uppleva lite nytt.
    Så trist med nya utbrott och restriktioner i Spanien. Men detta med avstånd är ju lika viktigt med munskydd som utan. Hoppas det snart lägger sig. Läste om ev. lockdown igen. Men kanske bara tankar.
    Kram

    Svar: I vår provins är det inte aktuellt med lockdown och jag tror nog inte att det kommer att bli av pga ekonomi. Däremot striktare åtgärder kommer sättas in i vissa regioner. Vi har väldigt lite fall här och det känns tryggt=)Kul att du även känner till Sandeman som dryck=)
    Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2020-08-18 | 21:56:29
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Sandemans har jag smakat det var längesedan. Har en pat. som har bott i Jerez och varit på ridskolan och utbildats i flera år. När jag är hos dig tycker jag att det är fina byggnader när vi är ute och går förbi Sandemans, Puss och kram lilla gumman från mamma.

    Svar: Ja, du har ju fått se mycket på våra sightseeing rundor samt Sandeman. Visst finns det många fina byggnader att se. Vi har haft våra fina stunder i Jerez.Ha det gott
    Storkram <3
    Biggeros

    2020-08-19 | 13:34:48

Kommentera inlägget här: