biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Hacemos opciones nuevas

Kategori: Spaniens Jerez

 
 
Karantändag 24
 
Lite kycklingar i påskriset eller torkade blommor i vasen.
Ikväll har jag pluggat spanska med grannen som är universitetslärare och jag kände mig som en liten skoltös igen från 5: e klass.
Vi körde lektion på avstånd i matlagning av Tortilla via ZOOM.
Det funkade bra när vi båda kunde gå igenom mina svar från videon.
 Nu vet jag hur man gör en god potatis omelett på spanska. Hualiden vad svårt det ska vara att föra en dialog på spanska. Det går bara runt i huvudet när det kommer till verbböjningar i presens och imperfekt, perfekt etc
Däremellan pluggar jag spanska verb vid sidan om på Mondly Languages, Ella verbs och Duolingo.
 
Idag har vi sugit upp de fallna löven från busken som vi kapade ner igår och min man passade även på att ta sig ett dopp i den 20 gradiga poolen.
Jag stod över för denna gång men jag doppade ändå fötterna.
 
Jag ska bada i påskveckan det får bli ett löfte.
Om det fina vädret består blir det ett eller två dopp i poolen
 
 
 
Igår malde jag ner en stor bit oxbit och fick 2 kilo oxfärs.
När man inte hittar blandfärs i affärerna så får man mala själv.
Under tiden smet min man ut och körde och handlade till närmaste affär och ensam i bilen. Han glömde heller inte att använda mask, handsprit och hanskar.
Som tur var det ganska folktomt och folk höll distans. Många avdelningar hade spärrats av.
Tänk att vi klarade oss i 23 dagar utan att handla.
Både ekonomiskt och organiserat. Han följde sig av en inköpslista så att han inte behövde att irra omkring.
Därav kom han även hem med glass och choklad som vi får snällt ransonera i två veckor.
Nej, det blir nog en tur till eller två eller tre......
 
 
 
 
Tror ni att denna nedklippta Ginsengen kommer att ta sig?
 
 
Löven är borta och den andra Ginseng busken är ansad.
Nu finns det plats för den att bre ut sig igen men under lång period.
 
 
Det blir mycket pul i trädgården och som är väldigt avkopplande  som leder till att man gallrar ut alla negativa tankar som skingrar sig så här i dessa kristider.
 
Ciao amigos y buenas noches.
A manaña es un otro dia y asi nosotros hacemos opciones nuevas

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vad fint påskpyntat. Fint städat i trädgården och vad bra att du malde köttet. Snart stundar påsken och vill önska Er en riktigt GLAD Påsk från Mamma och Håkan kram 💕,

    Svar: Det finns oxå fördelar med allt. Man får mycket gjort i hemkarantän ÷)Lite pynt och påskmat piggar upp endel =)
    Glad Påsk 🐣🐥🐤
    Kram
    Biggeros

    2020-04-08 | 07:12:32
  • Karin Eklund säger:

    Jag tycker att ni är urduktiga på att hitta på sysselsättningar, bra sådana, för att fördriva tiden i corontänen. Spansk språkkurs, trädgårdsarbete, handla varor osv...simma.
    Fortsätt så och tack för härliga bilder!
    Glad onsdagskram!

    Svar: Man är tvungen att skapa rutiner i hemkarantän så att tiden går fortare. Mycket har blivit gjort som bara skulle fallits i glömska. Några simtag har ej gjorts men det kommer. Däremot mycket gallringinne och ute. Glad Påsk vecka 🐤🐥🐣Kram
    Biggeros

    2020-04-08 | 08:11:31
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Ja, nu är det en ny dag och vi har nya möjligheter!
    20 grader i vattnet är kanon så jag hade hoppat i utan att tveka. Jag förstår att ni är vana vid högre temperaturer men här kan vi inte vara kräsna :D

    Kram och god onsdag!

    Svar: Tänk vad man bänjer sig vid värmen. Speciellt när man är van vid varmare temperaturer. Såklart blir det ett dopp inom kort. Jag badadei Sverige när jag var höggravid i 15 grader temperatur 😱Ny dag och nya möjligheter =)
    Kram
    Biggeros

    2020-04-08 | 08:25:11
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Man får verkligen tänka kreativt och utanför boxen nu. Vi håller oss för oss själva, men åker och handlar. Tidigt på morgonen klockan 7. Handskar, sprit och långa avstånd till folk.
    Ni har ju strängare regler än vi. Det gäller att ta ansvar, men tyvärr tror en del att dom är odödliga och festar precis som vanligt.
    Hoppas att vi snart slipper viruset och att det mesta återgår till det normala. PS. Du får gärna bada en extra gång för mig i poolen! :)
    Kram

    Svar: Det är tur att det finns många i Sverige som är förnuftiga och sätter sig själva i självkarantän och även håller distans. Att vi har klarat oss från att handla i över 3 veckor.... Vi skulle se hur länge vi kunde klara oss. Vi hade klarat oss en vecka till men nu är det Semana Santa veckan. Så på tors, fre och söndag håller de flesta affärer stängt. Jag ska tänka på dig när jag tar ett dopp i poolen.Kram
    Biggeros

    2020-04-08 | 08:34:20
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Gerd säger:

    Gott att ni har att pyssla med. Värdefullt att ha en trädgård, speciellt nu "i dessa tider".
    Trevlig dymmelonsdag, kram!

    Svar: Vi är lyckligt lottade i dessa tider att kunna utnyttja vår trädgård=)Önskar dig detsamma en trevlig onsdag 🐣
    Biggeros

    2020-04-08 | 10:12:23
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ama de casa säger:

    Vi övar konversationsspanska med granntanten Paquita tvärs över gatan. Hon - den stackarn - är ensam (fast hon har i alla fall en hund) i sin isolering och är väldigt pratsjuk. Fullt förståeligt! Ja att hon är pratsjuk alltså, spanskan är inte fullt lika förståelig ;-)

    Lycka till med påskbaden! :-D

    Svar: Det är bra att utbyta några fspanska raser med närmaste granne eller vänner. Desdutom håller ni henne sällskap. Bra att ha en karantän hund i dessa tider =)Jag ska ta ett dopp för dig med men inte idag
    Trevlig onsdag<3
    Biggeros

    2020-04-08 | 11:14:13
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Roligt med lite påskpynt, speciellt när man är inne (hus och trädgård) så mycket.
    Att lära sig språk är inte gjort i en handvändning och resultatet kommer i vågor, ibland stillastående och ibland,när man minst vet av det, visar det sig att man lärt sig en hel del. Kämpa på!
    Glad påsk!

    Svar: Jag kämpar på och nu har jag all tid att plugga=)Även om man sitter i karantän så får man pynta och äta gott. Livet är inte helt kört. Idag har jag flyttat en växt till en kruka. Den behövde en andra chans här i livet. Ta hand om dig Lena <3
    Glad Påsk 🐤🐥🐣
    Biggeros

    2020-04-08 | 15:35:34
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: