biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Free from lockdown

Kategori: Min Musik

 
Karantändag 45
 
Drömmer mig bort ca 1 timme och 16 minuter med bil från Jerez. Kan jag inte ta mig till Carmona med bil tar jag mig vidare via mina bilder.
Carmona är en kommun i Spanien.
Den ligger i provinsen Provincia de Sevilla och regionen Andalusien, i den sydvästra delen av landet, 400 km söder om huvudstaden Madrid. Antalet invånare är 28 814. Arean är 924 kvadratkilometer. Wikipedia
 
 Lånad bild
 

Films, series and advertisements such as "the Plague", "A singular passion" and "Manolete" have been filmed on its walls

 

 
En film bl.a med William Hurt

The Alcázar de la Puerta de Sevilla in the town of Carmona has been included in the "Great Film Route through Andalusia" as it is one of the most used heritage settings for the filming of movies, series, advertisements and other audiovisual products.

 

In fact, films such as “Manolete” and “Una passion singular” or television series such as “La Peste” have been filmed on its walls and doors, taking advantage of the beauty and monumentality of this historic building.

Utan att veta om det innan Covid -19 pandemin bröt ut och "alarm alert" åtgärdades av regeringen som begärde att vi skulle sitta i karantän. Därefter fick jag reda på att serien och även filmen  Pesten (La Plague) har spelats in i Carmona.

Vilket sammanträffande.

The Alcazar de la Puerta de Sevilla has its origin in the Carthaginian bastion built in the mid-s. III BC to which the contributions of Roman and Arab architecture were added over the centuries.

 

Den moriska fästningen eller Alcazar reser sig ovanför Puerta de Sevilla och bildar ett nästan impregnerbart defensivt komplex.

Det genomgick stora förändringar på 1300- och 1400-talet. Restaureringsarbetet mellan 1973 och 1975 inkluderade renovering av flera avdelningar som platser för iscensättning av kulturevenemang.

Utkikstornet: tornet är stabilt upp till gårdsnivån och dess knutande ashler förblir intakt.

Tower of Gold: detta torn ger en vacker utsikt över Carmona. Prisoners Hall: det här är allt som återstår av palatset som stod inne i Alcazar. Uteplats av cisterner: i mitten av denna gård finns en underjordisk cistern utgrävd i berget och har sex takfönster

 
 Iglesias San Pedro
 
 
 
 Vi landade i byn Carmona en varm dag i Mars månad och stannade en natt på ett tjusigt hotell innan vi drog hem till Jerez. Bara strax innan regeringen alarmerade om lockdown.
Det är nu sju veckor sedan vi gick på Carmonas smala och branta gator.
 
 
Här ligger även ett antikt hotell på torget bara några meter från vårt hotell.
 
 
 
 Nu var det länge sedan vi bodde på hotell och reste runt i Spanien.
Nu ska jag inte sticka under stolen att jag tycker att det är skönt att vara hemma. 
Under normala förhållanden. 
 
 
 
Sevillas port 
 
 
 
 
 
Gatorna är smala
 
 
Byggnaderna är historiska
 
 
 
Runt torget ligger många barer placerade.
Den billigaste ölen serveras tyvärr inte där.
Det är bättre att gå bort från den historiska byn och söka sig bort utanför den Sevillianska porten.
 
 
 
 
 
 
 
 
Idag har jag klistrat ihop lådorna på byrån som har givit upp.
Kan nog bero på tyngden.....
Jag har även gallrat bort en hel del tröjor som har gjort sitt. De kan säkert få ett nytt liv igen och klä någon annan.
 
 
Karlsson är bra till det mesta.
 
 
 
Åh, den lilla gråa (vita ) duvan var utan hem för en lång, lång tid
Följde alla vindar som sjöng om frihet och om en evig fred
Och den lilla gråa (vita) duvan hon mötte duvor hon mötte duvor från samma land
Allihop tillsammans flög dom på väg mot sitt eget hemlands strand
Människorna strider människor lider sådan är världens gång
Duvorna och himlen dom bär ju med sig toner av fredens sång
Ingen kan väl tro att skaparen mena jorden att bli så här
Han vill ju att all människor förenas vill hålla alla kär.
 
Free from "lockdown" and fight against Corona
"in our sweet home town"
 
 
Spandau Ballets video från Carmona
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    I tider som dessa när ni inte kan förflytta er så är det perfekt att resa via fotoarkivet. om vanligt delar du med dig av härliga och fina bilder. Jag som alla andra längtar verkligen till allt blir normalt igen, eller i alla fall normalare...

    Kram och god kväll!

    Svar: Det är bra att kunna blicka tillbaka och även gå framåt. Denna lilla by är historisk sevärd. Gillar verkligen Puerta del Sevilla.Trevlig dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-28 | 17:41:27
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Jasmine säger:

    Svar: Tack, kul att du gillade tårtan till min syster. Jag uppskattar din kommentar.
    Kram

    Svar: Tårtan såg väldigt fräsch ut=)Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-28 | 19:22:36
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga tillbakablickar du delar med dig av! :-D Kramis

    Svar: Jag drömmer till andra platser just för en liten stund. Härligt att kunna göra det genom att titta tillbaka på bilder.Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-04-28 | 19:58:59
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma Engström säger:

    Tur får vi ändå ha att teknologin finns och bilder haha, man kan drömma sig bort flertal gånger på en dag! Men WOW vad vackert och häftigt detta var <3

    Svar: Ja, man har ett bildarkiv av ett långt och härligt liv.Carmona är en väldigt vacker by=)
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-04-28 | 20:33:12
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Marie säger:

    Jättefina bilder och fin information fin liten by kram Mamma ❤️

    Svar: Jätte mysig by med smala gator och fin utsiktsplats vid Alcazar och Parador.Man får drömma sig tillbaka =)
    Trevlig kväll och en stor kram ❤
    Biggeros

    2020-04-28 | 21:23:03
  • Heléna säger:

    Det är tur att vi har våra bildskatter! Underbara bilder och det är helt fantastiska byggnader! Jag måste se till att åka till Spanien när världen blir normal igen! Åh - jag lyssnade på Gold med Spandau Ballet när jag var yngre - tyckte att sångaren var så snygg 😆 Hoppas du får en fin kväll vännen! Kram 💖

    Svar: Jag var synthare när jag var ung och gillade bl.a Spandau Ballet. Gillade ävennsångaren. De uppträdde på Pildammsparken i Malmö när jag var ung=)När krisen är över ska du verkligennåka till Spanien. Det finns så mycket historiska byggnader att se och det finns även fina camino/ naturreservat att vandra. Solen och stränderna är heller inte så tokiga. Först måste eländet få ett slut så vi kan börja att resa=)
    Trevlig kväll vännen
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-04-28 | 21:48:17
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Åh, Spandau! Tror jag kastade affischen vid flytten men LP:na är kvar! Kul att få en flashback med lite New Romance-musik.

    Vacker stad med fantastiska byggnader!

    Svar: Jag gillade även Spandau Ballet, Yazoo, Eurytmics, Howard Jones, Duran Duran och Simple minds. Nostalgi på hög grad=)En jätte mysig historisk by nära Sevilla. Vi får prova Parador nästa gång=)
    God kväll <3
    Ps. Bra att du har sparat LP skivorna. Jag lännade tyvärr samtliga när vi flyttade =(
    Biggeros

    2020-04-28 | 22:45:14
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Visst är det bra att ha både minnen, bilder och att i bloggen titta tillbaka på det man gjort och upplevt. Ett bra sätta att resa på nu när mycket är begränsat.
    Jätttefina bilder som jag också njuter av att se.
    Men viktigt att vi också tänker framåt. För den tiden kommer ju också.
    Kram och tankar till dig.

    Svar: Visst måste vi ta en dag i taget men tänka på framtiden. Just nu värdesätter jag mitt bildarkiv som jag kan falla tillbaka till.Bloggen är även en bra dagbok om man har glömt namn på samtliga ställen och tid/rum.
    Tack för din omsorg.
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-04-28 | 22:51:27
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ullie säger:

    men åh underbara bilder som alltid vilka ställen
    oj vilka små gator men mysiga ändå

    ja det är bra u rensar ja tycker ja gör lite sen kommer något emellan
    varm kram o fin onsdag vännen

    Svar: Man behöver verkligen rensa bland grejer och kläder.Jag gillar dessa smala gränderna och husen.
    Härligt att blicka tillbaka.
    Nu får man leva på minnen ett tag framöver.
    God kväll vännen ❤
    Biggeros

    2020-04-28 | 23:13:36
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Karin Eklund säger:

    Tack snälla för så fina bilder. Ljuvligt vackra! Undrar om de brunbeiga byggnaderna består av någonslags sandsten. Vackert är det. Tack också för att du tog mig med till Sevilla. Jag har inte själv varit där men min son var där för drygt tjugo år sedan som assisterande engelsklärare vid universitetet. En kort tid bara men det är roligt att få se mera från staden som en gång var hans en kort tid. Såna är vi mammor, haha..Själv bryr han sig knappast alls om det längre.
    Jag gör som du, rensar och hittar många trevliga minnen som jag gärna delar med mig av.
    Ha en fin onsdag!
    kram <3

    Svar: Ja, troligt vis kan det vara en sandfärgad betong som fasaderna är behandlade med. Nu befinner sig Carmona ca 16 minuter från Sevilla men tillhör Sevilla provinsen. Denna by ligger på höjden och har ändå ca 25 000 invånare. Sevilla har jag varit många gånger och även bott på hotell i veckor åt gången.
    Älskar Sevilla!! Trevligt att din son har bott och jobbat i Sevilla. Synd att du inte åkte och hälsade på honom. Det kommer fler turer.
    Kul att du tycker om mina bilder från Carmona
    Trevlig dag och kram ❤
    Biggeros

    2020-04-29 | 09:13:52
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Veiken säger:

    Visst är det härligt att återuppliva fina minnen med fantastiska bilder. Det suger i min restarm när jag ser dom. Man får hoppas att detta eländiga virus snart är ett minne som man kan gräva ner.
    Ta hand om er och förbli friska!
    Kram

    Svar: Tänk att det är möjligt att resa igenom sitt bildarkiv och dessutom via bloggar.Ingen är gladare än jag när detta elände är över.
    Ta hand om er med 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-04-29 | 10:25:21
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Ama de casa säger:

    Ja nog längtar även jag att få se mer av Spanien igen annat än garaget och vägen till Aldi...
    Men på lördag vidgas nog vyerna liiite i alla fall :-)

    Svar: Du är väldigt positiv i ditt tänkande Ama ❤Det hjälper till en hel del. Jag ser även framåt att få gå ut på Lördag en timme.
    Ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-04-29 | 11:22:42
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales ochSpanien säger:

    Vi har tänkt många gånger att åka till Carmona och bo på dess Pardor, men det har inte hänt ännu. Har inte ens besökt staden ännu. Hoppas jag ska kunna göra det i höst!
    Vi ser lite mer positivt på framtiden nu när Spanien börjar lätta på karantänen.
    Lycka till!

    Svar: Carmona är verkligen värt att besöka. Hoppas att det blir ett besök redan i höst. Här händer grejer från och med den 2/5.Godkväll ❤
    Biggeros

    2020-04-29 | 14:12:42
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Mirjam säger:

    Underbara, gamla byggnader <3 och varmt tack för att jag också fick läsa lite historia om dom...det uppskattas!
    Ha det så gott <3

    Svar: Kul att kunna visa något annat när man sitter i hemmakarantän =) Man måste tänka lite positivt. Nu ser vi fram emot lördag när vi kan gå ut <3
    Biggeros

    2020-04-29 | 14:39:59
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Ullie säger:

    önskar en fin valborg även i fall den blir lite annorlunda i år och start på nya månaden oxå såklart
    vi firar kanske med lie go mat det är nog det enda hi hi

    kram på dej fina vän

    Svar: Önskar dig även en fin Valborgsmässoafton med god mat. Vi ska iaf grilla och ta det lugnt=)Kram ❤
    Biggeros

    2020-04-29 | 22:14:05
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • petra säger:

    Sådan härlig tillbakablick ,kramar

    Svar: Man måste återblicka i dessa dystra tider.Trevlig Valborg ❤
    Biggeros

    2020-04-29 | 22:19:37
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se

Kommentera inlägget här: