biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Faster Valborg

Kategori: Spaniens Jerez

 
Karantändag 47
 
I dag är det både Sveriges rikes Kung som har äran att fylla år och sedan är det Valborg.
 
Denna färgsprakande växt står i en genuin  mässingskruka. Det är det närmaste vi kommer idag i
"eldens färgersprakande spel" som skulle kunna symbolisera dagens majbrasa.
Kvinnan symboliserar värme och fruktsamhet och njuter i solen alla dagar om året (även under karantän).
 
 
 
Många får stanna hemma pga den tråkiga situationen  och undvika fira Valborg som förr.  Även studenterna som brukar fira Valborgsmässoafton flitigt får undvika folkmassor. 
Detta året ter sig annorlunda.
Även hattpåtagning, vårbal och studenter blir drabbade.
 
 
 
Jag kommer ihåg när jag fick äran att fotografera mina söta flickor på deras vårbal.
Det var några år sedan.
Tiden går fort även i karantäntider.
 
Karantändag 46
 
Igår klippte vi gräsmattan, tvättade klinkers med Aqua fuerte och skrubbade golvet i inglasade terassen.
Solen var närvarande hela dagen med sina 24 grader.
 
 
Vi tog även ett dopp i poolen.
Vi åt även svensk tradionell ugnsbakad falukorv och potatismos. 
 
 
 
 
Vem var Valborg?
 
Valborg (ursprungligen Walpurgis) hon var född omkring 710, död 779 och var en abbedissa. Enligt legenden var hon en engelsk prinsessa. Hon kallades till Tyskland av Bonifatius, ärkebiskopen av Mainz, för att hjälpa till att kristna tyskarna.
Hon blev sedermera abbedissa i Heidenheims nunnekloster och där hon dog år 779.
 
 
Faster Valborg
 
Jag har en gammal faster
Som heter Valborg
Jag härmar hennes gester
När hon går på stadens torg
Och så vajar fjädern
Och fjädern vajar så
Och så vajar fjädern
Och fjädern vajar så
 
( egentligen heter faster Ingeborg )
 
 
 Trevlig Valborgsmässoafton!!!
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Jag tycker synd om studenterna som missar balen och annat. Minns hur viktigt det var för våra barn. Så fina bilder på döttrarna <3

    Önskar er en fin Valborgsmässoafton!

    Kram

    Svar: Ja, jag tycker även synd om studenterna 😥Detta året ser väldigt annorlunda ut än andra.
    Önskar er en fin Valborg i bästa mån
    Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 10:49:08
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Intressant information och vilken fin bild på din tös. Ha en fin valborg :-D Kramis

    Svar: Mina töser visade jag bilder på deras vårbaler för några år sedan=)Trevlig Valborgsmässoafton <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 12:30:31
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fina flickor trevlig valborg önskar Mamma och Håkan ❤️

    Svar: Tack detsamma till er en riktigt mysig Valborgsmässoafton 🇸🇪🔥Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 14:49:19
  • Heléna säger:

    Hoppas du får en riktigt fin valborg vännen! Jag och Calle tar det lugnt. Blir grillat, men vi äter inomhus för det är kyligt ute och regnet hänger i luften. Så fina bilder på flickorna! Stor kram 💖

    Svar: Önskar även dig en fin Valborg med god mat och dryck vännen <3Här blir det inget bål och vi äter även inomhus=)
    Kram 🇸🇪🔥
    Biggeros

    2020-04-30 | 17:08:40
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Emma Engström säger:

    Tror det är väldigt många som firar hemma och inte alls på samma sätt idag! Men ha en jättebra och fin kväll :D <3

    Svar: Jag tror även de flesta är hemma själva och firar Valborg 🇸🇪🔥Tack detsamma <3
    Biggeros

    2020-04-30 | 18:15:57
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Gerd säger:

    Så fina bilder! Ja, det är synd om studenterna på ett vis. Synd om många iofs.

    Sången om faster Ingeborg, den kan jag. Jag kan sjunga den för dig, haha! Och vaja lite med fjädern.

    Jag har haft en bra dag och sett på TV, en körsång från 2018 som var väldigt fin.

    Kram!

    Svar: Ja, jag kunde inte bärga mig och var bar tvungen att lägga ut texten. Tänk om du hade kunnat sjunga=)Visst är det synd om alla och inte minst sagt studenterna.
    Se, där då har du varit flitig att även sjungit till körsång=)
    Trevlig Valborgsmässoafton <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 19:46:46
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Mirjam säger:

    Ja nog blev det en annorlunda Valborg, så många unga besvikna...och vem skulle inte vara det i den situationen *suck*
    Vilka underbara bilder på tjejerna, så himla fina <3
    Flitiga som myror har ni varit också :) Sen tackar jag för bakgrundshistorien om Valborg, sånt är alltid intressant <3
    Ha det fortsatt fint nu i helgen, kram!

    Svar: Ja, för mig är det länge sedan jag furade Valborg. Nu siktar jag bara in på lördags utsläpp. Tycker dock synd om ungdomen som inte få fira någonting denna vår.Ja, lite historia om Valborg tyckte jag var roligt att dela med mig denna dag och dela med mig av min gamla faster Ingeborg=)
    Trevlig Valborgsmässoafton 🤗
    Biggeros

    2020-04-30 | 21:00:42
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Karin Eklund säger:

    Nyss hemkommen från en Valborgsmiddag med tre andra vänner har vi suttit på stort avstånd från varandra och ätit gott. Alla noga med rena händer och allt som hör till . Roligt är det att kunna umgås på något sätt i alla fall. På vägen hem konstaterade vi att det är väldigt folktomt på vägarna och i bygderna...
    En annorlunda tid lever vi onekligen i.
    Så rara dina flickor ser ut! Fina bilder.
    Ha det gott! <3 Kram

    Svar: Jag har både önskat alla mina nära och kära trevlig Valborg på nätet och pratat live med min yngsta och vänner i Uppsala. Jag önskar även dig ❤Trevligt att träffa några vänner med lite halvt om halvt avstånd.
    Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 21:03:59
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Liv säger:

    Häftig kruka och växt - gjorde sig bra tillsammans! Hoppas du får en riktigt fin valborg trots rådande omständigheter :-)

    Svar: Ja, visst pryder vår brons dam fint vid poolen. Hon njuter av solen.Trevlig Valborgsmässoafton <3
    Biggeros

    2020-04-30 | 21:32:23
    Bloggadress: http://ambivertaliv.blogg.se
  • Ullie säger:

    ha ha nä så går den inte
    ja har en gammal Moster som heter Ingeborg ... så är den ha ha

    nä va härligt ni haft vva städar ni plattorna me? här ska rensas på plattorna och ta spackel emellan har ja fått en tips om

    Önskar er en fin 1 maj kanske lite go svensk mat i morg igen =) kram finaste

    Svar: Nej, såklart så är det min faster Ingeborg. Med tanke på att det är Valborg så tyckte jag att det passade in i texten som så. Ja, varje dag händer det grejer här. Idag är det lugnt och vi har ätit fläskfile gryta med countryfries.Vi dricker även 7 up=)
    Trevlig Valborgsmässoafton och 1 Maj ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 22:08:36
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ditte säger:

    Jättefina bilder på döttrarna! Ja, annorlunda blir det i år. Men visst finns minnen kvar från yngre åldrar. Härliga minnen från mösspåtagning och spring i Uppsala i backen och sedan bal på nation på kvällen. Ja, det var då det. Jag kan le åt minnena. Fina sådana. Och efter oss var det döttrarna som upplevde detta.
    Kul med texten till faster Ingeborg/Valborg. Har sjungit den mycket med döttrarna när de var små...
    Vi har haft en trevlig kväll med middag med vänner på lokal. Gott om plats där vi var och roligt att umgås. Livet går ju vidare.
    Fint med tomten så ni kan vistas där och skönt med ett dopp i poolen.
    Hoppas ni också haft en trevlig kväll.
    Kram!

    Svar: Ja, vi såg faktisk bilder ffån förr och idag på Valborgsmässoafton i Uppsala. Vilken skillnad ÷0Visst är det kul att minnas sedan förr och bära med sig i sin ryggsäck. Jag har pratat med min dotter och vänner live ikväll och de sitter hemma och festar i Uppsala. Vilken annorlunda vår för studenter och vi andra som sitter i karantän. Vi längtar efter utsläppet på lördag. Trevlig Valborgsmässoafton ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-04-30 | 22:10:38
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Evahle - mammalivet och psykisk hälsa säger:

    Så tråkigt att missa brasan och allt. Vilka fina bilder du tagit :) Så tråkigt att missa balen och det där. Det är ju så spännande!

    Svar: Så synd för ungdomen som drabbas och även äldre som inte kan träffas sina barn och barnbarn 🙏
    Biggeros

    2020-05-01 | 09:56:04
    Bloggadress: http://evahle.se
  • Pauline Hurtig säger:

    vad fina bilder på dina flickor! ja det är en tråkig och märkligtid..

    Svar: Ja, vi får ha tålamod under karantän och se positivt <3
    Biggeros

    2020-05-01 | 10:09:36
    Bloggadress: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Vilka fina bilder på döttrarna!

    Imorgon får vi gå ut igen! Längre tid än jag hade förväntat mig, men inte mina favorittider när det kommer till promenader... Fast det ska bli såååå skönt! :-)

    Ha en fin första maj!

    Svar: Ja, inte heller mina favotider under förmiddag. Däremot under kvällen blir det en promenad Så skönt!! Jag instämmer med dig till 100 %
    Önskar dig även en trevlig dag <3
    Biggeros

    2020-05-01 | 10:29:52
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: