biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bita i det sura äpplet

Kategori: Spaniens Jerez

 
Karantändag 31
 
Igår var en sådan där dag man inte känner för att göra någonting dvs "släparefterdagen"
Det kan hända att jag var trött efter att bara ha sovit 4 timmar dagen innan......
Må hända
Jag gjorde sysslor som heller inte syns så mycket.
  • Tvätta kläder
  • Praktisera spanska verb
  • Städa bort påsken
  • Putsa bordsglaset/ byta duk i inglasade terassen
  • Virka/ sticka
  • Laga mat/ diska
  • Bädda 
  • Rensa mossa mellan plattor/borsta rent
  • Plantera om växter
Så med facit i handen gjorde jag tillräckligt.
 
 
Karantändag 32
 
Just nu sitter jag och tittar ut från våra inglasade fönster på terassen och instämmer att det är ett riktigt aprilväder/ coronaväder.
Regnet sipprar ner, de mörka molnen förflyttar sig snabbt, vinden viner och solens strålar gör en ansträngande insats på att stråla sig igenom den mörka himlen. Förhoppningsvis blir resultatet bra i slutändan precis som Covid -19.
 
 Jag smuttar på mitt heta kaffe och njuter av den värmen som solens strålar reflekterar mot glaset.
Tänk att det redan är 32 dagar som vi har suttit i vår hemkarantän......
Vem hade kunnat ana det från början att vi skulle sitta här så länge och troligtvis ännu längre.....
Det gäller att inte hänga läpp och bita i det sura äpplet.
 
Hur gör man när man hänger läpp....
 
 Ps. När jag sökte på "hänga läpp" så fick jag även min bloggvän Gerds resultat ( inte mannen på bilden )
 
Lånad bild
 
Att bita i det sura Granny Smith äpplet har man gjort många gånger.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Emma Engström säger:

    Vi får absolut hålla tummarna för att det blir bra i slutändan, får vi inte glömma! Skönt att det finns lite att pyssla med under karantänen i alla fall, skulle bli tokig annars :'D <3

    Svar: Vi hoppas alla att vi har fått möda för besväret=)Det finns alltid att göra om man har lite vilja <3
    Biggeros

    2020-04-15 | 17:16:58
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Znogge säger:

    Jag förstår att det är minst sagt surt och begränsande men förhoppningsvis ger det resultat. Skönt att ni har er trädgård i alla fall.

    Kram

    Svar: Ja, jag hoppas att man får möda för besväret. Har precis avverkat min PW mellan skurarna =)God kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-15 | 18:28:29
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag avundas verkligen inte er situation, även om jag själv inte varit utanför tomten på drygt 3 veckor. Bara att veta att man kan röra sig lite hjälper.
    Tänker på er!

    Svar: Vissheten att kunna gå ut är tillräckligt =)Två veckor kvar mer eller (mindre)
    Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-15 | 18:43:35
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Karin Eklund säger:

    Det finns dagar och det finns dagar.
    Jag tror att de tråkiga dagarna också behövs för då hittar man på sånt som man inte har tänkt sig att göra förut. Kanske inte just under den tråkiga dagen men senare. Och du fick ju mycket uträttat under tiden du hängde med ungefär.
    Det måste vara rätt jobbigt att sitta i karantän på det sättet som ni gör. Hoppas i alla fall att det inte blir längre än till 26 april. Var det då ni skulle bli befriade?
    Ha det gott !
    Kram

    Svar: Jovars så kan man även säga. Det är nyttigt att ha tråkigt med. Vissa dagar bättre än andra. Den 26/4 är det meningen att vi ska släppas ut men det kommer säkert försiktighets åtgärder att stiftas. Tack för din omtanke <3Kram
    Biggeros

    2020-04-15 | 18:49:13
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Gerd säger:

    Haha, jo jag har nog skrivit om hänga läpp någon gång :D
    Man gör ju det man tycker är roligt och måste. Däremellan så beror det på humöret. Jag har inte så mycket energi och ingen puffar på mig. Inga tider att passa, almanackan är tom. Men jag går ut.
    Kram!

    Svar: Det var så roligt när jag skulle söka på hänga läpp och ditt namn kom upp bland de första. Som du sade har du skrivit om att hänga läpp i ett inlägg. Otroligt men sant=)Tänk vad mycket orddpråk vi använder oss av och även citerar ord ofta. Hunöret beror ofta på vad man vill göra under dagarna. Idag har det regnat om vartannat så vi var tvugna att skynda oss ut PW emellan skurarna. Det ska bli skönt att släppas ut=)
    Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-15 | 18:51:39
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • petra säger:

    Hänga läpp:) fick mig ett gott skratt mitt i eländet, Tur vi gillar o städa för jag gör typ inget annat, kramar

    Svar: Jag gillar även att städa ochvordningvoch reda. Jag är ingen pedant freak. Visst är det ett roligt uttryck " hänga läpp"
    Ibland måste man skratta åt eländet =D
    Kram
    Biggeros

    2020-04-15 | 20:32:29
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Gerd säger:

    Jag lade en kommentar här förut, men den försvann visst.
    Godkväll och kram.

    Svar: Godkväll i bloggvärlden!! Jag har besvarat din kommentar med omsorg. Jag blev avbruten mitt i min kommentar av ett samtal. Så det blev ett svar till dig på kvällskvisten. Ha en trevlig kväll vännen och kram <3
    Biggeros

    2020-04-15 | 20:44:10
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Jag kan inte föreställa mig hur det är för er i karantän, men alla ni som jag läser som är i det har en sak gemensamt och det tycks vara att städa, tvätta, köpa möbler, plantera blommor och dricka kaffe ;D. Vet inte om det är slumpen, men jag tänker att när man är fast i hemmet så blir väl hemmet kanske mer synligt och den där koppen kaffe blir EXTRA viktig :).

    Svar: Kan hända att vi har mycket gemensamt men några nya möbler har inte beställts. Däremot värdesätter man en kopp kaffe=)
    Biggeros

    2020-04-15 | 21:44:58
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ditte säger:

    Känns ju lite tröstlöst och man vet ju heller inte hur det här med denna karantän utfaller när samhället ska återgå och alla släpps ut. Eller ska det ske i omgångar och olika åldersgrupper. Knepigt är det. Skönt att ni har ett stort hus och en vacker trädgård att spendera tid i. Jag är så glad över att vi kan röra oss fritt, med avstånd, och gör det ofta och gärna. Vet ju att du också gärna promenerar mycket så jag kan tänka mig att du kämpar på. Hoppas ni snart slipper ut.
    Kram

    Svar: Jag tror för det första att karantänen kommer förlängas och därefter kommer vissa åtgärder följas med viss frihet. Tur att vi har trädgård med pool=) Det ska bli härligt att få ta en lång och varierande promenad efter lockdown.Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-15 | 22:25:20
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Anonym säger:

    Ja som du säger bara att hålla ut, trist men sant ...här är det öppet ännu men vi håller oss hemma utom då vi går till jobb som är samhällsviktiga ...njut i solen kram

    Evas blogg

    Svar: Det gäller att hålla huvudet högt och gilla läget. Såklarr högaktar jag er som är tvugna att gå till jobbet och ta hand om de gamla/ sjuka 🙏Ta hand om dig ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 10:03:34
  • Tove Olberg säger:

    Vacker bild den först där uppe! Stark och mild på samma gång, som tiden vi har nu. Dagar som den du beskriver har ett stort värde i det stora hela, då samlar vi oss och kommer vidare.
    Gillar bilden med kaffekoppen och texten också. Tänker ofta på er med utegångsförbud. Om så skulle bli mitt "öde" får jag ommöblera balkongen och få till promenadstråk. Inglasning har sin tjusning, när jag vill kan jag öppna. Allt gott :-)

    Svar: Tack, jag blir samtidigt glad och nostalgisk när jag tittar på bilden med mina söta tjejer=)Vi håller kontakt via internet och telefon. Den sociala biten är väldigt viktigt under en kris.
    Vi alla kommer på ett eller annat sätt gå vidare även om det finns uppförsbackar och hinder på vägen.
    Vi är lyckligt lottade att vi har en terass och trädgård under hemkarantän. Man måste kunna röra på sig även om det är under begränsande förhållanden.
    Ha en bra dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 13:22:51

Kommentera inlägget här: