biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Aprilskämt som gick i uppfyllelse

Kategori: Spaniens Jerez

 Karantändag 29
 
Min karantänhund Spot

France takes exception to confinement: animals can be adopted
The decision is given by an emergency request from the Humane Society, which had warned that all their shelters were near saturation.

Kommer ni ihåg mitt Aprilskämt.......

Jag lurade er att regeringen i Spanien skulle skänka efter en karantänhund eller människor i karantän hade möjlighet att adoptera en hund från det lokala dogshelter under lockdown.

Nu går detta Aprilskämt i uppfyllelse men inte i Spanien utan närmare bestämt i Frankrike. 

Så nu får Spanien ta efter.....

Har ni dragit något Aprilskämt som har gått i uppfyllelse?

 

 
 Påskafton firades på ett annorlunda sätt i karantän.
Gudskelov att det fina vädret var närvarande.
 
 
Igår var det min tur att handla.
Oturligt så var det inte bara jag som bestämde mig för att handla under Påsk.....
Det var mängder med bilar på parkeringen och en lång kö utanför Alcampo.
Människor stod med distans ifrån varandra men dock inte en 1 1/2 meter. 
Jag gjorde det.
De flesta hade handskar och munskydd på sig.
När det var min tur att gå in efter en timmes kö så blev jag hänvisad till ett bord med handskar och handsprit. När jag var klar så skickades den andra personen bakom mig in med ett långt avstånd.
Det första som jag snubblade över var alla sorters öl sektionen.
De flesta stannade upp här för att bunkra upp öl till sin hemkarantän. 
Vissa varor är mer populära än andra under lockdown.
 
Vad många inte tänker  när man kommer hem från affären  är att tvätta av alla plastförpackade (över 60 grader varmt) matvaror som ska in i kylen. De andra varorna som tål att vara ute i rumstemperatur lät vi vara kvar i påsarna ( i 72 timmar.)
Sedan spritade jag av mobil, plånbok/ kontokort, ansikte och tvättade händer/ handspritade och slängde mina kläder i tvättmaskinen. 
Även om jag inte tog med mig mobilen in i affären så spritade jag den iaf. Däremot såg jag andra prata i sina mobiler konstant. Kommer de ihåg att sprita deras telefoner........
Det blir nästan en tvångshandling 😱
 
 
 
 
På kvällskvisten flyttade vi in i vår inglasade terass och njöt av utsikten. 
Vi har utebelysning med kulöra lampor som ändrar färg.
 
 

 

Till påsklunch åt vi en sill och laxtallrik.

På kvällen serverades en Västerbottenpaj och en kräftsallad.

 

 
Tradition är till för att följas även under karantän. 
Igår inledde jag med ett påskdopp på seneftermiddagen.
Idag är det något molnigare och inget poolväder.
 
Trevlig Påskdag
Feliz El Domingo Santa 
Feliz Pascua de Resurrección
 

Kommentarer

  • Karin Eklund säger:

    Se där så var du doppad! Bravo!
    Gott har ni ätit, njutbart också för min del, passar min smak.
    Jag tror inte folk i allmänhet förstår att tvätta av allt det har handlat eller sig själva. Men det är viktigt, oerhört viktigt. Tur att jag nästan alltid har haft den vanan att tvätta det mesta jag lyfter in i kylskåp och skafferi. Troligen en vana i och med att vi har hållit på med livsmedel i vårt företagande. Hygien är viktigt i de sammanhangen och nu är det än mer viktigt. Roligt att Frankrike hörsammade ditt aprilskämt. Har nog aldrig fått ett att bli sanning men du lyckades ju. Grattis!
    God fortsättning på påsken! Kram

    Svar: Nu är jag doppad och ren/ fin 😍Under Påsk unnar vi oss mycket fisk och ägg.
    Jag tror att det även för med sig något gott såsom försiktighet och hygien och sköta om vardagliga saker i sitt hem. Jag vet hur mycket jag har städat och tvättat i dessa dagar. Att tvätta händer/ sprita sitter ingjutet i märgen sedan att jag har jobbat lång tid på sjukhuset. Vi ska klara det här tillsammans om vi bara har lite tålamod. Att ringa, maila, videochatta med sina nära och kära är mer än viktigt nu i kristider.
    Visst är det kul att mitt April skämt gick i uppfyllelse =)
    Påskkramar från Spanien <3

    Biggeros

    2020-04-12 | 15:49:10
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Bra gjort att få påskdoppet klart. Och så skönt att ni har er fina trädgård nu när ni inte kan röra er och se något annat.
    Jag avstod aprilskämt i år men kul att det du hade föll in i Frankrike.
    Här tycker jag överlag att man är bra på avstånd i butikerna och det finns extra tider när bara äldre och de i riskgrupperna kan handla. Och det går också fint att beställa via nätet och få maten hemskickad.
    Ha det så bra ni kan.
    Kram

    Svar: Det är bra att kunna få hemleverans från restauranger och affärer=)Ja, nu är Påskdoppet avklarat för i år.
    Jag blev väldigt förvånad när min man läste upp inlägget gällande att få adoptera hundar under karantän tiden i Frankrike.
    Min mor tyckte inte alls det lät som ett Aprilskämt=)
    Tack Ditte!!
    Var rädd om dig 🙏
    Biggeros

    2020-04-12 | 16:57:19
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Znogge säger:

    Jag tvättar inte av förpackningarna men handlar med gummihandskar. Tvättar självklart av händerna när jag har packat upp och jag väljer förpackade grönsaker. Nu är väl risken liten att det smittar via födan men försiktighet känns bra ändå.

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag har aldrig varit så försiktig som nu. Visst får man sig en tankeställare.Man kan ju inte mer än att vara försiktig.
    Hoppas att ni har haft en mysig Påskdag=)
    Kram <3
    Biggeros

    2020-04-12 | 19:23:45
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    Jag har alltid tyckt att "lite skit rensar magen" men det tycker jag absolut inte nu.
    Men jag e-handlar och tvättar mina händer stup i kvarten. Jag har fast tvål och blir då inte så torr.
    Bra gjort med påskdoppet! Tur ni har trädgård!
    Kram

    Svar: Jag har även tyckt likadant att lite skit rensar magen. Jag har aldrig tvättat mig så mycket som nu sedan jag jobbade på sjukhuset.Bra med E- handel av matvaror och apotekvaror i dessa tider. Ta hand om dig <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-13 | 10:32:16
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ama de casa säger:

    Så det var dopparedan då? Den trodde jag var på julafton... ;-)
    Snyggt med belysningen vid poolen!

    Ha en fin annandag!

    Svar: Ja, jag tog även en dopparedag på Påskafton. Nu är jag ren och fin tills nästa Juldopp=)Värsta discolight vid poolen!!
    Trevlig Annandag Påsk <3
    Biggeros

    2020-04-13 | 10:43:49
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Mirjam säger:

    Ett aprilskämt som blev förverkligat!! Men så härligt, hoppas din önskan om att Spanien ska ta efter också infrias för det är en fantastisk idé!
    Trots restriktionerna så verkar ni ändå haft en fin påskhelg, härligt väder, god mat <3 och ett påskdopp!!! Wow...säger jag som sitter inomhus med halv snöstorm ute :D
    Ha en fortsatt fin dag nu :)

    Svar: Man måste försöker att hålla modet uppe och ett gott humör. Vi får hoppas att vi får valuta i slutändan att ha suttit i hemkarantän i lång tid. Allt går om man har tålamod. Sällskapet är heller inget fel på och sysselsättningar =)Låter inte roligt med snöstorm. Jag hörde från en vän i Luleå att det har kommit mängder med snö till Påsk. Håll ut <3
    God fortsättning
    Biggeros

    2020-04-13 | 12:00:03
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Nog kan man läsa att ni har ett helt annat system hos er än vi har. Här märks knappt corona av, eller jo jag har sett hela två personer med munskydd ;) annars lever livet på som vanligt. Men visst är det konstigt kan jag tycka. Det där med handsprit är en bristvara här, vi har det inte ens på jobbet.

    Svar: Härvär hemkarantän vår vardag och de flesta sköter sig med handskar, avstånd och munskydd. Nu är vi inne i 4 veckors lockdown och ska sitta i karantän minst i två veckor tid. Jag har gjort min egna handsprit ochvdet funkar bra=)Konstigt att ni inte har handsprit på jobbet=(
    Ha en fortsatt trevlig påsk <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-13 | 12:12:14
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Netti Starby säger:

    Haha vad roligt att ditt aprilskämt gick i uppfyllelse. Jag körde ett aprilskämt på facebook för några år sedan då jag hade klippt ihop en bild med mig och Gerard Butler. Skrev att det är jag med min nya pojkvän men den uppfyllelsen blev dock inte sann. :-D Kramis

    Svar: Så synd att ditt Aprilskämt inte än har gått uppfyllelse ännu men man ska aldrig säga aldrig min vän=)Kram
    Biggeros

    2020-04-13 | 12:15:10
    Bloggadress: http://starbys.se
  • dianasdrömmar säger:

    Avancerat att handla nu förtiden..mysig påsk ändå och här blev det också dopp fast i bubbelpoolen kram

    Svar: Ja, inte ska det vara enkelt heller att handla.Bara man vet hur man ska förhålla sig till restriktionerna.
    Det blir nog inga fler dopp de kommande dagarna. Det ska bli regn =(
    Kram

    Biggeros

    2020-04-13 | 13:43:41
    Bloggadress: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/

Kommentera inlägget här: