biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Alhambras trädgårdar

Kategori: Spaniens Granada

 
Alhambra blomstrar både nu och förr och Granada levererar alltid.
Dit åkte jag, Mr U och min svärmor med SEAT'en och bodde en natt på ett hotell intilliggande (Eurostar).
Dagen började med ett porlande regn i den heta värmen. Därefter sken den spanska solen upp och tog sig snabbt och skarpt igenom de Andalusiska fluffiga molnen.
 
Först tog vi oss igenom de fina blomsterträdgårdarna och bl.a denna som ligger vid den stora teaterscenen och den sträcker sig till palatset Generallife.
 
 
Terrängen är si och så för turister med gångproblem. Många trappor, backar och ojämna stensättningar. För oss som går av bara farten är det mycket bra för konditionen.
 
Jag har varit i Alhambra vid två tidigare tillfällen och båda var under vinterhalvåret. Då var grönskan inte så mycket till sin fördel som denna gång. Nu ska ni veta att det planteras ett stort antal blommor hela tiden och byts ut de som är utblommade.
 
 
 
 
 
 
Alhambra är ett stort borg- och palatsområde beläget på en höjd i den andalusiska staden Granada och är en unikt bevarad byggnad inom västlig islamisk arkitektur. Alhambra uppfördes i huvudsak av den moriska Nasriddynastin från 1250-talet till 1300-talets slut. Wikipedia
 
 
 
Från taket hängde det ner långa gröna liknande bönkuvert som nästan snuddade huvuden. På långt håll trodde jag det var vindruvor som hängde i klasar men ack nej.
 
 
 
 
Washington Irving är femstjärnigt hotell och ligger i angränsande till det kända och omtalade Alhambra
Tyvärr hann vi inte bada i hotellets pool men pool har vi själva och där har vi badat många gånger sedan vi kom hem till Jerez.
 
 
Jag kommer att visa mer från Alhambras tjusiga trädgårdar och byggnader i fler inlägg.
Håll tillgodo tills vi ses igen.
 
Nu har jag lite mer tid framöver att blogga och jag kommer även gå igenom era inlägg 
kära bloggare.
Svärmor har åkt hem och än på länge kommer inga flera gäster. Troligtvis i Oktober kommer mer besök.
 
Godkväll och kram från casa Altos de croft
 
 
 

Kommentarer

  • Ullie säger:

    unrbar pool men ja du har en underbar själv när ni kommer hem
    alltså ja trodde oxå på vinankor ner
    så otroligt fint det va där o underara vväxter
    kram finaste du o ja jag älskar oå detaljer ju ... tyvär fniss

    Svar: Vi har verkligen badat i vår pool=) Visst såg det ut som vinrankor.Det är detaljerna som gör det hela// kram
    Biggeros

    2019-09-12 | 22:33:38
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att komma tillbaka till Alhambra. Jag har varit här några gånger men det var några år sedan. Jättetrevligt att komma tillbaka och nu i din regi. Tack för besöket, all historia jag blev påmind om och så vackra bilder.
    Kram!

    Svar: Så roligt att jag kan dela med mig av det goda från Alhambra Ditte=))Du är ju även en berest kvinna och har sett mycket =))
    Trevlig kväll och många kramar!
    Biggeros

    2019-09-12 | 22:52:03
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • BP säger:

    Vilket underbart inlägg från omtalade ock omskrivna Alhambra. Sååå himla fint där är!
    Himla trevlig bild på din man och din mycket vackra svärmor. Synd att hon behöver rollator, vilket uppenbarligen inte var så lät i området. Men hon verkar så glad ändå:-)

    PS. Hoppas ni inte har drabbats av Tornadon som drog/drar fram över bland annat Costa Blanca. DS.

    Svar: Tack för det BP=))Det var inte det lättaste att ta sig fram med en gammal dam med svårigheter att gå. Då är det inte lämpat på Alhambra för personer med rörelseproblem. Det gick ändå med två stöttande livslevande pelare. Alhambra ska ju ses med eller utan hinder.
    Vi har klarat oss från oväder och översvämningar men tyvärr inte Valenciaprovinsen och Alicante. Mallorca har drabbats av stormar. Tre har olyckligen omkommit i ovädret. Hoppas att våra kära bloggare håller sig inomhus dessa dagar=)
    Biggeros

    2019-09-13 | 00:33:10
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Alhambra och Genrelalife är verkligen fantastiska platser som vi har besökt många gånger. Man kan bara gå upp och vandra i utkanterna också. Det har vi gjort flera gånger när vi åkt skidor i Sierra Nevada.
    Nuförtiden bor vi alltid i Granada då, mycket enklare att boka på kort varsel där än uppe i Pradellano. Vill gärna kolla hur vädret ska vara, viktigt när man ska upp i bergen :-)

    Svar: Ja, då är det kanske smartare att bo i Granada beroende på väder och väglag på gator. Alhambra har mycket att erbjuda och även områden utanför=) Ps.Hoppas att du inte ha kommit hem till Torrevieja och då klarat dig från ovädret och översvämningar. Kram
    Biggeros

    2019-09-13 | 03:47:46
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Alhambra hade jag gärna besökt om jag var i trakterna. Vacker plats så jag ser fram emot att få se ännu fler bilder.

    Kram

    Svar: Jag delar gärna med mig av Alhambra. Nu fick jag uppleva mer av alla blomster i trädgårdarna. Dessvärre kunde vi inte gå i vår takt utan tog lång tid på oss med min rörelsehindrade svärmor. Det finns all tid i världen att lulla omkring i paradiset=)Väldigt sevärt!!
    Kram
    Biggeros

    2019-09-13 | 06:30:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Hej! Nu har jag hittat tillbaka, haha, hoppas allt är bra. Du bjuder på fantastiskt fina bilder <3

    Svar: Så härligt att du har hittat hit igen kära Jessica!! Jag brukar även ta ett break från bloggandet lite då och då=)
    Biggeros

    2019-09-13 | 08:19:19
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag skulle tippa på att bästa blomstertiden borde vara någon gång kring april-maj. När vi var där i februari så höll de precis på att plantera ettåringarna i rabatterna och det var inte mycket som blommade. Att gå under valven med stora klasar av blåregn hängande ned, det måste vara magiskt vackert! Nog för att fröbaljorna är vackra de med men på ett annat sätt.

    Här kan du se hur det ser ut i februari:
    https://solsomsol.blogspot.com/2017/03/alhambra-granada-generalife.html

    Jag har sagt att om jag åker dit igen så ska vi åka då vi är där på kvällen, med belysningarna. Måste vara sanslöst vackert!

    Svar: Tack för upplysningen att det var blåregn vi gick under=) Magiskt!! Väldigt passande för denna dag regnade det i Alhambra vilket var skönt i värmen=)Jag tycker att blomsterarrangemangen var utsökt även under september månad. Jag har varit i Alhambra en gång i November då det regnade kraftigt och i Januari. Då njöt jag inte alls av dessa fina trädgårdar såsom denna gång. Du har nog rätt att Maj är perfekt att njuta av flora i mängder dessutom belysningen under kvällstid. Vi valde dock att gå så tidigt som möjligt innan värmen hettade på med tanke på sällskap=)
    Biggeros

    2019-09-13 | 09:53:57
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Netti Starby säger:

    Wow vad vackert det är och så underbara bilder! <3 Kramis

    Svar: Alhambra kan jag varmt rekommendera i Granada=)Kram
    Biggeros

    2019-09-13 | 10:07:32
    Bloggadress: http://https://starbys.se
  • petra säger:

    Alltid skönast i sin egna pool:) så fina bilder och vilken trädgård så vackra bilder från all grönska,önskar dig en fin fredag

    Svar: Vi har vadat många gånger i poolen sedan vi kom hem. Jag kan tro att ni även har badat ofta under sommaren=)Underbara trädgårdar!
    Kram
    Biggeros

    2019-09-13 | 11:27:59
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    så vackert det är, och pool ja det kan du bada i hemma ju ;) här börjar hösten påverka på riktigt nu men helt ok :) du har ju ett super fint hem tjejen :) kram å skön fredag

    Svar: Ja, så tänker jag med. Varför ska vi åka och nyttja någon annan pool när vi har en egen=)Trivs så mycket att vara hemma. Trevlig helg vännen// kram
    Biggeros

    2019-09-13 | 11:37:24
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Johanna säger:

    Jösses vilka fina bilder!

    Svar: Bilderna gör verkligen sin rätt och Alhambra levererar!!
    Biggeros

    2019-09-13 | 21:30:23
    Bloggadress: http://nouw.com/johannaaxelsson
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Så vackert det ser ut, speciellt i kontrast med det svenska mörkret som nu gör sig påmint här :)

    Svar: Jag har ju lite svårt att köpa höstkläder i September när det fortfarande är varmt under dagarna. Nu är kvällarna lite svalare vilket är skönt=) Alhambra blomstrar och det väller in turister dagligen÷)
    Biggeros

    2019-09-13 | 21:56:03
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ullie säger:

    roligt o kommaa tillbaka till såna fina platser
    må så gott fina vännen o ha en fin morgonag kramar om

    Svar: Så roligt att du gillar vad som visas i inlägget från trädgåtdarna i Alhambra÷)Trevlig helg vännen och kram
    Biggeros

    2019-09-14 | 01:16:44
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ditte säger:

    Vad roligt att få återkomma hit. Och jag gör det så gärna. Här kan man tillbringa lång tid och det är skönt att komma och ha gott om den varan. Kan tänka mig att din svärmor uppskattade besöket. Men det är ju en del trappor och långa sträckor att gå-Härliga bilder och tack för bra repetition av fakta. Ser fram emot mer.
    Kram

    Svar: Man kan gå i flera timmar i dessa trädgårdar men tyvärr har man en karra att följa som är tidbestämd. Min svärmor var nog nöjd med vad hon fick se. Tråkigt att det är så mycket kullersten och trappor för de som är rörelsehindrade. Det kommer absolut mer av Alhambra DitteKram
    Biggeros

    2019-09-15 | 07:59:22
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: