biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Vid min sida

Kategori: Min Blogg

 
 
Ja tiden går alldeles för fort.
Det är nästan 2 veckor sedan min mor var här och snart en vecka sedan vi var i Granada. Däremellan var vi i Torremolinos där gjordes många intryck av livet.
Ja, tiden går alldeles för fort.
Även tåg kan gå fort.....
 
Når jag färdades med Renfe tåg gick det emellertid fort efter stoppet i Cordoba. Därefter drog tåget iväg genom tid och rum med minst en hastighet på 300 km/ h.
Swish sa det och efter 1 timme och 20 minuter var jag framme i Granada.
 
 
Nu är vi i Jerez och laddar batterierna och njuter av omgivningen.
I Lördags öppnades sig den Andalusiska himlen och försedde våra vattendepåer med regn och det stormade även och kom in en frisk by av höstströmmar. Idag skiner solen igen och det syns knappt några moln på himlen.
 
 
Igår följde jag Jeanette  via FB som har skapat "Vid min sida"  och gjorde två killar sällskap.De är hemlösa och färdas med SL kollektivt under den kalla natten i Stockholm för att vidbehålla värmen.
Jag tycker Jeanette, volontärer och sponsorer gör ett förträffligt arbete. Jag tycker dock att våra politiker skulle göra likadant. Att se in LIVE hur dessa hemlösa och fattigpensionärer har det i Sverige. Jeannette har fått mig att inse att det är tufft att vara utlämnad och fattig idag år 2019.
Mitt hjärta blöder och jag hoppas en DAG våra politiker vaknar upp och inser att vi behöver värna om våra gamla. 
Varför ska man behöva skatta på sin pension som redan är beskattad en gång. Varför kan inte alla pensionärer få åka gratis kollektivt och få gratis tandvård mm
 
 

Kommentarer

  • petra säger:

    ja stackars pensionärer ,mer gratis till dem faktsikt, så mysigt med mamma tid,kramar

    Svar: Ja, jag är så förtvivlad rent ut sagt att man kan behandla våra gamla och svaga på detta viset.Ja, en riktigt mysig mor/dotter vecka=))
    Kram
    Biggeros

    2019-10-21 | 16:16:33
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Marie säger:

    Tack kära älskade dotter för en underbar och

    Svar: Vi hade det väldigt mysigt och otroligt varmt för att vara Oktober månad 🥰Kram
    Biggeros

    2019-10-21 | 17:41:06
  • Marie säger:

    Vistelse och samvaro så mysigt vi hade det och varmt och skönt det blir en chock att komma hem till regniga kalla och mörka Sverige. Håller med om hemlösa och fattigpensionärerna att inte politikerna skäms puss och tack för en fin tid tillsammans många kramar från Mamma ❤️ 💕 Älskar dig så mycket

    Svar: Nu kan även jag säga som somliga kan. Skäms på ER politiker!!Shame on you!!
    Det är som det var förr: ättestupan för svaga och äldre
    Hursomhelt så njuter jag av livet som aldrig förr innan det är försent🥰
    Kram
    Biggeros

    2019-10-21 | 17:49:42
  • Ditte säger:

    Tiden går fort och tågen också. Förstår att du hade fina dagar med din mamma.

    Visst finns det många som har det bedrövligt och visst borde pensionen vara skattefri. Skatt är ju en gång betald på dessa pengar. Livet ser olika ut för oss men vad gäller "fattigpensionnärer" är det inte så många. Har man bostad och låg inkomst får man bostadsstöd och annat stöd. Bra! Så är det inte runt om i Europa överlag. Men absolut skulle mycket kunna förbättras här. Så trist att politiker bara tänker på sig själva och så är det ju världen över.
    Njut nu och ha det allra bäst.
    Kram

    Svar: Visst är alla politiker över lag desamma "maktgalna" men att lilla Sverige och dess samhälle har tappat taget om de svaga, hemlösa och pensionärer är väl illa. I Spanien stöttar man dock de hemmafruar som har tagit hand om familjen och dess gamla. Man har möjligheten att samdeklarera och göra avdrag även för barn och om man har en familjemedlem som är rörelshindrad eller är sjuk. Det menas att även den lilla människan som har valt att vara hemma med familjen får en hyfsad pension. Jag gillar att det finns volänterer i samhället som brinner för de svaga. Det borde vara våra politiker som var där. De är väl för upptagna till att sitta på sin maktposition.Annars så tickar tiden iväg och det går andra tåg så att säga...
    Kram på dig och tack för att du är den du är Ditte 🤗
    Biggeros

    2019-10-21 | 21:54:26
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Eva`s blogg säger:

    Ja jag följer henne på instagram, vilket jobb :) åh va lika ni är du o mamma ..ja tiden springer iväg ...fin dag kramis

    Svar: Så roligt att höra Eva att du även följer Jeanettes arbete. Jag är så imponerad och brinner för de hemlösa och svaga 🥰Såklart att det finns hemlösa över hela världen vilket är ett dilemma 😩
    Visst syns det drag från min mor och det är roligt. Tack och ha en bra dag
    Kram
    Biggeros

    2019-10-22 | 10:34:28
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap säger:

    Vad mysigt ni verkar ha haft det! Ja tiden flyger verkligen iväg, det är inte klokt!

    Svar: Vi har haft otroligt varmt så här års men nu har det blivit betydligt svalare men doch acceptabelt väder=) Så vad väder och vind spelar roll=))
    Biggeros

    2019-10-22 | 12:56:26
    Bloggadress: http://maddisenj.vimedbarn.se
  • znogge säger:

    Vilka härliga bilder på dig och din mamma vid hennes besök. Kan tänka mig att det var roligt att ha henne på besök.

    Kram

    Svar: Det är alltid lika roligt att få besök av sina nära och kära. Tiden går tyvärr bara allt för fort=/Kram
    Biggeros

    2019-10-22 | 13:26:52
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Asch, du var ju då bara några kilometer ifrån mig!Att du inte hörde av dig. Fast det är klart, man har inte alltid tid för en fika eller nåt, det är ju bara så. Men det hade varit trevligt!

    Ja du, det är konstigt hur pengar fördelas. Till barn delas det ut bidrag för att jämna ut, att alla barn ska ha samma möjligheter. För vissa är de ett nödvändigt tillskott i kassan medan andra föräldrar bara sätter in dem på barnets konto och tycker att det där blir en bra grundplåt när det flyttar hemifrån (dvs de behövde inte det där tillskottet).

    Svar: Ja, jag tänkte på dig när jag såg skyltarna men vi hade sällskap med oss och sedan träffade jag min kusin ( var på genomresa) som jag inte hade sett på så lång tid. Vi ska få till en dag min vän🤗 Det är så många jag vill träffa=)) Vi fick barnbidrag och använde varje krona till deras uppehåll. Då hadd vi inte så fett men vi hade klarat oss det utan. Jag vet aty vissa sparar barnbidrag till sina barn på sparkpnto....
    Vissa bidrag är i överflöd och vissa inte. Vilken fördelning bland människor. Håller så mycket med dig.
    Biggeros

    2019-10-22 | 15:36:38
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Netti Starby säger:

    Tiden går verkligen för fort och vad trevligt ni har haft det <3 Kramis

    Svar: Jag har haft det jätte mysigt och varmt har det varit=))))Kram
    Biggeros

    2019-10-22 | 15:39:38
    Bloggadress: http://starbys.se
  • BP säger:

    Hotellet i föregående inlägg var ju helt fantastiskt!
    Himla roligt att se dig tillsammans med din stiliga mamma.
    Å Renfe tåget älskar jag bara. Så fräscht, stoligt, modernt och framförallt snabbt. När jag tänker på tågskrällen som SJ kör runt med, dessutom på ett totalt föråldrat järnvägsnät som knappt går att underhålla längre, ja...
    Visst är det tragiskt hur hemlösa och fattiga pensionärer behandlas. Tyvärr prioriteras denna grupp längst ned på listan. Å det i ett välfärdsland som Sverige...

    Svar: Tack så mycket för din komplimang!Visst är jag en erfarenhet rikare att få färdas med Renfe. Nätet byggs ut och tåg standarden är superb. Sedan gillar jag att det går fort fram=))
    Hotellet vi bodde på i Torremolinos låg otroligt bra till med vy mot medelhavet och en lyxig atmosfär. Sedan fick jag träffa min kusin som jag inte har sett på länge. Jag brinner verkligen för gruppen som prioriteras längst ner pp listan. Det kan mycket bero på att jag har jobbat med äldre människor och de är så mycket mer värda än att bli uteslutna från välfärden under deras sista år i livet. Så tråkigt att alla politiker värdesätter så mycket annat.
    Jeanette "Vid din sida" gör mirakel!!!
    Biggeros

    2019-10-22 | 17:33:44
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ullie säger:

    alltså dessa politiker helt annat än et de ska satsa på
    förr fanns tom fattighuset o hur är det nu ? inte ens et et är jätte dyrt tom på ålderdomshem o ändå har inte ens plats för alla som vill

    ullie gnäll ja vet
    massa pussar o kramar i stället kraaaaaaaaaaaam


    Svar: Jag håller med dig till hundra procent. Alla har väl något de brinner för och det är tur att vi alla är olika=))Ta hand om dig
    Kram
    Biggeros

    2019-10-22 | 23:09:48
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Emma Engström säger:

    Åh gud vilka härliga bilder och låter fint, lite värme skulle jag inte tacka nej till! :D <3

    Svar: Tänk vad sol och värme påverkar sinne och kropp=))Trevlig Onsdag!!
    Biggeros

    2019-10-23 | 15:34:10
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Christine - 29° säger:

    Ja stackars pensionärer, så hemskt. Och jag håller helt med dig. :(

    Vilka fina bilder du bjuder på och vilket otroligt snabbt tåg. Tror aldrig jag åkt tåg i den hastigheten.

    Svar: Visst är det ett problem att pensionärer inte har råd med diverse utlägg. Jag vill inte bli gammal och leva illa mina sista år. Fint att det finns människor som bryr sig=)Däremot är det ett bra sätt att ta sig fram med Renfe. Det finns tåg som går fortare än andra=)
    Säkerheten är säker i med det att man måste röntga bagaget innan färd.
    Ha trevlig kväll÷D
    Biggeros

    2019-10-23 | 20:50:41
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Ama de casa säger:

    Vilka fina bilder på dig och din mor! :-)

    Visst rullar tiden snabbt, med eller utan hjul. Det gäller att försöka hänga med i svängarna!

    Ha det gott!

    Svar: Tack så mycket!!Ja, man får njuta för varje dag som går och ta vara på tiden=))
    Trevlig dag!!!
    Biggeros

    2019-10-24 | 00:26:19
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ullie säger:

    ja har massor lyktor o ljusstakar ja erkänner ha ha
    ja u vet tvätt tar aldrig slut o städa o plockandet suck
    må så got min fina kram

    Svar: Ljuslyktor och ljus i alla dess former piggar upp tillvaron när det är som mörkast=))Visst högar av tvätt behövs att gå igenom och städning behövs att göras lite då och då av ytor när man väl är hemma. För mig är det terapi. När jag är ute på vift blir det inte mycket städning av för mig. Jag gillar att gå och pula i mitt hem=))
    Trevlig dag// kram
    Biggeros

    2019-10-24 | 00:37:26
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Sarah säger:

    Håller med om att tiden går sjukt fort :P

    Svar: Så länge sedan jag hörde från dig så kul 🤗
    Biggeros

    2019-10-24 | 23:35:07
    Bloggadress: http://CheerSarah.devote.se
  • Jessica Högberg säger:

    Hon gör verkligen ett hästjobb, stöttar med en slant när jag kan <3

    Svar: Samma här. Många gånger skulle jag vilja vara på plats och hjälpa till <3
    Biggeros

    2019-10-25 | 18:18:46
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Skönt att få vara hemma och slappa och koppla av ett tag!
    Tiden bara springer iväg, hinner knappt med!
    Ha en fin helg!

    Svar: Vi är inte hemma i Jerez nu utan i Guadix=))Vi hann vara hemma ett par två tre dagar.Visst jag ska då inte klaga men min stackars man är tvungen att jobba hela helgen=(((
    Visst flyter det på och i natt vrider vi tillbaka tiden till vintertid.
    Trevlig helg Lena <3

    Biggeros

    2019-10-26 | 16:04:24
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: