biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Plazas de Granada

Kategori: Spaniens Granada

 
Plazas Isabel del Catolica
 
Plaza Bib Rambla
Plaza de Campillo 
Jag satt vid en bänk och lapade sol så kom en äldre spansk herre och slog sig ner och började att prata med mig. Tänk att det gick hur bra som helst att prata spanska bara man har all tid i världen och ingen stress som hänger tungt ner från atmosfären.
 
Plaza del Carmen
Arabiska marknaden Artesania i de smala kvarteren.
Mittemot ligger de judiska kvarteren.
 Jag köpte en vinkork till min samling.
 
Det var Spaniens nationaldag och Columbusdagen lördagen den 12 Oktober.
Vilket jippo från tidiga morgonen till sena natten.
Vi var väldigt ordentliga.
Spanjorer kan verkliga festa.
 
 
Dans, musik och uppträdande
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • BP säger:

    Ja, vad gäller fester så är spanjorerna svårslagna. Fiestas är verkligen deras specialitet, och det flera/många gånger per år dessutom.
    Gillar kvinnornas färgglada kjolar och hattar. Å det jag tycker mest om är att kvinnorna kommer i alla storlekar och former. Sådant gillas skarpt!

    PS. Du verkar vara duktig på spanska. Jättekul att få användning för språket i ett så trevligt sammanhang. DS.

    Svar: Jag gillar även färgerna och att man får se ut som man ska och vill. Härligt!!Vi kan festa men där är vi slagna med hästlängder jämfört att festa på spanskt vis.
    Jo, men på något konstigt sätt så tar jag mig fram även om det inte alltid blir gramatiskt kortekt. Denna gulliga herre pratade både sakta och vältaligt så det var lättare att förstå=)
    Så det är barn och äldre i Spanien man ska umgås med och ta lärdom av =D
    Biggeros

    2019-10-15 | 16:08:41
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga festligheter och det ser riktigt trevligt ut! <3 Kramis

    Svar: Spanjorer vet hur de ska festa loss=))Kram
    Biggeros

    2019-10-15 | 17:50:07
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Så härligt det känns när man inser att man klarar av att samtala på ett främmande språk. Jag tycker inte det gör något om det blir lite fel för det ligger i allas intresse att kunna kommunicera.

    Vilka härliga bilder från firandet! Här har Sverige en hel del att lära...

    Kram

    Svar: Jag försöker hellre än att det blir perfekt med språket. Det bjuder jag på. Det finns så trevliga och förstående spanjorer att prata med. Visst kan spanjorer fira det mesta=))
    Biggeros

    2019-10-15 | 18:03:21
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Åh guud så vackert det är! WOW <3

    Svar: Det finns så mycket fint att skåda och även torg=))
    Biggeros

    2019-10-15 | 18:10:06
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ullie säger:

    ja men vilket roligt jippo . händer inte så värst mycket här tycker ja på nationaldagen här
    pratar du bra spanska? jätte fina bilder som altlid
    hur varmt är det på vintern hos er liksom ? kram

    Svar: Ja, jag försöker ta mig fram men det beror hur fort och tydligt de spanjorer jag pratar med. Viljan saknas inte hos mig. Här är detc25 grader. I December kan det vara som 20-24 grader som varmast. Perfekt!!Idag blev det 1-1 mellan Sverige och Spanien i fotboll =))
    Godnatt// kram
    Biggeros

    2019-10-15 | 21:46:02
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Härligt med en spontan spansklektion! Det är det som är det största problemet, jag pratar alldeles för lite. Spanska, alltså.
    Jag brukar prata TILL sonen men han blir så irriterad, han hör ju spanska hela dagarna i skolan.
    - Men vem ska jag prata dem då? frågar jag.
    - Gå och sätt dig på ett fik och prata med några andra tanter!

    Gulligt, va ...?! Skitunge!

    Köpa kork till samlingen? Själv brukar jag köpa en flaska och spara korken, det är lite trevligare. :D

    Svar: Ja, det är ju sä man ska göra=))) prata spanska med någon okänd mest hela dagarna. Tyvärr pratas det bara svenska i hemmet. Många arbetskompisar till min man som har träffat en spanjorska har med tiden blivit väldigt bra på spanska. Jag vill inte byta partner bara för det. Däremot är det bra att träna på språket genom att umgås med spanjorer och praktisera grammatiken via en app. Så förr eller senare sitter den där. Du barn är så lättlärda men tyvärr är de även för ärliga mot sin hjälpsamma mor. Jag känner igen det som om det vore igår när vi bodde i England=) Jag bodde mer eller mindre på skolan och hjälpte till. Helt underbart!!
    Biggeros

    2019-10-16 | 09:31:03
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: