biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Limpiar y Pintar

Kategori: La Casa

 
Vilket ståhej det blir när huset ska tvättas och målas.
Är väldigt impad av kranen som företaget använder sig av.
Den gillar nog BP
 
Bilder efter tvätt/målning
 
 
Dessförinnan har fasaden spacklats markant.
 
 
 
Muren har även spacklats innan målning. Det behövdes verkligen.
 
Innan
 
 
Vi föll för trycket!!
Grannen och 29 till av 80 boende på området har gjort vid sina hus. Visst kostar det som det smakar.
Det är så värt det.
Det tog ca 1 1/2 vecka för att få allt gjort.
Nu dröjer det väl 10 år till innan vi behöver tvätta/måla om huset.
 
 
 
 
Innan
Den ljusare sidan är grannens.
Visst skulle de se konstigt ut om vi inte hade målat om. Om inte annat hade jag gått och retat upp mig under lång tid.
 
 
Vi har även målat alla grindar i svart. Då passade jag även på att sprutmåla mina trädgårdsfåglar.
 
 
Jag kan inte mer än att berömma dessa arbetsamma killar som jobbade tidigt till sena kvällen i värmen.
 
 
Tänk om man ägde en sådan kran som kunde hissa mig högt upp i skyn.
Det räcker med den kranen jag har=))
 
 
Arbetsplatsen är åter till den nuvarande plats med möbler och krukor. De ställer tillbaka allt på plats såsom det såg ut innan. De städar även bort färgrester och slipdamm.
 
 
Pågående sprutmålning av alla grindar
 
 
Jag fick bara svepa av golvytan med högtryckstvätt så nu kan jag snällt gå tillbaka till viloställning.
 
 
 
 
Idag är det 29 grader och badväder.
Söndag i Spanien är en familjedag med bara njutbara stunder med mat/ dryck.
Min mor och jag njuter av Oktobervädret.
 Nu är det bara skorstenen som ska målas sedan har vi gjort det vi ska med huset för i år.
 
 
Efter
 
 
Efter
 
 
Efter
 
 
Efter
 
 
 
Efter
 
 
Efter
 
 
Jag är så nöjd med de svartmålade grindarna
 
 
 
 
Fördelen är att när man målar och tvättar huset är att man vill att annat ska bli lika rent och fint. Nu har jag även putsat alla fönster, bytt dörrmatta, klippt gräset, tvättat golvet och bytt utelykta. Sedan har jag planterat tulpanlökar inför våren.
Mina smidesfåglar och smidesmöbler behövdes även fräschas till i färg.
 
 
Igår förnöjde jag mig arbete med nytta i poolen. Häromdagen var vinden så stark att färgen som sprutmålade grannens grindar flög in till oss och i poolen och lade sig som ett lager på ytan. Det var inte så att jag hoppade i poolen av ren nöje utan var tvungen att rengöra den. Däremot sade jag till arbetarna och chefen för företaget att de får komma hit och ta bort färgen från poolkanten.
Rätt ska vara rätt!
 
 
 
 
 
 
Visst har det varit mer än varmt i Oktober månad 35 grader.
Riktigt poolväder.
 
 
 
Idag har min mamma åkt tillbaka till kalla Sverige. Vi har haft våra varma stunder. Vi har hunnit med mycket.
Imorgon bär jag iväg på en tågtur med Renfe till Granada med ett byte i Cordoba.
Ha det bra tills dess!!
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Vilket otroligt jobb som alla här gjort för att få till så fantastiskt fint resultat. Och visst är det värt att kosta på för att få det fint. Absolut! Och det är ju inte så ofta som jobbet behöver göras. Du har ju också jobbat en hel del och med så fint resultat. Jag tycket också att det var fint med de svarta luckorna. Fåglarna ser också ut att trivas med sin uppfräschning.
    Önskar dig nu fina dagar i Granada.
    Kram

    Svar: Tack så mycket Ditte🤗Visst tar allt arbete tid men resultatet blev vi nöjda med. Nu dröjer det minst 7 år innan det bör göras igen=) Vissa saker bör göras för att underhålla husen. Visst är allt kostsamt men det är värt allt arbete. Även fåglarna fick färg=) Det ska bli spännande att åka tåg imorgon och byte i Cordoba=)
    Kram
    Biggeros

    2019-10-10 | 18:00:10
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Netti Starby säger:

    Oj vilket jobb och så fint det blev. Sådär vill jag också bo och ha en fortsatt fin dag! <3 Kramis

    Svar: Ja, nu är det klart och jag är himla nöjd=))Kram
    Biggeros

    2019-10-11 | 10:10:23
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Så otroligt bra det blev så jag förstår att ni är nöjda med resultatet. Dessutom blev det mer enhetligt så här.
    Ha en god resa och på återhörande!

    Kram

    Svar: Ja, det ser verkligen bra ut och enhetligt. Grannen har även målat grindarna=)Så visst är vi nöjda=))))
    Biggeros

    2019-10-11 | 14:31:03
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette säger:

    Så fräscht och fint, härligt när allt känns rent och snyggt.
    Trevlig helg 😀

    Svar: Otrolig känsla och nu hoppas jag att det håller i 10 år framåt. Det finns alltid något att göra när man har hus🤗
    Biggeros

    2019-10-11 | 18:49:52
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Anonym säger:

    Såååå himla fint det blev! Vilken skillnad! Ni verkar bo på ett slott inte i ett "vanligt" hus. Så himla läckert med de svarta grindarna och fåglarna. Å japp, jag gillade kranen. Hade den varit helt "utfälld" hade det varit ännu bättre, men man kan ju inte få allt;-)

    Svar: Jag förstod att du skulle tycka om kranen om det är du BP som är anonym🤗Ja, den kranen har många egenskaper precis som många andra kranar. Jag är väldigt belåten med jobbet och killarna. Trevlig fredagskväll. Jag är på väg med ett höghastighets Renfe tåg i minst 300 km/ h till Granada
    Biggeros

    2019-10-11 | 21:49:33
  • Eva`s blogg säger:

    Super fint o kul att få ordning, man får ju underhålla sitt hus o ert är sååå HIMLA snyggt love it :) hade gärna legat vid din pool hi hi ha det gott kram

    Svar: Ja, och nu är jag på resa igen men bara för en vecka eller så. Visst är det underbart att kunna ta sig ett dopp närsom i sin egna pool och njuta av omgivningen🤗Hade du bott i närheten hade du kunnat göra mig sällskap vännen
    Kram
    Biggeros

    2019-10-12 | 10:48:25
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jättefint! Vilken service att de tog hand om allt, städade och ställde tillbaka.

    Fönsterluckorna, vad hade de för färg innan?

    Jädrans vad sur jag hade blivit om det sprayat färg över allt från grannen. De borde ju fatta att det kanske inte är så lämpligt att spraya när det blåser ...

    När allt är fint och färdigt, då åker du iväg. Hur tänkte du då?

    Ha en härlig helg!

    Svar: Ja, du kan tänka dig att jag var sur och sa till dem att färgen kom till oss. Speciellt när det är nästan storm. De kom senare och tog bort färgen som hade satt sig på kanten av poolen. Så nu är oredan återställd=)Min man ville att jag skulle komma till Granada efter att min mor hade åkt hem. Hursomhelst är vi ett tajt par som håller ihop i ur och skur🤗
    Biggeros

    2019-10-12 | 18:44:07
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Emma Engström säger:

    Men wow så himla fint och det ser ju så härligt ut!! :D <3

    Svar: Tack, är så nöjd att allt är klart nu 🤗
    Biggeros

    2019-10-12 | 19:56:52
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ama de casa säger:

    Jösses vilket jobb! Men OJ vad fint det blev - klart värt både jobb och slantar :-)

    Svar: Visst är det värr både pengar och jobb=))Nu ska det hålla minst 8 år =)
    Nu befinner jag mig i Granada och igår var det stohej på Spaniens nationaldagen med musik och fyrverkerier.
    Biggeros

    2019-10-13 | 00:48:08
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Petra säger:

    Men asså wow⭐️⭐️Vilket hus ni har ,galet stort ni har så himla fint ,jag vill oxå bo i värmen i alla fall vintertid,kramar från Sverige som vann med 1-0😀

    Svar: Vintertid är perfekt att bo i Andalusien=))Vi tittade på matchen mellan Sverige och Spanien som blev 1-1.Jämt!!

    Godnatt och sov gott!!
    Biggeros

    2019-10-15 | 22:09:58
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se

Kommentera inlägget här: