biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Comida es la Vida

Kategori: Spaniens Badajoz

 
Frukost är för mig det viktigaste målet på dagen.
Jag klarar mig i regel långt fram på dagen. Då jag oftast tar något lätt sent på eftermiddagen.
 
 
Man kan välja sina egna scrambled eggs och omeletträtter
Ingredienser :   Jamon, lök, sparris, paprika och svamp.
 
 
 Den röda klicken på tallriken är färsk kallpressad tomat sås.
 
 
Java är livets varma dryck
 
 
Bacon och, varma grönsaker scrambled eggs serveras i en varm Cantinform.
 
 
 
 
Cava och Vatten är livets kalla dryck
 
 
 
Behållare servarar färsk pressad  juicer i exotiska smaker.
 
 
Exotiska frukter serveras i cocktailglas.
 
 
 
Livets frukter
 
Det finns så otroligt många frukter men även frukter som har sitt urspung från bär/örtsläktet.
》》》》》》》
 
Såsom bananen.
Parece Oro Plata no (platano = banan)
 
 Bananer eller dessertbananer är trivialnamn för ätliga bär som härstammar från stora blommande örter inom släktet Musa. Wikipedia
 
 
Cantin med varma rätter.
Plättar kan dessutom värmas och ett urval såsom sylt/sirap/nutella.
 
 
Frutos secos - torra frukter såsom nötter. Även torkade frukter serveras till yoghurten.
Även ett urval färskvaror till din egna designade omelett.
 
 
 
Tortilla är en omelett som är en typisk spansk delikatess som serveras nästan ( casi) överallt. 
 
Påminner om en bondomelett men severas kall.
 
 
 
Ja, spanjorer kan allt om söta bakverk. De serverar hellre ett bord extra med delikatesser till frukost och skippar det nyttiga
 
 
Te är oftast en varm dryck som jag dricker ofta morgon såsom kväll.
Speciellt olika örtteer och gröna, roibos teer.
Ibland dricker jag Kamomill antingen morgon eller kväll. (manzanilla). Det ska vara bra för mycket.
 

Kamomill är en av våra allra äldsta läkeväxter och en av de mest använda i Europa. Det är den prästkrageliknande blomman som används och kamomill växer vild i Sverige ofta på åkrar och vägkanter. Den kan lätt förväxlas med baldersbrå, ett vanligt ogräs, men kamomill har en karaktäristisk aromatisk doft som baldersbrå saknar.

Kamomill innehåller flera medicinskt verkande ämnen och eteriska oljor där bland annat chamazulen som innehåller ett blått färgämne ingår.

Kamomill kan användas både utvärtes och invärtes och har följande egenskaper:

 

  • Inflammationshämmande
  • Bakteriedödande
  • Kramplösande verkan på glatt muskulatur (mage, tarm, livmoder)
  • Lätt lugnande och rogivande verkan
  • Svettdrivande

 

De torkade eller färska blommorna används till te (1 tsk torkad ört till en stor kopp te) eller så gör man ett kraftigare avkok på dem för utvärtes användning.

 

Teet är bra vid irritation i mage och tarm och magkatarr samt vid koliksmärtor. Vid mensvärk kan man också dricka ett par koppar te för att lindra krampen.

 

Vid ögoninflammation kan du badda ögonen med kamomillte.

 

Har du svårt att slappna av på kvällen kan du dricka kamomillte. Den kan också lindra vid spänningshuvudvärk och lindrig migrän.

 

Kamomillte kan drickas vid förkylning och verkar kunna både förebygga och lindra förkylningssymtom. Man kan även andas in (något avsvalnad) ånga från ett starkare kamomillte i en kastrull. Detta kan lindra vid hosta och bihåleproblem. Täck huvudet med en handduk och luta dig över kastrullen.

 

Utvärtes är kamomill bra vid eksem, hudirritationer och sår.

 

Den eteriska oljan av kamomill kan användas i aromalampa för att slappna av och lättare kunna somna. Vid hudproblem kan man göra en salva där den eteriska oljan ingår.

 

Kamomill minskar kapha- och pittaöverskott. Vatapersoner kan också använda den då den har en lugnande och kramplösande effekt vilket är bra för vata, men vid överdrivet intag kan kamomill öka vata.

 Pitta dosha (kroppstyp) är ansvarig för matsmältningen och ... Pitta i obalans innebär ett överskott på värme vilket ger ett ”hett” humör och ” heta” symtom.

Vata-personer (kroppstyp) är ofta föränderliga och oförutsägbara. Det gör att de lätt får oregelbundna vanor. De har en benägenhet att bli hyperaktiva och överentusiastiska

Är man allergisk mot korgblommiga växter ska man inte använda kamomill.

 
 
 
En frukostbuffe, en lördag provade vi ett glas Cava.
 
 
 
Det blev bara ett glas. Det smakar tyvärr  inte som bäst på morgonen.
 
Barnen har även en hörna med  ett matbord med barndukning
 
 
 
 
Jag försöker att undvika bröd och sötsaker under veckan.
Till helgen blir det dubbelt upp.
 
 
Däremot kan jag frossa i mig exotiska frukter hur mycket som helst.
 
 
Ja, även på helgen är det fest och då firas ledighet med min man  i stor skala.
 
Ja, mycket handlar om mat och vanor i livet.
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Tur jag inte har tillgång till en sådan frukost varje dag kan jag säga. I Stockholm unnade jag mig för är man på resande fot så är man. Då slank det ner även ett par kakor ;-)

    Kram

    Svar: Ja, det är det som är så farligt. Jag måste verkligen ha självdisciplin. Jag brukar tänka så här om jag äter ett rejält dagsmål minst en gång så gör det ingenting om jag unnar mig en kaka någon gång på en vecka=) Så tänker jag😁😁😁 Jag såg vad mycket sött och gott du unnade dig i Stockholm. Det är du välförtjänt!!Kram
    Biggeros

    2019-11-13 | 16:29:56
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Marie säger:

    Cava är ljuvligt gott fin flicka med fin frukost allt ser väldigt gott och aptitligt ut oj vad man skulle vilja vara och äta där kram Mamma

    Svar: Jag njuter för alla =)))Cava är gott men inte på morgonen.
    Älskar frukosten på hotellet=))
    Kram
    Biggeros

    2019-11-13 | 18:21:30
  • BP säger:

    Äter faktiskt aldrig frukost, endast på hotell. Å dina frukostar var då helt i min smak. Omeletten med grönsaker och tortilla - mums! Bakverk är inte min grej heller oavsett tid på dygnet.
    Kamomillte minns jag att min mamma alltid "serverade" när jag hade mensvärk. Smaken var ju ingen höjdare, så drycken borde ha haft effekt, då medicin på den tiden ofta smakade urk;-)

    Svar: Jag föredrar frukostbuffé lite senare på morgonen. Däremot gillar jag smarriga tårtor men inte allt för söta. Jag får stå emot så gott det går. Kamomill te finns det så många smaker av i Spanien. Jag gillar med honung och med Anissmak. Jag brukar oftast variera mellan te sorter. Däremot har Kamomill många effekter. Om jag bara hade haft en klok mormor som hade kunnat tipsa mig om att Kamomill är bra för mensvärk hade jag blivit gudaglad. Jag hade otroliga besvär med värk under tonåren=((
    Biggeros

    2019-11-13 | 22:59:56
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Jessica Högberg säger:

    Vilken härlig buffe!! Håller dock inte med dej om Cavan till frukost, haha, nu har ju jag semester när detta dyker upp...

    Svar: Ja, smaken är ju olika=)) Annars gillar jag Cava resten av tiden på dagen. Det blev lite strävt sådär på morgonkvisten. Ja, semester behöver du verkligen efter allt plugg och jobb=) Unna dig kungligt!!
    Biggeros

    2019-11-14 | 09:11:39
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Eva`s blogg säger:

    Ja mumma bilder du bjuder på vännen, ja du är absolut en jag vill träffa :) o hoppas vi kan få in det nån gång :) ja maten får man hålla koll på i min ålder för vågen går gärna upp om man slarvar för mkt he he he kram kram

    Svar: Detsamma här. Ddt är så himla orättvist att en del kan äta utan stopp och ej gå upp ett kilo.Jag älskar mat och allt därtill =) Jag hoppas även på att vi kan få till det att träffas nästa gång jag kommer till Malmö=)) Det hade varit så trevligt!
    Sköt om dig
    Kram
    Biggeros

    2019-11-14 | 15:43:05
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Att unna sig det goda i livet tycker jag man bör- Livet är för kort för annat. Att man sedan inte alltid kan äta och dricka allt är ju en annan sak. Härliga bilder! En god och fräsch hotellfrukost älskar jag- Men jag väljer noga det jag väljer. Men dessa omeletter är en perfekt start på dagen och massor av färsk frukt. Bakverk kan jag avstå men ibland är det gott.
    Kamomillte fanns mycket hemma nr ag växte upp och jag har det också numer hemma hos mig, både i Spanien och i Sverige.
    Spännade att se var ni hamnar nu.Kanske en vit in i Frankrike eller där omkring.
    Kram och ha det fint.

    Svar: Nu har det blivit ändringar igen på schemat. Jag hinner inte gå upp på morgonen innan de har ändrats resa i planeringen. Typiskt spanjorer =( Ja, nu blir det ett annat resmål och mycket närmare =)Vad det beträffar frukostbuffén är den bestående och smaklig. Bakverken väljer jag bort för annars hade jag rullat fram i denna ålder. Kamomilöte har jag alltid hemma och tillgänglig. Jag älskar örter och gamla kärringaknep hellre än mediciner.
    Ha det bra vännen
    Kram
    Biggeros

    2019-11-14 | 16:40:06
    Bloggadress: http://https://ditttemitti.se
  • Jessica Högberg säger:

    Sant, prosecco är bättre till frukost, haha

    Svar: Ja, beroende på vilken tid. Ja=)Klockan 12.00
    Biggeros

    2019-11-16 | 08:48:17
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • FREEDOMtravel säger:

    Frukost är det bästa jag vet tror jag. Ääälskar frukost :) Kan äta massor, men brukar ha nån slags rutin så det blir mer "normalt" haha ;)

    Svar: Ja, precis! Jag har skapat rutin i vardagen=)Visst tycker många att jag glassar varje dag. Så är det inte. Allt faller sig på sin plats och blir en normal dag=)
    Jag älskar även frukost!! Speciellt denna =)
    Trevlig helg!
    Biggeros

    2019-11-16 | 19:46:19
  • Jessica Högberg säger:

    😂

    Svar: Mat och vin är livet 🤗
    Biggeros

    2019-11-20 | 22:34:36
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: