biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bro

Kategori: Spaniens Mérida

 
Över denna bågbro kör många bilister för att komma över floden. De är tvugna att komma till och från motorvägen.
Jag är väldigt fascinerad av broar.
Gamla som nya.
Romarna var riktiga hejare på att bygga broar och dammar.
 
En Bro är ett byggnadsverk som leder en trafikled, till exempel väg, järnväg, kanal eller taxibana för flyg, över ett hinder, såsom korsande väg, järnväg, vattendrag, dalgång eller ravin.
En del broar är också byggda för fler än ett transportmedel som till exempel Öresundsbron som både har en motorväg och en järnväg. Wikipedia
Endel broar kan man bränna lätt men man kan skapa andra nya broar.
Om man inte hittar sin själsfrände Bro för livet
Hey ( brother)
 
Vad finns det för olika sortes broar?
 
brokonstruktioner: balkbroarkonsolbroarbågbroarhängbroarsnedkabelbroarfackverksbroar och valvbroar. Det finns även ett antal undertyper såsom pontonbro och flottbro.
 
 Denna bro är en gammal romersk gångbro.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Denna fina rondell ligger intill Alcazaba och den romerska bron.
 
 
Hösten har även kommit till Merida.
 
Extremadura betyder extra hårt.
Om det är folket som är hårt arbetande eller om det är vädret som är extra tufft/hårt förtäljer inte historian.
Det kan vara både och......
 
 
Detta är en inbyggd busshållplats.
Ganska så smart under hårt väder så finns det möjlighet att skydda sig och värma sig inpmhus under väntan.
Det finns även ett café intill.
Väntan kan bli lång.
 
 
Innanför murarna eller väggarna så befinner sig Alcazaba och utgrävningar intill den romerska bron.
 
Jag har redan besökt Alcazaba vid ett tillfälle.
 
Vem vet om det blir fler....
 
Bro bro breja
Stockar och stenar
Alla goda rena
Ingen slipper här fram
Här fram 
Förrän han säger sitt käraste namn
Vad heter han
Har du tagit prästens sko
Prästens sko
Ja eller Nej?
Känner ni till denna kära ramsa?

Kommentarer

  • znogge säger:

    Visst är det något speciellt med broar och det finns många vackra sådana, gamla som nya.

    Ramsan känner jag väl till och den lekte vi när jag var liten. Ibland avslutade vi den med "guld eller silver" i stället för "ja eller nej".

    Kram och ha en bra måndag!

    Svar: Brokonstruktion fascinerar mig och har alltid gjort. Tänk så starkt och gediget material som tål så mycket vikt.Älskar denna ramsa och många andra som man lekte.
    Visst sa man även Guld eller Silver. Livet var så mycket enklare då man var liten 😁
    Trevlig Måndag
    Kram
    Biggeros

    2019-11-25 | 10:03:56
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Jessica Högberg säger:

    Mycket väl känner jag till den ramsan även om det var länge sen jag hörde den... Passande till inlägget=)

    Svar: Bro bro breja var det ÷)Tänk vad man lätt kunde umderhålla sig utan mobil, tvspel och dator på den där ljuva tiden=)
    Biggeros

    2019-11-25 | 11:00:28
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Jag tycker också mycket om broar. Tänk när du och jag var i Budapest broarnas stad mysigt när vi åkte till stora städer i Europa mor och dotter puss och kram 💕

    Svar: Broar är något visst och Budapest levererade verkligen förutom regnet.Ja, visst hade vi det bra och har det fortfarande bra tycker jag 🤗
    Kram
    Biggeros

    2019-11-25 | 13:06:06
  • Anette säger:

    Visst är broar ofta vackra. Jag gillar särskilt gamla stenbroar, gärna från romartiden.

    Svar: Jag gillar även denna romerska bro i Merida =)Det är ju viktigt att det finns broar för att vi ska kunna färdas över till land och rike.
    Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2019-11-25 | 19:09:12
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • BP säger:

    Stort tack för den lektionen! Precis som du älskar jag broar, gamla som nya och byggda i olika material. Tänk så duktigt romerna var att bygga dessa broar, som håller ställningen (i dubbel bemärkelse) än idag. Undrar om dagens broar finns om drygt 2 000 år. Tror nog inte det.

    Svar: Jag undrar som flundran om dessa gedigna romerska broar finns kvar. Alla gamla är väl förbytta och ny konstruktion av broar är installerade. Jag gillar en kombi av gammalt och nytt. Man ska ta hand om sitt kulturarv vilket man har gjort hitintills =)
    Biggeros

    2019-11-25 | 22:39:33
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: