biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Toro Loco

Kategori: Spaniens Cordoba

Härförleden var jag på Museo Taurino. Det ligger intill hotellet och är välbesökt av skolklasser och turister. Entré avgift är 4 euro och visar tjurfäktare och dess outfit genom tiderna.
 
 
 
Man har även tagit vara på gamla föremål från spunnen "tjurfäktningstid" Det är väl inget jag går att suktar över att få se men nu har jag varit där.
 
 
 The palatial houses that occupy the building of the Municipal Bullfighting Museum.
It is located in the historical center of Córdoba in the area called "Judería" in the Plaza de Maimónides , former Plaza de los Armentas.
 
 
 
The Museum it is on the right side with the Street of the Jews and on the left with the old Street of San Bartolomé, today of Averroes. 
 
The property is located in the area declared by Unesco, World Heritage Site since 1994.  Even it is included in the Catalog of Protected Goods of the Historical Set of Cordoba, with legal classification of Monument (M) type II and a level of protection type B
 
The elements of interest extend to the whole building and specifically to the patio of access and main patio, 
 
 
Med detta nu avslutar jag mitt inlägg med Toro Loco
Vi ses snart- hasta pronto

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    va roligt att kunna gå in o se, priset är ok oxå ja du får va med om mkt skoj på vägen kram o fin dag <3

    Svar: Det är ju helt och hållet vad för intresse man har. Det finns sevärdheter för alla kategorier 🤗 Jag gillar kultur och att njuta av livet=)Ha en bra dag// kramiz
    Biggeros

    2019-03-21 | 09:17:51
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vilket häftigt museum ni var på och intressant med dessa outfits genom tiderna :-D Kramis

    Svar: Ja, det är roligt hur historian i mångt och mycket har förändrats och även outfit=)Kram
    Biggeros

    2019-03-21 | 10:40:00
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Tänk att något så idiotiskt kan vara så stort ... Fast när jag tänker efter så är det ju knappast ovanligt.

    Svar: Hur länge har inte tjurfäktning utövats i Spanien och i central/ Sydamerika 🤔Nu ingår ju tjurfäktning i typisk spansk kultur men många arenor har klubbats igen på 2000-talet. I Andalusien är det fortfarande stort. Nu har jag kikat runt och tagit till mig vad det gäller i outfit och andra välbevarade föremål.
    Biggeros

    2019-03-21 | 11:33:24
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Marie säger:

    Fin info om museumet och intressant kram Mamma

    Svar: Även om jag inte gillar tjurfäktning så vill jag veta lite mer om spanjorernas historia. Jag gillar med andra ord museum👍Kram
    Biggeros

    2019-03-21 | 18:24:26
  • Jessica Högberg säger:

    Jag har också varit för många år sen, inget jag måste göra igen men ändå kul att ha varit på (får man nog inte säga längre, haha)

    Svar: Jag ångrar ingenting och nyfiken som jag är så tar jag tillfälligt i akt och strosar omkring på museum. Endel är bättre än andra. Denna var väl inget utöver men fram/ utsidan på museumet var desto bättre 👍👍👍
    Biggeros

    2019-03-21 | 19:15:26
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Jag är inte förvånad över att det finns ett sådant museum med tanke på hur stor tjurfäktningen har varit och delvis är i Spanien.

    Själv hade jag valt bort det. Dock behöver verkligen inte ett besök där innebära att man är för tjurfäktning.

    Kram

    Svar: Nej, helt riktigt Znogge. Jag har aldrig sympatiserat för tjurfäktning. Dock var jag nyfiken att gå in på museumet. Entrén var väldigt inbjudande 🤗
    Biggeros

    2019-03-21 | 19:30:12
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • BP säger:

    Hoppas innerligt att alla tjurfäktningsarenor läggs ned inom en snar framtid och att alla föremål som använts tidigare kommer att exponeras i många fler museer i Spanien. Ett minne blott liksom.
    Hatar tjurfäktning, värre form av djurplågeri finns nog inte. Jublar varje gång en tjur lyckas skada en matador. Tyvärr händer det alldeles för sällan enligt mig.

    Svar: Många arenor har redan bommats igen men jag är tveksam att alla tjurfäktningsarenor kommer att stängas igen. I Andalusien är tillställningen fortfarande populär bland den äldre generationen. I Århundrade tillbaka även under antiken har denna spanska kulturella tillställning utövats. Jag gillar heller inte djurplågeri och har inte varit på någon tjurfäktning. Kommer heller inte medvara i någon tillställning i framtiden🤔
    Jag skäms heller inte att jag har besökt museumet.
    Biggeros

    2019-03-21 | 22:47:40
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: