biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Kustbyar på Mallorca

Kategori: Mallorca

 
 
Magaluf under vinterhalvåret är definitivt inte turistsäsong så här års. Alltså allt ligger i stiltje förutom den energiska gubben som siktar efter toppen av  fasaden...
 
 
Magaluf rocks och mycket annat intill....
 
 
Här borde Magalufs gator vara fyllda av festglada turister
 
 
Gata upp och gata ner..
 
 
 
Stränderna är folktomma och man ser en och annan bar/ restaurang i reparation och ombyggnad. 
 
 
Palma Nova är en ort där de flesta stora hotellkedjorna ligger och är angränsande till festparadiset Magaluf
Har ni varit i Magsluf någon gång  under er ungdom??
 
Jag var i Alcudia när jag var 20 år. Det var länge sedan men det känns som det vore igår...
 
 
Denna gröna ö som är obebodd och orörd har min man noterat ett antal gånger från flygplanet på väg till/ från Palma. Den ligger vid kustorten Sant Elm 
 
 
 ⬆️Tryck på bilden⬆️
 
 
Här åt vi en god lunch utmed havet. Otrolig utsikt.
 
 
 
"Tyskbyn"  som jag även kallar denna kustby för.
Det är nästan bara tyska turister och ett antal tyska sommarbostäder här runt omkring. Det är konstigt att man söker sig till en och samma ort från samma land
Det finns ju även orter med bara skandinaver och engelsmän i Spanien.
 
 
Gillar denna fina vik med en så tjusigt utsikt och hus som är inbyggda i bergen.
 
 
 
 Sant Elm kallas även San telmo är en ort i Spanien. Den ligger i provinsen Illes Balears och regionen Balearerna, i den östra delen av landet, 500 km öster om huvudstaden Madrid. Sant Elm ligger 11 meter över havet och antalet invånare är 411. Den ligger på ön Mallorca. Wikipedia
 
 
 Andtratx
 
 
Porto Andtratx
är en jätte tjusig kustby.
 
 
 Andratx är en kommun i Spanien.
Den ligger i provinsen Illes Balears och regionen Balearerna, i den östra delen av landet, 500 km öster om huvudstaden Madrid. Antalet invånare är 12 149. Arean är 81 kvadratkilometer. Andratx ligger på ön Mallorca. Andratx gränsar till Calvià och Estellencs. Wikipedia
 
Port Sóller är även en kustby i mitt tycke. Tyvärr så kunde vi inte parkera bilen vid Marinan. 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Mycket vackra bilder på en fin ö. Roligt att få följa med på ön genom din blogg själv har jag varit en gång i Palma Nova för länge sedan jag var ej i Palma tyvärr. Tack för fin info kram 💕 Mamma

    Svar: Palma var även för mig första gången och debut. Gillar Palma mycket. Däremot Magaluf är inte för mig idag. Typiskt ett ungdomsställe. Det finns mer att upptäcka på ön. Kram
    Biggeros

    2019-03-11 | 13:21:26
  • Znogge säger:

    Nej, där har jag inte varit. När det gäller Mallorca har vi varit i Cala d'Or och Puerto de Soller samt Palma. Cala d'Or hade fantastiskt badvatten men Puerto de Sollers stränder imponerade inte speciellt på oss.

    Kram och ha en bra måndag!

    Svar: Var Cala d'or fint. Det får bli nästa utflykt och till grottorna såklart=)Vi åkte igenom port Sóller så vi såg inte stränderna. Däremot var vi i byn Sóller som var jätte mysigt🤗
    Magaluf tilltalar inte mig idag men säkerligen när jag var yngre. Trevlig måndag och kram
    Biggeros

    2019-03-11 | 13:45:31
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Oj vilken rolig klättrande gubbe! :-D Kramis

    Svar: Ja, fick blickar åt det hållet och undrade var det var för en figur...Det är en nöjespark i Magaluf.
    Kram
    Biggeros

    2019-03-11 | 15:13:15
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Mallorca är verkligen en härlig ö och kommer man bara bort från turiststråken finns fortfarande orörda stränder och byar. Tror jag varit på Mallorca ett 30-tal gånger under årens lopp och mellan det jag var 10 och 20 år var jag där ett par gånger varje år hos spanska vänner som då bodde här.
    Jätteroligt att följa med er runt och en hel del känner . jag förstås igen. Gillar det klara vattnet vid/längs Cala d´Or och trakten längst upp vid Cap de Formentor. Jättefina bilder som lockar till nytt besök.
    kram!

    Svar: Oj, har du varit på Mallorca så många gånger...Visst finns det mycket att utforska och mysiga stränder. Vi hittade en liten strand där vi tog ett dopp i turkost vatten. Tack för att delade med dig om vissa ställen som jag vill besöka i framtiden🤗🤗
    Jag vill även besöka grottorna och norra delen av Mallorca.
    Ha en bra dag// kram
    Biggeros

    2019-03-11 | 16:32:50
  • Amanda säger:

    Åh så fint! 😊 jag har bara varit i Palma!

    Svar: Palma är en jätte mysig stad med mycket kultur och små gränder. Jag vill gärna tillbaka🤗
    Biggeros

    2019-03-11 | 21:37:27
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • BP säger:

    Snacka om nostalgitripp! Tackar för alla minnen som dök upp här när jag tittade på bilderna och läste texten. Jag/vi var där på 1980-talet. Bodde i Palma och åkte till alla kustorter, bland annat ökända Magaluf, som var riktigt ruffig på den tiden.

    Svar: Jag kan tänka mig att Nagaluf inte ser ut som på 80- talet. Idag skulle inte en sådan festort passa mig så bra men kul att få ha sett det. Ganska lugnt under vinterhalvåret. Värden som vi lärde känna på Melia berättade att Mallorca dog ut i 10 års tid under slutet av 90- och 2000- talet. Orsaken var att nya resmål lockade mer såsom Egypten, Turkiet och Thailand etc. Nu har det börjat att ta fart igen. Ibiza har nog alltid varit ett resmål för festprissar=)Det blir fler turer hit i framtiden och det är enkelt för mig att ta sig snabbt med flyg=)
    Biggeros

    2019-03-11 | 23:00:56
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Emma Engström säger:

    Tänkte först, hur har de ens fått upp gubben på första bilden?! :'D

    Svar: Ja, det är en nöjespark med olika spännande föremål som man inte går förbi 🤗
    Biggeros

    2019-03-12 | 09:54:14
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ullie säger:

    nej men alltså Birgitte du får inte göra så me mej .... här siter ja o fryser så skickar du såna fina underbara bilder med allt blått o vatten
    gillade den me gata upp o ner
    men ja underbara bilder vännen o fina du <3 <3 kramar

    Svar: Förlåt att jag visar fina sommarbilder från Mallis. I Jerez är det t.o.m varmare. Ca 26 grader och strålande sol. Jo, visst har vi valt rätt klimat🤗Hoppas att vårsolen kommer snart för den är det bästa för själen// kram
    Biggeros

    2019-03-12 | 22:23:02
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Anette säger:

    Vilken härlig och lång vistelse du haft/har på Mallorca.
    Själv har jag bara varit där en gång, en vecka 1984.
    Jag har en väninna som flyttar dit från Bangkok om några veckor.

    Svar: Jag var på Mallis -86 men besökte inte Palma. Så kul att din väninna ska flytta till Mallorca där kommer hon säkert att trivas. För vår del blir det säkert fler turer till Mallorca. Nu är jag hemma för denna gång. Härligt!!! 🤗
    Biggeros

    2019-03-13 | 11:32:22
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Gubben där på fasaden såg faktiskt lite läskig ut!

    Har varit på Mallorca - Alcucia - två gånger. Magaluff? Nej, hör bara Orups sång i huvudet just nu ...

    Svar: Men eller hur jag som Orup diggare hade Magaluf sången i huvudet när jag besökte orten. Lite för stilla i min smak så här års. På så vis lite lättare att ta bild på en folktom strand och gata 🤗Som sagt det var första gången för mig att besöka Magaluf. Vad jag vill minnas var jag i Alcudia för över 30 år sedan....minnet är kort nu för tiden 😃😄
    Biggeros

    2019-03-15 | 19:27:03
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: