biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Djurens rätt

Kategori: Spaniens Cordoba

 

Att hyra en hästdroska i närheten av katedralen i Palma är populärt. Likaväl som vid Mezquita/Katedralen och Alcazar i Cordoba.

Häst och kusk tar dig runt staden i smaklig takt så att du hinner både se och fotografera. Du som turist njuter och hästägaren tjänar pengar.

 

Frågan är hur hästen mår. Den kan bli stående timtals på en starkt lutande gata som C/ Conquistador vid Plaça de la Reina i Palma medan solen gassar. Även att de sliter ner sina hovar på gatustenen utan hästskor.

Protesterna från djurvänner har varit kraftiga i många år och kravet på ett totalförbud för hästdroskorna har återkommit med jämna mellanrum.

Jag har många gånger gått förbi dessa människor som  skor sig på den dagliga turismen. Jag som djurvän kan även stå emot och undvika att utnyttja läget. Jag har ännu inte åkt häst och vagn i Spanien. Såklart har jag även sett hästskötare och ägare som har skött om sina hästar. 

 
 

För två år sedan – efter valet – fick Palma stad ett nytt styre. Tuffare krav för hästdroskor var ett av många vallöften.

 
 
 

Ett totalförbud blev inte aktuellt.

Idag finns 28 hästägare med licens för sin verksamhet och varje tillstånd är värt 50 000 euro. Att bryta kontrakten och lösa in licenserna betyder att droskägarna skulle kompenseras med 1,4 miljoner euro. Alldeles för dyrt, tycker ansvarige landstingspolitikern Joan Ferrer.

Istället skärps kraven för droskägarna 

 
 
 

Med syftet att skydda hästen. Det låter som ett rättvist krav och hoppas att det kommer spridas vidare till övriga Spanien. Totalförbud är väl kanske lite drastiskt men färre timmar och hälsokontroller för hästen.

Den ska i fortsättningen inte behöva dra runt på turister i mer än åtta timmar. Och arbetsdagen startar vid stallet. Inte heller ska hästen behöva stå på en brant gata som C/ Conquistador.

 
Detta är kanske en känsligt ämne för somliga att diskutera om men idag är många medvetna om djurens rätt i världen.
Jag har en dotter som kämpar och lever därefter.
Bra gjort!!!
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Detta är ett viktig ämne och det är bra att du tar upp det. Jag åker aldrig hästdroska som turist för jag vet att det finns en stor risk för att hästarna inte har det så bra. Ibland kan man bli fotograferad med vackra fåglar men alla är vingklippta så nej, det går bort det med.

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag har åtskilda gånger försökt att skriva om detta i ett inlägg. Det bär mig emot när jag ser dessa hästar stå uppradade utmed kullerstens gatan. Jag vet hur varmt det kan bli i Cotdoba. Denna lag borde stiftas överallt🤗Trevlig kväll kram
    Biggeros

    2019-03-28 | 19:16:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Så viktigt! Jag vet att jag 1959, första gången i Palma och 10 år åkte hästdroska för första och sista gången. Dessa hästdroskor finns i många städer både i Europa och resten av världen och jag önskar turister kunde låta bli att anlita dem. Tack för ett väldigt viktigt inlägg.
    Kram!

    Svar: Tack själv för din kloka kommentar!! Jag tror att vi som bryr oss om djurens rätt borde tänka mer än en gång! Hästarna far så illa att dra omkring med en droska i hettan och på dålig markyta. Bra att endel börjar att tag i detta och sätta regler🤗Trevlig helg och krya på dig
    Kram
    Biggeros

    2019-03-28 | 23:24:14
  • Eva`s blogg säger:

    Har läst om detta på fb jag skulle aldrig stötta detta genom en tur oavsett bra inlägg o din dotter stor kram å fin fredag <3

    Svar: Det gäller många gånger att tänka efter hur dessa hästar mår.Ha en riktigt fin helg vännen/ kram
    Biggeros

    2019-03-29 | 10:03:15
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Bra att reglerna skärps så att det blir mer drägligt för hästarna! Jag har heller aldrig åkt häst och vagn i Spanien (eller på andra ställen där det är såna förhållanden). Fast jag vill gärna åka Lilla Tåget överallt, men det blir heller inte av eftersom "nån" inte tycks gilla det lika mycket ;-)

    Svar: Så du har heller inte åkt häst och vagn🤗Jag gillar även det lilla tåget före turistbussen=)
    Tänk så lite som behövs genom att vägra åka droska🤗
    Biggeros

    2019-03-29 | 10:06:35
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag har så många gången sett dessa hästar inne i t ex Malaga. Ett trevligt inslag tycker man och visst vore det mysigt att sitta där i droskan medan man ser på den vackra staden.

    Men så ser man den stackars slokande hästen ... 30 grader varm, brännhet asfalt och solen som bara gassar. Stackars hästar!

    Svar: Jag har reagerat så många gånger i Cordoba i med att vi har bott här många gånger. Här kan det bli hett och jag gillar heller inte att se dessa krakar stå hela dagar och bli utnyttjade pga av pengar. Det borde skärpas och regler bör följas=)Ha en bra helg!
    Biggeros

    2019-03-29 | 12:35:11
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Marie säger:

    Så synd om hästarna om dom far illa. Håller med dig om allt. Jag och Håkan vill önska er båda en trevlig helg puss och kram från Mamma ❤️ 😊

    Svar: Tack detsamma!! En riktigt stor kram
    Biggeros

    2019-03-29 | 18:18:32
  • Ullie säger:

    vi har här på visingsö om du vet vart det är ön i vättern där på sommrarna går droskorna det är två på var vagn men ändå tycker man de drar för mycket men här har de mera viltid säger de så ja kanske

    söta är dom o svårt att llåta bli att åka men tycker synd o m hästarna
    fin morgonag min sköna kraaaaam

    Svar: Man kan ju inte helt förbjuda hästdroskor i Spanien. Tyvärr är arbetstiderna väldigt långa i värmen och så har de inga hästskor. De ser väkdigt trötta ut. Bra att Mallorca har skipat licensregler. Jag tror att i Sverige driver inte de arbete med hästdrosker såsom i andra länder. Trevlig kväll vännen// kram
    Biggeros

    2019-03-30 | 00:14:59
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Men det är ju toppen att det blir striktare regler och krav!!

    Svar: Visst är det bra!! Att mycket regler ändras och att man är tvungen att ha licens för hästdrosker på Mallis. Trevlig kväll!
    Biggeros

    2019-03-30 | 20:26:23
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Anette säger:

    Usch så ledsamt. Jag blir beklämd av ditt inlägg.
    Att se hästarna stå där på rad är ingen rolig syn, jag förstår att du reagerar.

    Svar: Ja, nu är det inte högsäsong i Cordoba. Dock utnyttjas hästarna allt för att gynna turism 😩Så visst blir man ledsen Anette!
    Ha en fin söndag!
    Biggeros

    2019-03-31 | 08:04:12
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se

Kommentera inlägget här: