biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Apollo

Kategori: Delfi

 
Från avstånd kan man se ett palatsliknande mästerverk gömd bland vegetationen.  Vägen var lång dit så jag nöjde mig med en zoomad bild.
 
 
 Kolla in den serpentin liknande vägen som slingrar sig längs bergsväggen. Hissnande!
 
 
 I förbifarten gick vi förbi en grupp då en guid förklarade att det är inte bara stenar som ligger spridda överallt utan stenarna bär på en historia.
Min man instämde för en kort stund och sade efter en stund till mig:  - För mig är det bara en massa stenar och inget mer
 
 
 Nutid
 
 
Greklands Sparbank i Dåtid
 
 
Jag kan verkligen hålla med att templet är i gott skick. Visst efter en hel del restaurering.
 
 
 
 
En Antik kyrkogård för historiska stenar och pelare
 
 
När det står på skylten att man inte få röra stenen...
Lik för*****t är det en man som ska trotsa??
Respekt!
 
 
Jag är inte alls förundrad att jag fick 20 våningar på min Samsung smart watch. Backe upp och backe ner trappa upp....
 
 
Den trefotade Plataeans
Läs info (3)
 
 
Det enda som är kvar i nutid är en spiralformad pelare gjord av brons.
 
 
Dåtid
 
 
Efter Grekernas seger mot Persierna samlade de sig vid monumentet genom att täcka kostnaden och att ägna sig åt Apollo. De smälte ner bl.a guld i den trefots formade stativet som stöttes av treormliknande monumentet efter det tredje heliga kriget.
 
 
 
 
Piedestal statyn Aemillius Paulus i nutid.
Läs info (2)
 
 
 
 The ruins of the Temple of Apollo visible today date from the 4th century BC, and are of a peripteral Doric building. It was erected by Spintharus, Xenodoros, and Agathon on the remains of an earlier temple, dated to the 6th century BC which itself was erected on the site of a 7th-century BC construction attributed to the architects Trophonios and Agamedes.
 
 
 
 
Dåtidens Apollo tempel var väldigt sofistikerande där musik, ljus och harmoni spelade en viktig roll.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alla känner väl till den Trojanska hästen
 
 
 
 
En bild på Delfi som visar hur det kunde se ut från DÅ.
Vem vet att det såg ut så här..
Vi litar stint på historieboken.
 

Kommentarer

  • Ama de casa säger:

    Vilka helt fantastiska lämningar det finns ändå! :-)

    Svar: Konstigt nog uppskattas dessa lämningar av turister=)
    Biggeros

    2019-06-05 | 11:44:17
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Matilda Berlin säger:

    Men alltså wooow! Så fantastiskt att få sett det! <3

    Svar: Delar gärna med mig av Delfi🤗
    Biggeros

    2019-06-05 | 13:27:02
    Bloggadress: http://matildaberlin.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det där måste ändå ha varit en upplevelse att få se! Blir allt avundsjuk på dig nu.

    Väldigt vackra bilder, särskilt den med pelarna tagen lite underifrån med blå himmel och moln.

    Tack för att jag fick se!

    Svar: Kul att du vill se!!Alltid roligt att få ta del av ruinernas historia. Jag har ju även varit på Akropolis i Aten för tretton år sedan. Man lär sig något nytt ska gudarna veta mest hela tiden Emma=))
    Biggeros

    2019-06-05 | 17:55:52
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Znogge säger:

    Vilken intressant plats att besöka och ett besök helt i min smak! Visst är det mer än stenar som ligger där på marken så guiden hade helt rätt :D

    Kram

    Svar: Min man tyckte väl att det låg tillräckligt med stenar spritt överallt och även på vägen dit. Jag kan ändå lura med honom på dessa kulturella platser. Bra gjort!Trevlig helg=)
    Kram
    Biggeros

    2019-06-05 | 18:08:05
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ullie säger:

    men oj vilka platser det finns o så vackra u där gudinnan <3 :)
    eid murbarack hur det heter fastan är slut det är det nu
    spaniens nationaldag är väl i okt ? kram

    Svar: I Grekland firar de idag 40 dagar efter Påsk med festligheter. Inte förrän i Oktober firas den spanska nationaldagen. Så vi firade lite igår med alla andra greker i byn Antikyra. Dock blev det en någorlunda tidig kväll för att mannen skulle upp på tidigt. Visst finns det himmelska fina platser på vår jord och en av dem är Delfi.Trevlig helg/ kram
    Biggeros

    2019-06-05 | 20:57:40
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Ditte säger:

    Otroligt att allt detta finns kvar och givetvis roligt och intressant att vara på plats. En del av detta har jag sett men minns inte allt- Historien här är ju både intressant och spännande. Tack för fin repetition av allt detta. Jättefina bilder!

    Svar: Så lite så Ditte!! Härligt att du blir påmind om historien från den grekiska Antiken. Även jag blir en hel del klokare. Kram och trevlig helg🤗
    Biggeros

    2019-06-05 | 21:59:16

Kommentera inlägget här: