biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Watch the English man

Kategori: England

 ⬆️Watch the clock by push the pic⬆️
 
- Excuse me
- So sorry

De korrekta engelsmännen, artighet oavsett umbäranden.

Hur skall man då bete sig i affärsvärlden för att göra succé?

Man ska vara plikttrogen och ambitiös.

Fråga min man på den frågan så kommer ni få ett helt annat svar......

Sporten är ett annat bra exempel på deras känsloyttringar.

Jag har aldrig sett så mycket flaggor hänga ut från fönstren i något annat land som i England när de spelas i fotbolls-VM. Teamandan är viktigare än själva individen i teamet.

Man delar både vinst och förlust som en team eller supporters. Det kan även förekomma laganda i höga toner.

Så visst är engelsmän nationalister.

Att diskutera politik och nationalism i England.

Fungerar bara bra på ett ärligt sätt. Man måste vara korrekt och veta vad man pratar om.

I ärlighetens namn.

Ingen negativ kritik mot Engelska Royalty 

eller Winston Churchill 

Engelska språket

Det skiljer sig betydligt från norr till söder och med viss dialekt och felaktiga uttal.

Det håller dessvärre inte engelsmännen med om.

Religionen är ungerfär densamma som i Sverige.

Bägge nationer är officiellt kristna, men ingen av oss bryr sig egentligen.

Då menar jag givetvis i det stora hela.

Såklart finns det givetvis väldigt religiösa människor som fortfarande tar sig till kyrkan varje söndag, ber sina böner och har Jesus på korset tydligt synligt i sina hem.

 

 

Det finns ett antal egendomliga olikheter mellan oss också. Maten är ett exempel, även om English Breakfast är en klassiker även för oss svenskar. 

En engelsman kan inte vara utan sina "baked beans", korv, bacon, kroketter och "black sasages"

De har ingen blekaste aning om hur en kostcirkel ska se ut.

Att laga husmanskost var dag ( som svensk husmanskost) existerar inte så ofta i engelska hushåll.

När jag tänker   grannsämjan, något som är väldigt svenskt.

Om man åker på semester så ber svensken oftast grannar att vattna blommorna. Ibland fyller de även upp kylskåpet med  nödvändigheter innan man kommer hem. Det är något som svenskar ser som en självklarhet.

Ibland behöver man nte ens fråga om detta, något som aldrig skulle komma på fråga i England, såvida man inte ber om en regelrätt tjänst.

 

(Nu ska man inte dra alla över en luskam).

Då står man i skuld till grannen, medan i Sverige klipper man till och med gräsmattan åt grannen. 

Kommer en engelsman på besök

Så ofta stövlar han/hon in på heltäckningsmattan utan att ta av sina smutsiga skor.

Elektriciteten 

Om man har ett engelskt uttag eller kontakt så fungerar det alla tiders i ett engelsk hushåll.

Nu förtiden kan man oftast  tvinga in kontakten i engelskt uttag. Det funkar för mig!

Rörsystem

Det har jag fortfarande inte förstått mig på och det har inte skett någon märkbar förändring.

Mått och enheter

När man ska föra en vardaglig diskussion om ex vikt måste man ha koll på hur mycket en stone och pound är. Svenska viktenheter kan bli så många fler kilo än i  engelska viktenheter.

Även yards och miles skiljer sig från meter och mil.

Vänstertrafik är även ett annat problem bland många. 

Varför ska man köra på "fel sida" ,vänster sida av vägen?

Om man nu är högerhänt blir man tvingad till att bli vänsterhänt?

Allt på förarpanelen är placerat på vänstersida och även växellådan.

Annars gillar jag engelsmän.

Inte det minsta konservativa.

En sak har engelsmännen gemensamt med Svenskar :

Lika stolta i sättet som stolta över sin Valuta

Kommentarer

  • Ama de casa säger:

    Alltså... Att åka runt i England (Storbritannien) och bo på hotell eller B&B är alltid lika spännande när man ska duscha. Hur tusan kan man göra så många olika konstruktioner som oftast är typ obegripliga hur dom fungerar? Är det månne för att man ska få sin dagliga hjärngympa? :-D

    Svar: Ekakt vad jag känner!! Ingen som helst logik alls. Här blir det ganska så ofta järngympa får jag säga=))) Man ska vara glad att man kan urskilja vilken kran som går till dusch/ bad. Att få ljummet vatten direkt är överskattat. Ibland är det himla hett och ibland isande kallt. När man ska vrida på kranvattnet får man göra det ett par varv innan det händer mirakel=)))
    Ha det bra Ama!!
    Biggeros

    2019-07-23 | 17:07:37
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haha, vilka härliga iakttagelser!

    Svar: Inte sant Emma!! Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst=DNä, skämt och sidor! Visst observerar man mycket när man bor länge i ett annat land=)
    Biggeros

    2019-07-23 | 17:56:33
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Heléna säger:

    Vilket roligt inlägg och intressant information på köpet 😁 Hoppas du får en fin fortsättning på veckan vännen! Kramar 💖

    Svar: Tack så mycket!!Det jag skrev vet säkert de flesta om engelsmännen=))
    Trevlig fortsättning till dig med vännen// kram
    Biggeros

    2019-07-23 | 20:57:40
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • petra säger:

    Haha vad roligt:) ha en fin tisdagkväll .kram

    Svar: Hihi=DTack detsamma!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-07-23 | 22:06:58
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • BP säger:

    Hahaha! Vilket himla roligt inlägg! Då min man råkar vara engelsman (han kommer från norra England) och vi varit i hans hemland hur många gånger som helst, så kan jag bara hålla mig dig om i stort sett allt. Å ingenting verkar ha förändrats sedan vi var där senast 2008.

    Men just dessa "tillkortakommanden" är ju det som är så himla charmigt med England.

    Svar: Jo, jag vet ju att din man är engelsman och han håller säkert med ett och annat. Jag gillar England på många sätt men det är mycket som inte har ändrats sedan 17 år. Det är inte säkert man som engelsman vill ändra på något. Jag gillar även deras sätt att vara och jag blir på väldigt gott humör. Tänk vad lite som behövs för att förgylla dagen!!
    Biggeros

    2019-07-23 | 23:35:22
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Oj vad många skillnader det är och det hade jag ingen aning om. Kul att du delar med dig! <3 Kramis

    Svar: Jo, visst finns det mer skillnader än likheter=))Ha en trevlig dag!
    Kram
    Biggeros

    2019-07-24 | 09:25:20
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Det kan man kalla artighet!

    Svar: Ja, dessa artighetsfraser är engelsmännen expert på÷)Kram
    Biggeros

    2019-07-24 | 11:46:13
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Tack för ett extra roligt inlägg! Flera skratt blev det. Och skillnader och likheter kan man skratta åt- Tänker just på engelska fönster där en del är som giljotiner och även på konsten ibland att få igång en dusch. Kramar som går åt olika håll bl.a.
    Önskar dig fortsatt fina dagar i dessa brexittider.

    Svar: Tack, så mycket Ditte!! Nu har ju en ny premiärminister blivit vald i England=)Ja, visst är det roligt att se skillnader även om man har likheter=)Kul att inlägget gav många skratt=D
    Trevlig Onsdag!
    Kram
    Biggeros

    2019-07-24 | 17:48:29
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ullie säger:

    alltså gud ja vilka hemska dialekter en del har
    oj va ska du göra i malmö? Hälsa på barnen ? va räd om dej o hoppas det blir mysigt o bra väder har de lovat i 28 o sol här så du känner dej hemma :) kramizar

    Svar: Här i Malmö har det varit fint väder förutom igår och idag. Jag har firat min mamma, träffat väninnor och träffat mina flickor÷)Imorgon ska jag åka tillbaka till England.
    Visdt finns det dialekter i England som man inte förstår. Ha det bra vännen
    Kram
    Biggeros

    2019-07-24 | 21:33:18
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Hilma Eklund säger:

    Älskar England <3 London är himmelriket på jorden!

    Svar: Gillar även England men London är dyrt och rörigt.
    Biggeros

    2019-07-25 | 12:52:54
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Emma Engström säger:

    Det är så himla roligt att höra hur andra länder har det till skillnad från oss i Sverige :D

    Svar: Visst finns det skillnader och det är ju det som är charmigt=)
    Biggeros

    2019-07-29 | 16:18:22
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Lena i Wales säger:

    Ha, ha! Kul iakttagelser av britterna. Nästan allt här är annorlunda jämfört med övriga Europa. Ibland blir man mer än frustrerad, men man får i alla fall något att skratta åt!
    Din blogg ser olika ut från gång till gång. Denna gång ser den normal ut och det är lätt att kommentera, medan det ibland inte går att kommentera, ska loggas in os v. Vad beror det på?

    Svar: Visst kan man skratta åt olika beteende och egenheter. Det är det som är charmigt!!Ja, så märkligt att du har svårigheter att kommentera på min blogg ibland. Jag har även svårt att länka mig vidare via vissa bloggar. Jag är tvungen ibland att gå via andra för att kunna kommentera. Så skönt att du inte ger upp Lena=)
    Kram
    Biggeros

    2019-07-30 | 09:28:49
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Christine - 29° säger:

    Hi, hi! Vilket härligt inlägg! :)
    Framförallt maten minns jag mycket väl från då jag en gång för väldigt länge sen åkte till England på språkresa och levde på typ chips hela sommaren. Och det tyckte min värdfamilj var bra mat. Ha, ha! Och skulle jag ha vatten eller något annat drickbart med mig till skol-lunch(läs chips)-lådan så fick jag be om det.

    Svar: Härligt att mänga känner igen sig i inlägget=)England har ju ingen matkultur alls så det blir en tung tid ffamför oss som vi måste ta itu med matvanorna. Mina flickor ville heller inte ha med sig nyttig mat när de såg sina vänner äta till lunch=/
    Det blir mycket baked beans....
    Ha en bra fortsatt söndag=)
    Biggeros

    2019-08-03 | 21:50:28
    Bloggadress: http://www.29grader.se/

Kommentera inlägget här: