biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Hertigen av Gummistövel

Kategori: England

 
Både innan vi nådde Norwich och efter vi lämnade byn så passerade vi detta höga Memorial monument som står utmed vägkanten. Tror att det är en minnesstolpe.
Jag tror att det är detta Memorial Monument där
 
 Församlingarna i Elveden, Briswell och Icklingham har invånarna uppfört detta monument till det härliga minnet av männen i dessa byar som gav sina liv för FRIHET OCH ÄRA i Första Världskriget  1914-1919.
 
 
Denna stiliga herre står och vaktar över Norwich pampiga Katedral
 Arthur Wellesley, han var mer känd som
The Duke of Wellington
( gummistövel).
Han var född 1 maj 1769 antingen i Dublin eller i grevskapet Meath på Irland,. Han dog 14 september 1852 i Walmer i Kent. Han var känd som The Iron Duke. Arthur var en brittisk militär, torypolitiker och diplomat.
Han ledde den allierade armén till seger över Napoleon i slaget vid Waterloo 1815.Wikipedia
Det finns även en pub i Norwich som bär namnet efter The Duke Wellington
 
 
 
 
Denna tjusiga passage är ett sätt att ta sig igenom för att komma till Katedralen. Här ser ni både framsidan och baksidan
 
 

Boer War Memorial

A view of the Boer War Memorial in Market Avenue, Norwich, Norfolk.
Unveiled on November 17th 1904, it commemorates the local servicemen who lost their lives in the South African War between 1899 and 1902.
 
 
 
 
Det var allt från mig och mina gummistövlar
 
 These boots are made for walking
And that's just what they'll do
One of these days these boots are gonna walk all over you

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vad intressant och kul att du delar med dig! :-D Kramis

    Svar: Ja, Duke Wellington har man ju hört talas om men att han ville synas i centrum lite överallt i England visste jag inte=))
    Biggeros

    2019-07-18 | 12:33:01
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Hilma Eklund säger:

    Wow så mycket coola byggnader och statyer! Verkligen imponerande!

    Svar: Tänk vad vi hittar historiska gamla byggnader i Europa. Väldigt intressant för den som gillar=))
    Biggeros

    2019-07-18 | 13:14:03
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap säger:

    Vilka fina bilder!!

    Jag har varit lite frånvarande ett tag och det har inte gått att komma åt min blogg men nu är jag igång igen men ligger nu hos en ny portal så in och kika på min nya blogg(min egna domän kommer snart vara igång men kör på nya bloggadressen så länge) :D

    Svar: Ja, jag undrade så var du hade blivit av=0Så trevligt att du är tillbaka!! Jag kikar in så fort jag kan=)Kram
    Biggeros

    2019-07-18 | 17:05:50
    Bloggadress: http://maddisenj.vimedbarn.se
  • Emma Engström säger:

    Man lär sig verkligen mycket av dina inlägg, så kul ju! :D Även roligt att få se mycket nytt man aldrig sett innan! <3

    Svar: Inte sant=)) Jag lär mig även otroligt mycket av att resa omkring till olika platser=)Kram
    Biggeros

    2019-07-18 | 21:07:16
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ditte säger:

    Roligt att få veta mer om Duke of Wellington. Lite kände jag till men nu har du fyllt på förrådet. Tack för det.
    Kram!

    Svar: Tänk vad man lär sig mycket=)))Det är aldrig försent för ytterligare kunskaper.
    Trevlig Fredag Ditte
    Kram
    Biggeros

    2019-07-19 | 01:22:09
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Tack både till dig och gummistövlarna för turen :-)

    Svar: Tack själv Ama och hoppas att du har haft en givande information från Norwich =)Trevlig Fredag!
    Biggeros

    2019-07-19 | 11:38:11
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: