biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Flinta

Kategori: England

 
Framlingham Castle är ett slott i Framlingham i Suffolk Coastal-området i Suffolk/England. Liksom många andra byggnader i Suffolk, är murarna byggda av flinta. Wikipedia
 
 Så här kunde det se ut då, ett tätbebott samhälle av små hus som var placerade innanför muren. Nu finns ingenting kvar förutom det som kunde räddas.
 
 
Den ridåformade muren är mycket välbevarad från medeltiden. Dessutom de 15 höga tornen och de tjocka flintväggarna. Ja, Flintastenar packades och formade den gigantiska muren. Den höll fienden borta. Slottet var omgiven av diken dock utan vatten. 
 
Den byggnaden som visas längst ner på bilden är numer ett Café och ett Museum. Till höger om husen finns det medeltida aktivitet för de yngre.
På gräsmattan så är bord och stolar utplacerade för de som har matsäck eller har köpt något på Cafet. Det finns alltså möjlighet att sitta utomhus ( om vädret  tillåter) och inomhus.
Man kan ha medlemskap och komma in gratis
Normalt kostar det för en vuxen 12 pund/ person
 
 Utanför slottsägorna ligger det en fin sjö och en skogsled för de som vill promenera i naturen. För andra som vill umgås i lite mer tillbakalutat läge kan man picnica i det gröna med hela tjocka släkten.
Ganska så mysig söndagsutflykt. 
 
På andra sidan sjön så ser man en stor herrgård eller slott från avstånd.
Jag undrar vem som har äran att bo där?
Kanske de får ett oväntat besök...
 
 
Här uppe har/hade man koll på det mesta vad som hände på marken. Jag kan förstå att dessa soldater hade till en viss del övertag och hade möjlighet att skydda sig mot fienden.
Hur många pilar sköts inte ut på medeltiden utan att pricka målet. Vilket slöseri av pilar...
 
Bara inte jag blir målet....
Jag får vara extra försiktig när jag har ryggen mot fienden så jag inte får en pil i ryggen..
 
 
 
 
 Vi tog oss in i Cafét där en pil ledde oss upp för trappan och vidare...
 
 
Väggen är sedd från ovan och är väldigt välbevarad 
 
 
Såsom det var sagt så omgavs slottet från första början av rikedom och slutade i fattigdom
 
 
Under 1500- talet från att den rikaste adeln, kungligheter gick rikedom och ägor i arv. Långt långt senare så slutade det med att fattiga människor fick arbeta mer eller mindre som slavar i utbyte till att få bo i fattighusen på området. Fattigdomen var ett faktum.
 
 
Henry VIII överlät slottet till hans dotter Mary som långt senare utsågs till drottning.
 
 
Klädsel från medeltiden
 
 
Därefter traskade vi vidare och uppför en brant trappa..
Min man hann före och visade vägen. Vart tog han vägen....
 
 
 Flinta är inte bara en bergart utan Flinta som vi känner till namnet som den starke seriefiguren som är så stark att han kan lyfta en bil.
 
 
 
Däremot bergarten Flinta består till stor del av kiseldioxid och har ett relativt glaslikt utseende. Den sydskandinaviska flintan brukar till färgen vara mörkgrå, blå, svart eller mörkbrun. Vid vittring får flintan genom vattenförlust en vit skorpa, som av humusämnen i jorden kan färgas röd, brun eller gul.Wikipedia
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Vilket spännande besök! Jätteroligt att få följa med hit. Hade aldrig tidigare hört talas om Framlingham Castle. Men nu har du vidgat mina vyer. Flinta däremot känner jag väl till både som bergart och serie.
    Kram!

    Svar: Alltid kul att få ta del av något man inte har besökt och dela=)Gillar dessa medeltidsslott och borgar i England. Ja, Flinta känner man till!!Ha en bra dag Ditte
    Kram
    Biggeros

    2019-07-10 | 20:27:27
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Jessica Högberg säger:

    För att få lov att bo på fattighuset... så sorgligt....

    Svar: Ja, visst är det tragiskt!! Från rikedom till fattigdom. Total förändring på slottet vid olika tidsskeden.
    Biggeros

    2019-07-11 | 01:56:51
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig utflykt och så himla vackert! <3 Kramis

    Svar: Dessa Flintasten byggnaderna är så fina!! Jag gillar medeltidsslott och borgar!!Kram
    Biggeros

    2019-07-11 | 11:00:44
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Vilken intressant plats att besöka. Jag hade aldrig heller hört talas om Framlingham Castle men skulle jag passera så blir det definitivt ett stopp. Just den sortens platser gillar jag att besöka.

    Kram

    Svar: Jag är väldigt svag för slott, kyrkor, fort och borgar. Vill gärna höra historian bakom dess fasad. Väldigt intressant!! För ca 17 år sedan var vi och besökte Warwick Castle som gick ungefär i samma stil men är mycket större. Barnen gillade det verkligen=)Ha en bra dag/ kram
    Biggeros

    2019-07-11 | 11:01:53
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Jag ser att du inte vågade vägra borgen... ;-)

    Svar: Nej, inte en chans Ama att vägra borgen🤗🤗🤗
    Biggeros

    2019-07-11 | 12:06:34
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • BP säger:

    Än en gång - suveränt fina bilder! Snacka om att jag njuter av att promenera runt där med dig i Suffolk! Stort tack att jag får åka snålskjuts:-)

    När jag så rubriken tänkte ja såklart på Flinta Flintstone men också på flintsteak;-)

    Svar: Ja, jag fick även fram en bild på flintastek på sökordet÷)Det är det som är tjusningen med att dela inlägg och även följa andra bloggare att få ta del i mångt och mycket=)))
    Biggeros

    2019-07-12 | 00:38:43
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ullie säger:

    roligt o besöka men nja passa dej så ingen pil kommer i ryggen på dej fina
    wow vilka snoffsiga kläder så fina
    ha en fin fredag gumman kramar

    Svar: Ja, många gånger får man vara försiktig när man vänder ryggen till. Jag blev inte träffad av någon pil utan blev mer härledd med en pil till museumet=)Tack detsamma fina du och skickar en fredagskram🤗
    Biggeros

    2019-07-12 | 01:26:49
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Marie säger:

    Så intressant utflykt och information så roligt att få följa med du har en mycket fin blogg Kram Mamma ❤️ 💕

    Svar: Tack snälla mamma!!Gillar beröm!! Det är så himla roligt att få kunna dela med sig av sina utflykter. Det gagnar alltid någon=))Många kramar🤗😍😘
    Biggeros

    2019-07-12 | 07:18:02
  • petra säger:

    så fina bilder, Grattis till som varit mamma 27 år ,min son blir 29 i höst helt galet, kram

    Svar: Tänk vad tiden går fort min vän. Jag vill bara att tiden ska stå still=) Jag är en stolt mamma till två sessor!!Kram
    Biggeros

    2019-07-12 | 20:15:59
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se

Kommentera inlägget här: