biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Staden med de 7 portarna

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
Jag har besökt det homonyma klostret som nu används för samtidskonstutställningar. Där planerade även Cristoffer Colombus i tre år sin resa till den nya världen.  Bakom den vackra trädgårdens ambitioner ligger Torre Sevilla hotell, Plaza Torre Commercial Centro och många andra byggnader.
 
 
Jag älskar konst. Speciellt en sådan konst som sticker ut...
 
 
 
 Cristina  Lucas
Alicia 2009
 
 
Åldern har ingen betydelse  men genom att avläsa åldern på detta gigantiska träd/ stam så borde det vara flera hundra år gammal.
Med andra ord ett så klokt träd.
Då är det plötsligt inte så fult att vara gammal och rynkig.
 
 
Detta konstverk ska föreställa en cypress....
Ser ni det....
 
 
Inte jag heller
 
 
 Curro  Gonsalez
Un Monumento al artista 2010
 
 
 
Allt har en baksida.
Även klostret har en baksida som syns I trädgården.
 
 
Här kan man även få se de gamla, gedigna ugnarna där "Sevilla kaklet bränns och målas. Om nu ugnarna är fortfarande verksamma. Det verkar inte så....
 
 
Här kan ni se från ovan ugnarna sticka upp dvs från Torre  Sevilla top floor 
 
 
 
 
 
Här har man bevarat en riktigt gammal ugn. Jag hoppas verkligen  inte att man eldar för kråkorna....
 
 
Detta är ingången till keramikutställningen
 
 
I denna typiskt spanska byggnad har man bevarat då lokalerna används som kontor
 
 
Nyfiken som jag är så vill jag se så mycket som möjligt och ta mig in i alla  byggnader. Även denna. Tyvärr var det stängt denna måndag för visning.
Jag lyckades ändå ta mig in på bakgården genom det lilla dörrhålet av den pampiga porten.
 
 
Taadaaaa!!!
Vad hittade jag där...
En ytterligare port.
Kolla in detaljerna på det kaklade runda fönstret.
Vilket mästerverk!!!
 
 
 
Så jag kom inte längre än till innergården. Så jag får nog nöja mig med det. Det blir nog ingen visning denna tur.
 
 
Och andra sidan sätt så gick jag förbi en annan ståtlig port som leder in till klostret.
Den såg även väldigt tillbommad ut.
Så där bara kalla handen!!
 
 
Scarycat
 
 
Var leder detta höga valv eller finns det ingen port....
 
 
Jo, men det finns en busshållplats.
 
 
Pedro  Mora är den man som har installerat år 2001 denna "bus stop", parada de autobus,
( busshållplats) 
 Monumentet eller konstverket är gjort av "stainless steel" rostfritt stål.
 
 
Pang i kalsongerna så stod helt plötsligt två stalkers "Torres" och stirrade blint på mig ....
Vad har jag gjort för ont för förtjäna detta....
 
 
Den vita strimman på bilden har jag heller ingen aning om hur den kom till.....
 
 
Jag vände på klacken och tog skydd framför den allsidiga artisten
 
 
Och jag travade väg genom apelsinlunden och kom fram till en långsmal byggnad med moriskt ursprung, låsformade gluggar till fönster och ingång.
Var befann jag mig......
 
 
Okej, ytterligare en ingång.....
 
 
Ett potpurri av Sevillas kakel i dess olika starka färger och mönster. Det lyckades fånga min blick och lugna ner mig ett tag.
 
 
 
 
 
Och ytterligare en pampig port.
Jag hoppas att detta är utgången från kloster och keramik området....
Det återstår att se......

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag vill ha Sevillakakel, jäklar så fint!
    Konstverken som hänger ut från fönstren är häftiga, kul ide.

    Svar: Visst är kaklet smakfullt. Jag kommer visa mer kakekmotiv vid ett senare tillfälle ÷)Jag gillar roliga inslag av konstverk. Ha det bäst🤗
    Biggeros

    2019-01-30 | 11:47:40
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Marie säger:

    Tack för fin och intressant info om Sevilla och fina bilder kram 💕 Mamma

    Svar: Håll till godo🤗Det finns mängder med sevärdheter i Sevilla÷)
    Kram
    Biggeros

    2019-01-30 | 13:01:03
  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga byggnader och skulpturer. Gillar speciellt bilden med handen! :-D Kramis

    Svar: Jag gillar även ansiktet och handen. Det var riktigt roligt att se dessa föremål titta utfrån fönstret🤗 Trevlig dag/ kramiz
    Biggeros

    2019-01-30 | 13:10:46
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Stort tack för turen hit! Jättefina bilder och mycket nytt fick jag lära mig. Detta kakel är verkligen häftigt men kräver ju sitt rejäla utrymmen.
    Hit ska jag absolut ta mig vid ett besök i Sevilla. Nu har jag fått en försmak.
    Kram!

    Svar: Detta ligger vid Expo 92 på Isla de Cartuja. Även turistbussen kör igenom här. Kul att jag kan tupsa genom attdela Ditte// kram
    Biggeros

    2019-01-30 | 14:36:41
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Lena i Wales säger:

    Wow, där har jag inte varit. Trodde jag sett det mesta i Sevilla, men vad fel jag hade. Tror jag vet vad det ligger och varit utanför.
    Älskar kakel, så vackert!
    Ha det bra!

    Svar: Du har säkert varit på Isla de Cartuja. Där ligger även Isla Magica och Hotel Barcelo=) Jag har även varit här innan av en ren slump. Detta ligger sk. Fel sida av floden. Jag behöver dock inte gå över broarna. Jag har så mycket att utforska. Visst är kaklet vackert🤗
    Biggeros

    2019-01-30 | 16:18:14
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Så fina bilder från turen i Sevilla. Själv fastnade jag direkt för den utstickande handen som verkligen sticker ut men du visade mycket annat vackert!

    Kram

    Svar: Jag tyckte det var fräckt när handen och ansiktet tittade utfrån fönstret 🤗Det fanns så mycket smått och gott att se🤗
    Ha en mysig kväll
    Kram
    Biggeros

    2019-01-30 | 16:23:15
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ullie säger:

    såg inte ut somen ccypress däremot något annan fallo cymbål ha ha
    så massa fint där ni är o trädet oj va gammalt det måste va

    kram fina

    Svar: Ibland undrar man hur många år på "nacken" stammen har på ett träd. Nej, kalla vad dem vill men inte liknar det en cypress....Godmorgon på dig och ha en bra dag// kram
    Biggeros

    2019-01-30 | 23:15:19
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, många portar blir det, men kaklet... så härligt!

    Svar: Portar såsom valv är otalt många. Jag gillar kaklet med dess sprakande färger och ett livligt mönster. Skulle jag vilja ha det hemma... Tyvärr tror jag inte det passar in på vår fasad. Ha det bäst🤗
    Biggeros

    2019-01-31 | 09:05:36
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Tror inte att det ska passa in... haha

    Svar: Vilket passar inte in?Den kalla handen? Den stela Cypressen eller Artisten?
    Biggeros

    2019-02-01 | 10:16:03
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Nä, kaklet är nog inte gjort för att passa in... utan synas!

    Svar: Ja, du tänker så du🤗Kaklet passar ändå inte in på vår fasad😩
    Biggeros

    2019-02-02 | 11:23:38
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: