biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Helvetia jäklia skitia

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
 
 
 
 
Monumento a La  Condesa  de  Barcelona 
En kvinnlig ryttare som visar upp sig på Paseo Cristobal de Colon
( Christoffer Columbos)
Otroligt stilfull.
 
 
 
Helvetes försäkran
 
 
Här är det restaurering  på gång av försäkringsbolagets byggnad. Jag hoppas för mitt liv att de är försäkrade.
 
 
 
En av många kända tjurfäktare som står och statuerar i solen mitt över tjurfäktningsarenan.
 
 
 
Torre del Oro
The Golden tower
Guldtornet
 
 

It  is  an  albarrana  tower located on the left bank of the rio guadalquivir, in the city of Sevilla (next to the bullring of the Real  Maestranza).

 Its height is 36 meters. It closed the passage to the Arenal by means of a section of wall that united it with the Tower of the Silver.

That comprised of the walls of Seville that defended the Alcázar. It is a tower formed by three bodies.

The  first body dodecagonal, was built between 1220 and 1221 by order of the Almohad governor of Sevilla (Abù l-Ulà). 

It seems that it owes its name "Torre del Oro" to the golden reflections produced by the tiles that covered it in its time.

The  second body also dodecagonal was built by Pedro I the cruel one in the 14th century. 

The  upper body cylindrical and topped with a dome was built in 1760 by the military engineer Sebastián  Van  der  Borcht. It was declared a historical-artistic monument in 1931.

Defensive tower that protected the city from the invasions by the Guadalquivir river.

 
 
 
 

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Bra rubrik! haha

    Svar: Ja, faktiskt!! Jag tyckte den var så lämplig. Sedan kom jag förstås att tänka på svärvisan😁😁😁
    Biggeros

    2019-01-29 | 09:53:26
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Tjurfäktning är ett otyg och borde förbjudas med omedelbar verkan! Fast byggnaderna är väldigt vackra. Finns mycket annat man kan använda dom till istället för barbari ...

    Väldigt fina bilder :-)

    Svar: Eller hur jag håller verkligen med. Byggnaderna är väldigt tjusiga och de kunde användas till museum, teater, konserter etc..Ha en bra dag Ama🤗
    Biggeros

    2019-01-29 | 10:10:39
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Marie säger:

    Fina bilder och statyer min duktiga lilla fotograf kram 💕 Mamma

    Svar: Tack för kommentaren. Så roligt att höra att du är nöjd med inlägget. Kram och ha en härlig dag🤗Kram
    Biggeros

    2019-01-29 | 12:20:31
  • Netti Starby säger:

    Jättefina byggnader och dom borde verkligen användas till annat! Kramis

    Svar: Så sant som det är sagt🤗Trevligkväll🤗
    Biggeros

    2019-01-29 | 15:47:42
    Bloggadress: http://starbys.se
  • petra säger:

    så fina bilder o byggnader och härlig rubrik:)kram

    Svar: Jag började med Helvetia och sedan flödade de på...Här finns många fina byggnader🤗
    Kramiz
    Biggeros

    2019-01-29 | 17:03:22
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Znogge säger:

    Många vackra byggnader men tjurfäktningsarenor borde användas till något annat och tjurfäktningen skulle självklart förbjudas. Jag är förvånad att EU kan tillåta att den finns kvar. Om jag inte har helt fel gavs det ett tag EU-bidrag till verksamheten...

    Kram

    Svar: Ja, man får tycka vad man vill🤗Varför förbjöd EU snusförsäljning i Europa.....Hursomhelst gillar jag tjurfäkningsarenornas arkitektur. Så byggnaderna borde stå kvar och vara verksam för ett annat syfte. Jag som svensk vill inte ta det beslutet. I med att det är så långt rotat och för många ett kulturarv i Andalusien. Den nya spanska generationen är lite vettigare och är emot allt som heter tjurfäktning.Ha en bra dag🤗Kram
    Biggeros

    2019-01-29 | 19:35:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ullie säger:

    jätte fina byggnader
    du alltså ikväll är det -13 här ja flyttar snart till dej

    Svar: Du är välkommen min vän!! Nu är det redigt kallt. Vi är fortfarande vakna. God natt från SevillaKram
    Biggeros

    2019-01-29 | 22:06:33
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • BP säger:

    Håller helt med AMA och dig vad gäller tjurfäktning. Men tackar för en härlig bildkavalkad med blå himmel som bakgrund. Den värmde - ja, himlen alltså:-)

    Svar: Skönt att jag kan glädja vissa genom att visa solsken och blåa moln🤗Det finns så mycket mer från Sevilla BP🤗
    Biggeros

    2019-01-29 | 23:38:38
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, eller hur... bondlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit... haha

    Svar: Den visan är ju bara för mycket 😃😄😃😅Jag kom även och tänka på varför spanjorer har döpt Stockholm till Estockholmo....
    Då borde vi svenskar kunna döpa om Madrid till Emadrido😀😁😂🤣
    Biggeros

    2019-01-30 | 07:46:21
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Ja, grevinnan sitter fint där i sadeln och vi får hoppas att det schweiziska försäkringsbolaget inte går åt helvete ...

    Traditioner i all ära men vissa borde helt klart förbjudas! Om man bara vill kan det säkert göras på annat sätt så att tjurarna inte tar skada. Hört om VR? :D

    Vakttornen är så fina! Det finns ju många här utmed kusten i väldigt varierande skick.

    Svar: Det hade varit någonting VR i tjurfäktning. Fäktning utan tjur🤗 Tror du spanjorerna blir tjuriga då....Visst är guldtornet attraktivt invid floden även Grevinnan som sitter i damsadel.
    Haha Helvetia kanske får hålla sig i skinnet så kontoret får ligga kvar på den stora Paseon.. Ha det gott🤗
    Biggeros

    2019-01-30 | 18:06:51
  • Jessica Högberg säger:

    :) tycker jag inte är mer än rätt

    Svar: 🤗🤗🤗
    Biggeros

    2019-01-31 | 08:59:58
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Konstigt, jag blev Anonym ovan! Nog för att jag är privat av mig men anonym? Nä, det tycker jag väl ändå inte!

    2019-01-31 | 11:40:51
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: