biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Guadiana

Kategori: Spaniens Badajoz

I morse var det en tung dimma över Badajoz.
Hela dagen har haft ett tjockt täcke med moln som hängt tungt över Badajoz men det stoppar inte mig från att gå ut.
Det finns alltid kläder för allas sorters väder!
Här var ett gäng killar som kämpade på att lägga i sina kanoter eller båtar. De såg ut som det var en militär övning av något slag.
Vad vet jag...
Jag hade inte tid att se så noga för jag var mitt i min PW rutin.
 
 
I denna park pågår någonting hela tiden. Dessutom har kommunen bidragit till ännu fler gymredskap, tennis/ volleyboll/handbollsbanor. Även ett till hak som heter terassen. Så nu finns det två. Det finns även en hund hage med redskap. Agility övningar. Så nu får även hundarna vara med att aktivera sig flitigt.
 
 
Visst har det hänt något sedan jag var här sist..
 
 
 
För det mesta ser jag par som joggar ihop eller tar en PW.
Annars så aktiverar jag och många andra sig själva på egen hand. 
Det händer även att man ser ett helt gäng motionärer som agerar och peppar upp varandra.
Visst har det hänt att jag har sett en och annan cyklist som speedar förbi.
Vilken satsning Badajoz kommun har gjort för folket så att de har fina ytor längs floden som man kan uttnyttja flitigt och till ett gott ändamål. 
 
4 broar passerar jag när jag går min runda längs floden Guadiana. Vissa broar är finare än de andra. Dessutom finns det bara en gångbro och det är den äldsta romerska bron i Badajoz. Den brukar jag flitigt gå på när jag har ett viktigt ärende till stan. Såsom shopping.
 
 

Badajoz är en stad i regionen Extremadura, Spanien med ca146 832 invånare (INE 2008) vilket är 21,43% av provinsens totala befolkning och 13,38% av befolkningen i Extremadura.

Badajoz är belägen vid floden Guadiana nära statsgränsen mot Portuga cirka 200 km öster om den portugisiska huvudstaden Lissabon och cirka 400 km sydväst om Madrid. Så där får ni ett litet hum om hur långt från Portugals huvudstad staden är belägen. Dock så är det bara några få minuter över till portugisiska gränsen.

Många portugiser kommer till Badajoz för shopping och sightseeing. Nu ska ni inte tro att spanjorerna lätt förstår portugisiska språket...man kan ju tycka att de borde göra det. Precis som för stockholmaren som borde förstå danska.

Brasilianska språket är ett uttal med många nasala läten. Jag bodde faktiskt i portugal i ett år och försökte 

att lära mig språket. Om jag lyckades...

Till att jag kunde göra mig förstådd och inget mer. Hursomhelst så

grundades Badajoz på 800-talet, då muslimerna dominerade den Iberiska halvön

 
 
Ett ögonblick av ens liv känns som en hel evighet.
Jag går in via en av den gamla brons öga som leder mig tillbaka 
 
 
 
Från parken kan man se vårt hotell. Där jag pekar gult med pilen
( högsta våningen på hotellet) brukar jag äta min goda buffe och samtidigt flukta ut på den fina utsikten. Just bara där är tjusningen att bo på detta hotell. Inte allt  för många hotellgäster som trängs i frukostsalen och en supertrevlig personal.
Så pratar de även engelska och en bra sådan.

Kommentarer

  • Heléna säger:

    Så mysigt stråk för din PW :D Härligt att de har gjort i ordning så fint för att uppmuntra till träning. Hoppas du får en fin kväll vännen :D Kram <3

    Svar: Ja, jag blir så inspirerad av att träna när jag går den dagliga rundan. Mycket fin vy medan man även gör lite nytta. Visst är det kul att man satsar på de som inte har råd att gå på gymmet÷)Ha en bra dag/ kram
    Biggeros

    2019-01-16 | 20:11:44
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • BP säger:

    Alltså du måste ha varit ute mitt i natten alternativt under siestan. Inte en människa i sikte. Folktomt med andra ord. Hoppas att du träffade åtminstone på någon hotellgäst medan du åt din frukost. Hotellet ser toppen ut!

    Svar: Jag försöker alltid att undvika att ta kort där människor befinner sig. Om det är så att de inte vill vara med på bild. Visst finns det människor runt omkring mig överallt. Däremot så väljer många att äta frukost tidigt och jag äter lite senare så att jag kan hålla ut lite längre framåt dagen. Oftast äter jag bara en lätt sallad klockan tre. Det är fördelen att äta en stadig brunch. Hotellet tilltalar mig mycket på alla sätt och vis. En toppen personal som får en att trivas. Det är en klar fördel. Ha en bra dag🤗
    Biggeros

    2019-01-17 | 00:02:15
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Hörruduru! "Precis som för stockholmaren som borde förstå danska." Om du vänder på det och frågar en dansk så pratar han hellre med en stockholmare än en skåning, i alla fall om han tänkt sig förstå något! Jag bara säger! :D

    Alltså, vädret. Det ser INTE skönt ut. Men rör man på sig och i rätt kläder är det så klart en annan sak.

    Du är så duktig du som rör på dig!

    Svar: Nu hör det saken Emma att jag är Stockholmare i grund och botten men växte upp i Malmö i tonåren. I Skåne så sänds dansk TV och Danmark ligger ganska nära. Så en viss fördel har man ju haft och jag förstår danska bra. När min syster var på besök från Stockholm och då vi var på till Sankt Jörgen i Malmö ( bar) så snackade några killar med min syster på den bredaste skånskan. När hon kom tillbaka så undrade hon om jag kunde följa med och översätta vad killarna hade sagt till henne. Hon medgav även att de snackade danska....Så jag började prata och kände genast igen dem och såklart var de ju rediga skåningar med den bredaste dialekten. Så tokigt det kan bli. Jag har även erfarenhet av att somliga danskar kan vara lite arroganta genom att inte vilja förstå och då även "stockholmare". När vi bodde på Jylland så fick jag ofta skicka fram mina döttrar ( som pratade danska flytande) för att de vägrade att förstå mig🤔🤔Annars är vädret bra här förutom igår när dimman var tjock och regnet hängde i luften. Idag är det kanonväder🤗
    Jag tycker det är så skönt att promenera i snabb takt och på det viset blir man varm i kläderna÷)
    Biggeros

    2019-01-17 | 13:30:01
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig park med så många aktiviteter att välja emellan! :-D Kramis

    Svar: Ja, kommunen har verkligen gjorr stora satsningar🤗Kram
    Biggeros

    2019-01-17 | 14:17:56
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Man kan verkligen inte jämföra portugisiskan med spanskan även om det finns likheter. Jag har läst spanska och trodde de skulle underlätta när jag läste portugisiska. Sonen bodde nämligen i Brasilien några år. Men dessa nasaleringar höll på att göra mig nipprig! Speciellt befolkningen runt Rio de Janeiro talar så medan befolkningen i södra Brasilien talar mycket tydligare.

    Vilken härlig park som verkligen tycks ha något för alla!

    Kram

    Svar: Jag försökte även plugga portugisiska i ett år och du har rätt det är jätte svårt att lära sig det just med den nasala accenten. Mycket är likt spanskan men ändå inte. En kille som vi känner sade senast igår att t.o.m spanjorerna kan förstå hans brasilianska fru och kommunicera men i vissa sydamerikanska länder har svårigheter att förstå henne. Nu vet jag inte från vilken del av Brasilien hon kommer från.
    Lustigt ändå vad språket kan ställa till det.
    Kram
    Biggeros

    2019-01-17 | 14:40:09
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Skönt att komma ut på morgonen och att gå är ju ett bar sätta att komma igång. Här är det ishalt idag så min långpromenad blev bara knappt 3 km. Men det kändes so 6 och ont i kroppen efteråt. Jag spände mig så mycket. Toppen av kommunen att sätta ut dessa träningsredskap. I Peking fanns de i alla parker, stora som små och användes flitigt. Även i Stockholm finns utegymmen runt om och även de används flitigt.
    Skönt för er med ett bra hotell.Nog så viktigt att trivas.
    Önskar dig en fin kväll.
    PS Vad gäller portugisiska har jag aldrig testat att plugga det...
    Kram

    Svar: Portugisiska är svårt tycker jag. Spanska är ett språk som är bra att kunna så det får räcka ett tag. Jag kämpar med gramatiken i spanskan, nog svårt.Hotellet gillas och vi har bott här mycket. Man känner sig så väl omhändertagen. Jag gillar i princip när kommuner satsar på att peppa upp människor att träna. Såsom olika redskap i parker och längs grönområden. Det är ju inte alla som har råd att lösa ett medlemsskap på gymmet. Ha en fortsatt trevlig dag Ditte.
    Kram
    Biggeros

    2019-01-17 | 16:31:52
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Petra Olsson säger:

    vilken härlig park att träna i då:) ja kläder i allaväder finns det ,men inte skor haha så jädrans halt ute nu,kram

    Svar: Ja, du får ta dubbarna på när du ska ut. Så är det att val av skor kan förstöra. Ta hand om dig och var försiktig 🤗
    Biggeros

    2019-01-17 | 16:52:15
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • ullie säger:

    jätte mysigt ställe o ha pw p+å eller träna nåt

    finns det nåt som slår att lägga sej i rena lakan såå härligt!!
    har du linnelakan + de är så mjuka . annars kan ja gilla hårda manglade lakan så gott :
    kram min bästa i morg är det fredag

    Svar: Parken är ett bra ställe och träna på och den ligger precis nedanför hotellet 🤗Jag älskar rena och fräscha lakan. Oftast försöker jag bädda rent 1 gång i veckan. Jag ska rensa ut bland mina gamla lakan och byta ut lite=)
    Trevlig fredag!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-01-17 | 22:56:52
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Vad kul att se bilder från Badajoz! Vi hade funderingar på att åka dit då när vi var i Cáseres i höstas men bestämde oss för att ta det nån annan gång.
    Jag gillar verkligen Extremadura så vi kommer absolut dit nån gång - fast jag tror vi inväntar lite bättre väder :-)

    Svar: Det är bättre att åka till Extremadura när det blir lite varmare. Det är kallt och rått här jämfört mot andra ställen. Jag ska heller inte klaga för här är det åtminstone sol på em. Du ska absolut åka hit du som gillar Extremadura och tycker om att se olika platser i Spanien =)Hotellet är inte så himla dyrt heller för att vara 5 stjärnigt. Trevlig helg Ama🤗
    Biggeros

    2019-01-18 | 10:31:22
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Vilken härlig morgonpromenad vi fick följa med på=)

    Svar: Idag blev det ingen promenad i parken utan till frisören. Där satt jag i 3 timmar. Det blev fint🤗 Härligt att höra från dig igen Jessica 🤗
    Biggeros

    2019-01-18 | 13:24:57
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Fin och nyttig promenad väg ser du ut att ha och fina bilder du har tagit. Vill önska dig och Urban en fin helg. Puss och kram från Mamma och Håkan ❤️

    Svar: Väldigt fin vy när man ska gå. Mycket att titta på. Idag blev det en promenad till frissan istället=) Trevlig helg och en stor 🤗😘
    Biggeros

    2019-01-18 | 14:48:24
  • Jessica Högberg säger:

    Blev lite mycket i december;)
    Frissan är inte det sämsta!

    Svar: Tack jag är väldigt nöjd. Förra gången jag var hos frissan i Sevilla så blev det mycket sämre och var mycket dyrare. Så det är som att dra lott🤗Ha en bra dag Jessica!
    Biggeros

    2019-01-20 | 10:18:20
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, ibland har man en turdag!

    Svar: Det är tvunget att ha ibland🤗Turdag÷)
    Biggeros

    2019-01-21 | 08:07:40
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: