biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Con o sin Sombrillas

Kategori: Spanska ElPuerto de Santa Maria

 
 
 
 
 
Ibland undrar jag hur många parasoller som förbrukas i Spanien under ett helt år....
Ett hushåll har allt från ett parasoll till fem...
När vinden tar i ( vilket det gör ofta på västkusten) så flyger många parasoller sin kos och förstörs...
 
 
 
 
 
 
 
 
Fördelen med vinterhalvåret är att kunna vistas  på en bland de fina  stränderna på Costa de la Luz utan att trängas 
Då menar jag verkligen att slippa trängas.
I Spanien  finns inga gränser utan här är det gemenskap och intimitet som gäller först och främst.
 
Jag som kommer från Sverige och där distans och stora områden prioriteras  ( med färre invånare) så kan det bli jobbigt ibland att trängas med spanjorer/ turister på stränder, affärer, restauranger etc
Solen är kanske inte så stark såsom på sommaren men tillräckligt stark att kunna sitta ute ( inte bli bränd) och njuta av utsikten.
Det sägs att Atlanten har ca 1 grad varmare i temperatur än i Medelhavet under vinterhalvåret.
 
Här utmed piren och intill båthamnen i El Puerto Santa Maria så sitter människor utmed Atlanten ( med eller utan solparasoll) och njuter av mat/dryck och även under julhelgen.
Underbart att leva...
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vilka fina bilder och vad man längtar efter sol och värme. Otroligt många parasoll. Gud vad man längtar ned till Spanien till Er och solen. Puss och kram från din Mamma.

    Svar: Det har varit många fina soliga dagar under julhelgen och början av Januari. Dock är det kallt på nätterna. Visst förstår jag att många längtar efter värme efter kyla och snö.Du har inte varit här men på många andra fina ställen längs Costa del la Luz.
    Många kramar🤗
    Biggeros

    2019-01-08 | 17:25:55
  • Ditte säger:

    Ja, sommartid vill jag då inte vara på de stränder där man får "snö sig ner". Känns igen bilderna för liknande är det på stränderna inne i stan i Torrevieja. Men folk samlas där. Jag är ju aldrig på stranden men promenerar gärna längs havet men det gör jag där det är "luftigare". Kan tänka mig att Atlanten nu är varmare än Medelhavet men sommartid ändras det ju en del. Men säkert beror det ju också på vilka vindar som blåser och hur.
    Önskar er fortsatt fina dagar.
    Kram!

    Svar: Här kan det blåsa rikligt och många gånger får man hålla i parasollet och även hatten÷)Jag väljer hellre en strand där man kan ligga lite i fred från turister och folkmassa. Det finns en hel del stränder att välja på denna sida av fastlandet.Såsom Huelvabukten och vid Tarifa.Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2019-01-08 | 18:22:31
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Heléna säger:

    Så underbara bilder och det är verkligen en himla massa med parasoller!! Hoppas du får en fin fortsättning på veckan <3 Kram

    Svar: Parasoller i olika storlekar och färger. Så trångt om somrarna. Därför ville jag visa skillnaden. Hur en folktom strand kan se så inbjudande ut=)
    Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2019-01-08 | 22:58:36
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Oj, visst kan man bli bränd även så här års! Jag har några områden jag är försiktig med, blir alltid bränd vid hårfästet i pannan och vid nyckelbenen. Så ska jag ut i solen och vet jag kommer vara där ett tag så är det insmörjning även så här års.

    När vi lägger oss vid stranden brukar vi försöka att sprida ut oss en del för att få lite rymd emellan oss och de andra, de behöver ju inte lägga sin handduk 30 cm ifrån min.

    Ja, jisses parasoller. Det måste vara en storsäljare! Tänk alla som köper ett för en vecka och sedan slängs det. Hysteriskt, tycker jag. Vårt strandparasoll köpte vi när vi flyttade hit och nu i år började det gå sönder i tyget, det är ändå ett av de där billigare. Måste nog ta och köpa nytt ny. :)

    Svar: Jag blir sällan bränd men däremot är jag extra försiktig att skydda axlar och ansiktet. Otroligt att ni har kvar ert gamla parasoll..Vi har totalt 3 parasoller som brukas flitigt. Vi har förbrukat säkert fler än så under vår tid i Spanien. När vi har badat vid Tarifa eller Cadizbukten så har man många gånger inte lyckats fälla upp parasollet pga starka vindar. Visst är det smart att bre ut sig med handdukar så man slipper att ligga som sardiner. Nu behöver vi inte trängas gudskelov. Trevlig helg vännen🤗
    Biggeros

    2019-01-09 | 10:51:10
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Znogge säger:

    I Sverige är det liksom en självklarhet att man håller ett visst säkerhetsavstånd och det även på stranden men att det inte fungerar så utomlands har jag insett. Bara att ta sedan dit man kommer för det är inte lönt att reta upp sig.

    Underbara bilder som verkligen gör att jag längtar till sommaren!

    Kram

    Svar: Nu har vi fördelen att välja emellan ett otalt många fina stränder på västkusten som passar mig. Visst får man ta seden dit man kommer men man ser verkligen en tydlig skillnad hur spanjorer bygger upp sitt grupparbete. Dvs de älskar att fungera i stora grupper på arbete, offentligt och på vägar. Det är det intrycket vi har gjort. Det börjar redan från början från barndomen. Den typiska spanska familjen funger bra socialt och umgås och tar hand om varandra dvs hela släkten. Det innebär att när man åker till stranden så följer hela släkten med och umgås hela dagen. Skönt att vi går mot ljusare tider...Här kan det vara kallt på natten och ca 18 grader mitt på dagen. Härligt!Trevlig helg/ kram
    Biggeros

    2019-01-10 | 21:31:57
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: