biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Sóller

Kategori: Mallorca

 
Igår gjorde vi en dagsutflykt till Sóller som ligger ca 35 minuter ( med bil) från Palma uppe i bergen.
 
 
Man kunde välja att ta tunneln som är över 3 kilometer eller åka genom bergen.
 
 
Gissa vad vi valde....
 
 
Gatorna var fyllda med turister och mitt genom byn går även  ett järnvägsspår.
 
 
 
 
Folk stod utmed det gamla trätåget och var beredda att hoppa på. Vi avböjde att följa med denna gång. Vi var väl inte riktigt beredda på attt man skulle behöva boka biljetter i förväg. Vad jag förstod så var vagnarna fullastade. Så det får bli helt enkelt en annan gång.
Tåget går även till Port Sóller 
 
 
Placa Constitucion 
 
 
 
 
Sóller är en stad och kommun på Mallorca i den spanska regionen Balearerna. Sóller, som bland annat är känt för kyrkan Sant Bartomeu.
Byn hade 13 648 invånare år 2015.
Kommunen Sóller gränsar till Bunyola, Deià, Fornalutx och Escorca. De viktigaste orterna i kommunen är inlandsorten Sóller och hamnstaden Port de Sóller som vi även hann med att besöka.
 
Yta: 42,8 km²
 
 
Min engelska vän Yvonne rekommenderade Sóller för oss och hade själv bott på Gran Spa hotel Sóller. Ett väldigt fint hotell.
 
 
Alltid roligt att få tips av andra och Soller kan jag även  rekommendera för andra för denna by ingår i mitt tycke av sightseeing.
 
 
Innan vi begav oss vidare så stannade vi till vid ett cafe framför Katedralen och njöt av solen och även såg  trätåget passera. 
 
 
Samt duvorna som gjorde ett gott försök att sippra vatten från fontänen.
 
 
När vi slingrade oss ner från bergen så fick vi absolut de bästa kodakmoment från utkikningsplatsen på Port Sóller 
 
 
 
 
Längs med vägen stötte vi på denna "fulsnygga" hund som glodde stint på oss
 
 
Gå in och boka på   

Bikini Island & Mountain

Hotel Port de Sóller

tryck på den nedre bilden⬇️
Hotellet ligger högt upp i bergen och har en magnefik utsikt över Port Sóller. 
 
 
 
 Ja, så nu är det Måndag och för vissa så är sportlovet över och för andra så har det påbörjat. För min del har jag sportlov hela året....
 
 
 

Kommentarer

  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ säger:

    Så vackra miljöer måste jag säga, fick en speciell känsla där vid bilden i tunneln, kändes lite hisnande. Det är inte ofta jag åker i tunnlar, är väl ungefär endast när man är i Stockholm :)

    Svar: Jag tror att bilen framför oss var klaustrofobisk för han körde ca 20 lm/ h i tunneln. Jag förstår att endel har skräck för tunnlar...Jag skulle inte vilja vara med om en olycka i en timmel och bli instängd. Ha en bra Måndag🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-25 | 10:22:37
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ama de casa säger:

    Vilken härlig utflykt, så verkligen fint ut där :-)

    Men du skriver att "man kan ta tunneln som är över 3 kilometer ELLER åka genom bergen". Om man nu tar tunneln så är det väl just det man gör? Åker genom bergen, alltså ;-)

    Svar: Ja, då menar jag längs med bergen. Jag kanske var lite diffus......Jag vet att du förstår vad jag menar🤗
    Det var en mysig utflykt och inte så långt ifrån Palma. Därefter åt vi en god lunch utomhus. Perfekt Söndag!!
    Biggeros

    2019-02-25 | 10:58:06
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Visst är det en otroligt mysig liten stad!

    Kram

    Svar: Jag säger detsamma. Jag hade inte vetat utan tips🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-25 | 16:15:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig dagsutflykt ni var på och så häftigt med tunneln! :-D Kramis

    Svar: Tunnel vistelsen varade längre än förväntat😱Kram
    Biggeros

    2019-02-25 | 16:25:39
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Mallorca är verkligen vackert och som du säger, vilket Kodak moment!

    Svar: Det gäller verkligen att finna det där unika kodak moment. Vilket vi gjorde🤗
    Biggeros

    2019-02-25 | 17:09:50
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Jessica Högberg säger:

    Oj så vackert, längtar rätt mycket efter solen just nu även om den kikar fram då och då

    Svar: Jag förstår precis vad du menar. Vårsolen är på gång i Sverige och ni är duktiga att fånga dagen 🤗
    Biggeros

    2019-02-25 | 22:57:23
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ullie säger:

    här har skatterna v 7 så vi brukar börja först

    Placa Constitucion wow så fin verkligen

    Svar: Så är lovet förbi för er...Plaza Constitucion finns det många fina torg i Spanien🤗
    Biggeros

    2019-02-26 | 01:26:58
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Anette säger:

    Väldigt vackra miljöer.
    Jag förstår varför "Mallis" blivit så populärt igen.

    Svar: Många har även penionerat sig här och jag förstår även varför. Dock priserna är nästan dyrare här på bostäder jämfört med Marbella🤔Trevlig dag!!
    Biggeros

    2019-02-26 | 03:11:53
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Veiken säger:

    Mallorca är härligt om man bara lämna hotellen. Soller är/var en pärla och det verkar vara så fortfarande! :)

    Svar: Det var mycket turister i Sóller och jag gillar dessa pittoreska byar med kultur.Palma kan jag även rekommendera 🤗
    Trevlig dag🤗
    Biggeros

    2019-02-26 | 08:53:54
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Eva`s blogg säger:

    OMG såå fint o mysigt o så en snygging mitt i allt :) gud vilken vacker kyrka!!!! wow så mysigt där ser ut att vara :) lyllo dig kram

    Svar: Jag trivdes jätte bra i Sóller så pittoresk by med mycket att erbjuda. Jag klagar inte på vädret med sina 19 grader just nu i solen. Vilar tillbaka i en solstol efter min dagliga PW🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-26 | 11:27:59
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Nu kom den ju tidigt i år men den är så välkommen (vårsolen) =))

    Svar: Vår solen är mest välkommen och är efterlängtad bland alla🤗
    Biggeros

    2019-02-26 | 12:42:22
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • BP säger:

    Här känner jg absolut igen mig - Sóller. Vi tog faktiskt det gamla tåget upp till staden. Det var en upplevelse, då tåget går rakt igenom en massa apelsinodlingar, Så det är bara att öppna tågfönstret och plocka, vilket är preci vad vi gjorde. Kan rekommendera tågresan - lite gullegull.

    Svar: Vi kommer ta tåget nästa gång och förboka. Vi var lite för spontana och åkte upp för att chansa och ta tåget. Tåget var redan fullastat. Jag trodde nog inte att det var så mycket turism så här års🤔 Underbar liten by!
    Vi fick rekommendation av en av en engelsk vän.
    Biggeros

    2019-02-26 | 23:33:54
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: