biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Jag hade en gång en båt

Kategori: Mallorca

Vem kan segla förutan vind vem kan ro utan åror 
Vem kan skilja från vännen sin utan att fälla tårar
 
Vem kan segla förutan vind? är en folkvisa känd från Finlands svenskbygder och det anses att den kommer från Åland.
 
Notera första bilden så kan man se  Katedralen bakom marinan. Andra bilden är den stora färjan som lotsar turister från fastlandet ( Valencia).
Tredje och fjärde bilden har man tur kan man urskilja RR båtarna från de lite mindre.
Vissa Yachtar ser ut som lyxiga färjor och som har ett helt team av båtmänniskor som gör olika sysslor.
 
 
När jag ser denna kran kommer jag att tänka på min bloggvän BP som är så begeistrad i lyftkranar....
 
 
Så när denna lyxiga båt är vidgjord och färdig för att bogseras i vattnet med lyftkran så blir nog många nöjda. Jag kan tänka mig att man blir även något fattigare i plånboken med.
 
 
Det ser ut som ett hus på land men är en inplastad båt.
 
 
Här var det tillträde förbjudet för vanligt landfolk men jag tog ändå ett kort för att komma ihåg var jag har varit.
 
 
Min far hade en gång i tiden i Nauticat med trädetaljer, kombinerad med segel och motor. Jätte fin båt som oftast körde på motor i stockholmsskärgård. Det hände väl en och annan gång att den gick längre sträckor och för segel.
 
 
Bakom alla båtar och mastar ligger Melia hotell
 
 
Många hyr ut sina båtar för turer till turister och det går att förboka. Just nu är väl det inte så intressant men när det är riktigt varmt på ön så är utbudet stort. 
 
 
Långbåt som kan husa lite fler personer.
 
 
Det finns även fina hamnrestauranger som erbjuder mycket av havets läckerheter. 
 
 
Även förfriskningar dvs varma som kalla
 
 
Jag har bara hunnit att ta en öl här i min ensamhet men såg att vid annat bord serverades en stor tallrik med musslor som såg himla gott ut.
 
 
 
 
Utbudet av hyrning av båtar är stort i La Palma.
Allt från Yacht till Katamaran.
 
 
 
Om man är sugen att parta på ett piratskepp så finns det möjlighet.
 
 
 
 
 
I am sailing
Home again
'Cross the sea
I am sailing,
Stormy waters
To be near you,
To be free 
 
 
 
 
 
 Om man vill ha fart och fläkt så finns det en speed boat till förfogande.
 
 
Liten båtfärja som tar lite fler passagerare.
 
 
 
Rule, Britannia! Britannia, rule the waves!
Britons never, never, never shall be slaves.
 
Denna färja är lite större än den andra och man behöver nog inte betala i förväg utan på plats. 
 
 
Mitt i all båtuthyrning vid Marinan så gör man reklam för biluthyrning...
 
 
 
Jag hade en gång en båt 
Med segel och ruff och köl 
Men det var för länge sen, så länge sen
 
- Ja, jag hade faktiskt en gång en båt på Sturkö och det var för väldigt länge sedan och var är den nu....
 
 
De spanska barnen brukar leka vid poolen i Jerez
( i vårt området) och då brukar den ena skrika Marco och den andra ungen brukar svara Polo.
Jag vet dock inte vad leken går ut på.....
 
Det är något visst att gå och titta på båtar.....
 
 

Kommentarer

  • BP säger:

    Viket helt underbart inlägg. Dregel, dregel! Vilka åtar, vilken lyx och inte minst vilken sommarkänsla dina bilder förmedlar till en frussen nordbor;-)
    Ja, åsså var de kranarna. Tusen tack att du tänkte på mig där. Å japp, jag dreglar här med kan jag säga. Älskar dessa mäktiga skönheter, speciellt om de är fotade mot en blå himmel:-)

    Svar: Det är något visst att kolla på båtar. Jag njuter inom mig. Båtlivet är något speciellt. Tänk så mycket pengar som läggs ned på förberedelser och förvaring. Dessa lyftkranar sträcker sig verkligen upp till en klarblå himmel. Vackert. Trevlig Fredag🤗
    Biggeros

    2019-03-01 | 00:53:01
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Vilka fina båtar du fotade och nu blev jag sugen på en härlig båttur! :-D Kramis

    Svar: Jag skulle även vilja åka båt men jag vet inte hur skönt det är om det blåser till havs. En annan gång...Trevlig helg🤗
    Biggeros

    2019-03-01 | 09:35:16
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Vilket härligt inlägg! Visst är det något speciellt att strosa i ett hamnområde och att titta på båtar. Även vår lillhåla har en hamn som sommartid sjuder av liv. Nu är det dock väldigt avslaget...

    Kram och ha en fin fredag!

    Svar: Jag har alltid gillat att gå och strosa vid båthamnar. På både stora som små båtar. Idag är det El dia de Mallorca och så mycket folk som köar överallt och vilken marknad längs vägen till Katedralen....Nu är jag trött i benen🤗
    Trevlig helg
    Kram
    Biggeros

    2019-03-01 | 10:06:24
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Enormt många fina båtar och så många du fotat underbart med att titta på. Jag förstår att Ni har fin utsikt från Hotellet till Marinan ha en trevlig helg båda två kram 💕 Mamma

    Svar: Det är något visst med båtar och hamnar. Här finns otroligt många lyxvråk som flytande farkost. Vi har en jätte fin utsikt🤗🤗Kram på dig och trevlig Fredag!!
    Biggeros

    2019-03-01 | 17:26:17

Kommentera inlägget här: