biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Astro

Kategori: Mallorca

 
Ett Astrologisk solur.
 
 
 
Pågående bygge står denna figur och övervakar på takets kant.
 
 
Denna staty förknippar jag med KÄRLEK 
Igår var det Alla hjärtansdag och då firade vi kärlekens dag lite extra. Alla borde fira kärleken var dag och att tänka på att vara rädda om varandra. 
 
 
På denna Paseo mot Katedralen passerar man detta monument.
 
 
Även Hard Rock café ligger inte så långt från hotellet. Det var länge sedan jag var på ett sådant.
 
 
Denna häftiga byggnad är en nattclub  Titos som ligger i angränsande till vårt hotell. Även en massa restauranger.
 
 
Igår hade jag "väderkvarnar" att tampas med under tiden jag åt croquettas de jamon. Samtidigt satt vi många stilla och njöt av värmen i februari solen.
 
 

Félix Rubén García Sarmiento, född 18 januari1867 i Metapa (nuv. Ciudad Darío), Nicaragua, död 6 februari 1916 i León, Nicaragua, var en nicaraguansk poet som skrev under pseudonymen Rubén Darío.

Hans poesi införde kraft och energi till den enformiga, monotona spanska poesin vid den tiden.

Rubén tillbringade stora delar av sitt liv utanför Nicaragua som journalist och diplomat. 1888 gav han i Chile ut Azul som är ett av de inledande verken i den spanskamerikanska modernismen.

 
 
Consolat del Mar
 
This building is today the headquarters of the Balearic Government. The Consulate of the Sea had its origin in the provisions of Jaume II, who in 1306 authorized the creation of a trade union tribunal to resolve the differences between merchants and men of the sea
 
 
 
Detta var en litet smörgåsbord med plock av intryck på Palmas vardag och det kommer mer sevärdheter.
 
 
Jag gillar verkligen "Marinans gudinna" som är ett gott föredöme och tar plats framför Porto Palma de la Mallorca. 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Fina bilder och häftigt med soluret samt fina statyer fin blå himmel här är bara grått och trist väder. Kram Mamma

    Svar: Gillar även soluret. Jag var tvungen att kolla in det på lite närmare håll. Det skulle passa in i vår trädgård om det nu finns någon plats för det=)Här går nyanserna bara i klarblått🤗
    Trevlig fredag och en stor kram!!!
    Biggeros

    2019-02-15 | 10:42:06
  • Eva`s blogg säger:

    Ja det har mkt att erbjuda vad gäller kultur o så fina statyer önskar dig en fin fredag kram

    Svar: Mycket smått och gott bjuds på ön. Nu lutar jag mig tillbaka och vilar fossingarna. Jag har gått långt. Så snart nalkas det lunch🤗Kramiz
    Biggeros

    2019-02-15 | 11:23:12
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Emma Engström säger:

    Så otroligt vackert, och himlen! :D

    Svar: Himlen är blå liksom havet. Otroligt fint!! Trevlig Fredag🤗
    Biggeros

    2019-02-15 | 17:47:04
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Netti Starby säger:

    Vilka häftiga skulpturer! :-D Kramis

    Svar: Visst är de och speciellt astro/soluret🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-15 | 18:24:50
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Vilka härliga bilder och varmt och gott har ni det dessutom!

    Kram

    Svar: Det finns så mycket att se och dessutom blir allt sevärt i fint väder🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-15 | 18:44:24
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Amanda säger:

    Åh så häftiga bilder 😃

    Svar: Härligt att du gillar mitt inlägg🤗
    Biggeros

    2019-02-15 | 23:28:13
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • BP säger:

    Som vanligt helt underbara bilder! Mallis är inte fel alls. Å Palma verkar vara lika fint som när vi var där för många år sedan. Eller nej, det är ännu finare nu:-)

    Svar: Ja, för mig är Palma ett nytt resemål. Jag har däremot varit på en annan del av Mallorca för 30 år sedan. Då var det bara sol, fest och vänner som gällde. Nu är det helt annorlunda för min del. Det är bara kultur och sightseeing som gäller till mestadels🤗 Än så länge finner jag Palma som en jätte fin stad. Trevlig Lördag!
    Biggeros

    2019-02-15 | 23:47:59
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Ni har det fortsatt toppenbra ser jag - fortsätt så :-)

    Ha en fin lördag!

    Svar: Jag ska försöka Ama🤗Idag är det varmt i solen lite svalare än Andalusien men jag njuter som en liten sparv. Trevlig Lördag🤗
    Biggeros

    2019-02-16 | 10:12:49
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ullie säger:

    fina bilder som alltid . tyckte kärleken såg lite trött ut
    älskar palmer
    må gott finaste kram


    Svar: Tyckte du att kärleken såg trött ut. De kramades iaf i en sittandes ställning🤗Gillar statyn. Visst finns här palmer och blå himmel. Underbart!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-02-16 | 21:59:48
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Felicia säger:

    På Hard Rock Café där i palma var första stället jag skulle äta efter jag precis tagit hål i tungan. Oh jag var så ledsen att jag inte kunde äta upp, det som var såå gott!

    Svar: Du är rolig😁😂Då förstår jag att du var irriterad att du inte kunde äta upp=)
    Biggeros

    2019-02-17 | 15:18:47
    Bloggadress: http://nouw.com/feliciaaulen

Kommentera inlägget här: