biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

A touch of the outside of the Palace

Kategori: Mallorca

Palace de l'Almudaina

Palma de Mallorca

 
 

Ancient 13th-century residence for Mallorca's rulers

 
 

A royal palace has stood on this site next to Palma's cathedral since the Muslim walis (governors) built their alcazar soon after the Arab conquest.

 
 
 
 
 This imposing alcázar, known at the time of the conquest with the name of "Zuda", was rebuilt in 1309 by the king James II of Majorca, according to the model of the Royal Palace of Perpignan. In La Almudaina, the monarchs of the Kingdom of Majorca, the Aragonese monarchs and Spanish monarchs had their court successively. Philip II of Spain destined the "Tinell" to Real Audiencia and installed in the rest of the building the General Captaincy of the Islands.
 
 
På Innergården skymtas den fina Katedralen som ligger vid sidan om.
 
 
I navet av gården vaktar ett litet stenlejon den fina fontänen omringad av färgglada blommor.
 
 
Intill står även en gammal vattenbrunn med en kopparkittel hängandes för behov. Om det numer finns något vatten...
 
 
Innanför denna pampiga port döljes ett fint kapell.
Såklart gick jag in i kapellet och blev otroligt imponerad av det jag möttes av...
 
 
Plyschbeläggda bänkar där man tillber.
 
 
Benlämningar i en glaskista.
Måste vara en betydande/ högaktad person som man lyckats att bevara kvarlevorna så fint.
 
 
Vilka underbara färgsprakande fönstermotiv
 
 
Insidan av fönstret som var placerat vid altaret
 
 
Utsidan av kapellfönstret.
Ingen vet hur tjusig insidan ser ut förrän man kommer in i kapellet.. Jag blev förvånansvärt överraskad. 
 
 
På andra sidan av kapellet hängde ett antal av dessa fina utebelysningar som säkert gör sitt när mörkret faller på...
 
 
Innan jag närmade denna entré  så möttes jag av två vaktande lejon som såg lite sura ut..
 
 
Jag vågade trotsa min rädsla och bestämde mig för att besegra alla jobbiga trappor...
 
Fortsättningen följer i nästa inlägg

Kommentarer

  • Marie säger:

    Oj så vackra bilder på alla byggnader och katedralen. Tack för all fin info. Det är så roligt och intressant att följa din fina blogg. Kram kram Mamma

    Svar: Kul att jag kan glädja många med mina inlägg. Jag får se så mycket och det är en glädje att få dela med mig alla mina resmål🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-21 | 17:27:00
  • Znogge säger:

    Otroligt vackert! Minns att det var så otroligt varmt när vi var där men vi uthärdade.

    Kram och ha en bra kväll!

    Svar: Nu är det inte så varmt men tillräckligt att sitta ute och äta lunch. Idag har jag strosat omkring i Palmas smågränderna. Jätte skönt!!!God kväll🤗 Kram
    Biggeros

    2019-02-21 | 20:17:25
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Åh vilka vackra platser! :-D Kramis

    Svar: Palatset ligger intill den fina Katedralen av Palma. Jag kommer även visa insidan=)God kväll/ kram
    Biggeros

    2019-02-21 | 21:26:49
    Bloggadress: http://starbys.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ säger:

    Men du så oerhört vackert :). Blir verkligen så imponerad av hur mycket fint vi har det i världen, som man är helt omedveten om :)

    Svar: Jag instämmer med dig🤗 Jag ser något i varje liten by eller stad. Här i Palma finns så mycket. Igår strosade jag omkring bland gränderna i gamla stan och upptäckte en jätte mysig affär. Kommer i ett inlägg. Så roligt att du tittar in igen på min blogg vännen🤗🤗
    Biggeros

    2019-02-21 | 22:02:13
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ullie säger:

    va duktig du e
    såå fin bilder där hade ja gillat att va
    kramar fina vännen

    Svar: Du hade absolut gillat Palma. Maj är nog lite varmare och inte för varmt att gå att strosa bland kultur och dylikt. Jag kämpar på med att gå ner mer.. Jag har slarvat nu för att de har jätte god mat här. Skillnad mot fastlandet. Nu pratar jag om en turistö där matkultur ska passa alla. Ha en riktigt bra fredag vännen🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-21 | 22:57:47
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • BP säger:

    Fantastiskt fina bilder både utifrån och inifrån kapellet. Å om kapellet var så otroligt fint så är jag riktigt nyfiken på hur katedralen ser ut inifrån.

    Svar: Jag har bara varit i Palatset intill Katedralen och sett utsidan av byggnaden. Jag ska även ta mig in i Katedralen en dag=) Det vill jag inte missa. Jag gillade vad jag såg i Kapellet. Trevlig Fredag!!!
    Biggeros

    2019-02-21 | 23:12:05
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: