biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Vem var Dick Turpin?

Kategori: England

 
 
Läran om den Obefläckade avlelsen 
 
8 December är en röd dag. Det är en katolsk lära enligt vilken Jungfru Maria, genom nåd och ett särskilt privilegium från Gud, från sin första tillblivelse har varit fri från arvsynd. Wikipedia
Nu pratar vi om ceremonier som är till för att följas när man är religiös.
Den yngre generationen är nog bara glada att få vara lediga från jobb och skola.
 
》》》》》》》》》》》》
 
 Dick Turpin
 
Richard "Dick" Turpin, född cirka 1705 i Hempstead i Essex, död 7 april 1739 i Knavesmire i York, var en engelsk stråtrövare vars minne som heroisk figur levde kvar i muntligt återgivna historier långt in på 1800-talet. Wikipedia
 
Som sagt var inte Dick Turpin  en så bra karaktär som författaren utgav honom för att vara.
Dick var både grym och sadistisk rövare som våldtog och mördade. Han hade inte det minsta dåliga samevete för vad han gjorde.
Han har heroiserats i film och i böcker som bl.a en givmild hjälte som försedde fattiga människor med stulna pengar.
Jämförelsevis med Robin Hood.
Turpin gick med i ett beryktad banditgäng som härjade vilt på gatorna. Därefter började han att agera på egen hand och stal hästar och gjorde business på dem till sin egen fördel. 
 
 
 Han är också känd för en fiktiv (320 km) resa från London till York på sin häst Black Bess. 
Det är en berättelse som skrevs och berömdes av den viktorianska romanförfattaren William Harrison Ainsworth nästan 100 år efter Turpins död. Mycket är fiction och mycket är osant vad som skrivs i dessa noveller. 
Historikern som visade oss runt i fängelsehålorna i York. Guiden berättade att Dick Turpin förtjänade sitt straff pga hans sadistiska beteende. Han hade inte mycket gott att säga om honom.
 
 
Visste ni att......
 
 Smugglarsteken även känd som "Dick Turpins knop".Genom att dra i den lösa tampen lossnar hela knopen utan att repet är snott runt stolpen eller räcket.
 
 
 
 Turpin dömdes till döden.
Hans far föreslog att Turpin skulle bli utvisad istället, men hans önskan hörsammades inte. I väntan på avrättningen köpte Turpin nya kläder och skor samt hyrde fem sörjare för 10 shillings var.
Den 7 april 1739 red Dick Turpin genom Yorks gator i en öppen vagn. På Yorks kapplöpningsbana då han klättrade  upp på stegen till galgen och satt i en halvtimme och pratade med vakterna och bödeln.
Ett vittne till Turpins avrättning berättade att han med oförskräckt mod hade sett sig omkring och efter att ha talat några ord med bödeln hade han kastat sig av stegen.
Turpin avled inom fem minuter.
 
⬆️⬆️⬆️⬆️ 
I denna cell såg jag ingenting.....
Tills jag tog upp min kamera och fotade (med blixt) och plötsligt kom denna gestalt upp till ytan.
Magic!
 
 
En liten obehaglig känsla fick man allt när vi vandrade igenom fängelsehålorna i York.
 
 
Dessa fängelsehålor hade nog fått mig att tänka om en extra gång om att begå en kriminell handling. Bara att sitta bakom dessa stängsel och vatten/ bröd hade fått mig att inte vilja begå fler brott.
 
 
Museumet har byggt upp ett "mini" London inomhus i York. Där kan man spatsera genom glädjekvarter, poliskvarter och högkvarter.
 
 
 
Små knegar lyor mitt i London
 
 
Ljusstöpning under Jul....
 
 
 
 
 
 
 
Bland trånga gator och bostäder fanns det många råttor som spred sjukdomar. 
 
 
Butiker
 
 
Många droskor till hands till de som hade råd.
 
 
Känslan av att befinna sig under 1800-talets gator i London var häpnadsväckande. Ljud, mörker, fotogenlampor och smog fick mig verkligen att inse att fattigdom och rikedom var ett faktum. Inget mittemellan.
 
 
Jag tar er tillbaka till York och Londons kvarter under slutet 1700-talet och 1800-talet.
 
Inatt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut

Jag drömde om en jätte sal, där stadsmän satt i rad
Så skrev de på ett konvolut, och reste sig och sa:

"Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär
Och ingen känner längre till, det ordet militär"

På gatorna gick folk omkring och drog från krog till krog
Och alla drack varandra till, och dansade och log

I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var fred på jord och alla krig var slut

I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var fred på jord och alla krig var slut!

Kommentarer

  • Emma Engström säger:

    Detta var verkligen helt ny information för mig, aldrig hört innan! :D

    Svar: Så roligt att du finner det intressant ÷)))Dick Turpin har jag hört talas om och har sett film på denna " äventyrliga " karaktär.
    Biggeros

    2019-12-09 | 16:47:43
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Znogge säger:

    På något vis var namnet bekant men jag kunde absolut inte placera det men nu vet jag. Kan tänka mig att det var ett intressant besök. Den tidens fängelser var garanterat allt annat än trevliga.

    Kram och god kväll!

    Svar: Nej, det var en fasa att bli fängslad och straffen var djuriska många gånger på den tiden=( Intressant Museum att besöka och det tog dryga 2 timmar att gå igenom=)Kram
    Biggeros

    2019-12-09 | 18:36:34
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Men oj vilken intressant historia och jag älskar historia från 1700-1800 talet. Kramis

    Svar: Jag gillar det mesta av historia som triggar igång mig. Spännande!!Sanningen är allra bäst!!
    Kram
    Biggeros

    2019-12-09 | 20:54:48
    Bloggadress: http://https://starbys.se
  • Ditte säger:

    Vad roligt! Dick Turpin känner jag väl till. En spännande historia. Har varit här på museet i York , en häftig upplevelse.
    Jätteroligt att nu komma tillbaka hit via dig och de fina bilderna. Tack för bra och intressant info.
    Kram

    Svar: Du överträffar mig alltid Ditte=) Du är så berest och kunnig om mycket. Jag gillar verkligen detta Museum och York=)Trevlig sen kväll
    Kram
    Biggeros

    2019-12-09 | 21:52:52
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Eva`s blogg säger:

    Väldigt intressant o lärorikt :) tack, o så snygg kvinnan var i inlägget ;) ha en skön tisdag kram vännen

    Svar: Härligt att du gillar infon=)Tack, vännen!! Jag tar åt mig äran÷)
    Trevlig dag till dig med
    Kram 🤗
    Biggeros

    2019-12-10 | 11:04:30
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Marie säger:

    Fina tunga lilla statyn. Fin bild på dig och intressant info från England kram Mamma

    Svar: Ja, vår genuina kruka med kvinliga former. Den passar in=) Ja, det finns mycket att se i York och en gammal Vikingastad. Många vikingar invaderade York och slutligen bosatte de sig=)Trevlig kväll
    Kram🤗
    Biggeros

    2019-12-10 | 11:25:46
  • petra säger:

    Aldrig hört talas om honom? fy vilken otäck en,å spännande med detta fängelse men otäckt värre,vi var och besökte ett gammalt fängelse i vietnam och jag blev rätt illamående fy ,kramar

    2019-12-10 | 16:27:20
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Hade ingen aning om vem Turpin var och kan säga som så: Det var ingen figur jag skulle ha velat känna i alla fall...

    Intressant besök!

    Svar: Nej, jag hade även försökt att undvika tillfällen att möta denna sadistiska man. En riktig rövarhistoria 😱Annars var det en exalterande och spännande tur=)
    Biggeros

    2019-12-11 | 11:12:32
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Heléna säger:

    Jättefina bilder och mycket intressant! Ser verkligen inte lockande ut med dessa fängelsehålor! Stor kram vännen och ha en underbar dag! 🤗💖💖

    Svar: Museumet var väldigt intressant och inspirerande dock inte fängelsehålorna 😱Är på väg till Madrid men har mellan landat i en by. God kväll och kram på dig 🤗
    Biggeros

    2019-12-17 | 13:58:03
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se

Kommentera inlägget här: