biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Sinterklaas

Kategori: Spaniens Jerez

 
 
Sinterklaas är den nederländska benämningen på helgonet Sankt Nikolaus. Han firas i Nederländerna på kvällen den 5 December Man firar i Belgien och Polen på morgonen den 6 December  (Nikolausdagen) med presenter för barn. Dessutom firas han bland annat i delar av Frankrike, Tyskland och Västra Ukraina (19 December ). Han har en svart knekt, "Zwarte Piet (Svarte Petter) som det också kan finnas fler av. Alltså inte endast en Svartepetter.
 
Zwarte Piet 
 
 Är inte svart för att han är en afrikansk slav, eller en tjänare, eller djävulen, eller en korp. Utan det är för att han har varit upp och ner så många gånger i skorstenar där han har levererat presenter.  Hans kläder kunde ha varit rena och skinande men det är en annan historia.  När allt kommer omkring finns det den charmiga lilla låten som barn sjunger vid den här tiden av året: 'Var inte orolig barn, jag är din vän och även om jag är så svart som sot, menar jag väl'.
 
 
 
Vad jag förstår skickar Sinterklaas fram
Zwarte Piet ( Pieter) och låter han stoppa ner dem i en säck om barnen inte har varit snälla. Pieter ger även presenter till de barn som har varit snälla.
Ja, denna ceremoni har firats i århundrade i Holland och även jag fick vara med om denna ceremoni när vi anlände till Holland år 1994. Vi bodde i Bergen op Zoom.
Om firandet kommer att bestå och fortsätta som alltid......har jag ingen aning om.
Mycket ändras till både för och nackdel.
 
I Sverige vill man inte att stalledrängar ska bära strutar och man vill att pepparkaksgubbar/ gummor ska fira utanför tåget. Där de kanske hör hemma i pepparkakshuset.
Det har även varit diskussioner om vi ens ska fira Lucia....
Jag är för gamla traditioner.
Tyvärr saknar jag ofta att få uppleva Luciatåget Live. Det finns ju inte sådana traditioner Spanien.
Det finns SVT Play.
 
 
 
 
Barnen firar Sinter Klaas genom att ställa sin sko någonstans i huset och på natten kommer han och lämnar paket till barnen. Man brukar lägga en morot eller sockerbitar samt en teckning som man har ritat i skon.
Igår 5/12 var det även konstitutionsdagen i Spanien.
Idag är spanjorerna i ledig stämning och firar dagen med middag hemma eller på restaurang.  Vi gjorde som alla de andra och vi åt lunch på Hollywood och åt oss mätta på en läcker hamburgare.
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Vad trevligt att få en repetition om Sinter Klaas och Zwarte Piet. Had en susning men glönt en del. Jag tycker att man ska fortsätta att fira Lucia som man alltid gjort och gärna i kyrkan. Pepparkaksgubbar och tomtar hör till. mne i Sverige får snart inga traditioner behållas. Nästa fråga är väl om även Nobelfesten och prisutdelningen ska dras in. Den är ju inte direkt jämlik. (Skämt...)
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Jag är nog lite gammeldags men tycker även som du att traditioner är till för att följas som i många andra länder÷)) Jag har även funderat på Nobelpriset och Nobelfesten om den kommer att få fortsätta som den har gjort. Många av dessa Nobelpristagare tycker jag inte är tillräckligt förtjänta till exempelvis fredspriset och dylikt. Det är mitt sätt att se på det 🤗 Jag tycker heller den är riktigt jämmik÷)Kul att du visste en del om Sinterkaas
    Trevlig kväll Ditte
    Kram

    Biggeros

    2019-12-06 | 18:07:34
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • znogge säger:

    Min syster bodde i Amsterdam en del år så jag vet hur stort det är med Sinterklaas. Själv tycker jag att traditioner är just traditioner och självklart ska vi bevara dem. Många länder är stolta över sina traditioner men ibland är det som om det inte är politiskt korrekt längre i Sverige... Allt ska vara så jämlikt!

    Svar: Jag håller med till hundra procent att alla vi människor i vida världen håller gamla traditioner. Det är ju det som är tjusningen med det hela. Såklart vill jag fira svenska traditioner men är villig att följa andras där jag är bosatt. Jag skulle inte ens nämna för en spanjor hur fel och tokigt de firar ex. ett helgon eller en röd dag. Såklart finns det endel jag reagerar på men jag skulle aldrig yppa det till ex en genuin Sevillian eller en katalan, bask etc. Här i Spanien så känns det inte som att man måste vara så politiskt korrekt jämförelsevis med Sverige.Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2019-12-06 | 21:39:08
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ullie säger:

    har nog hört om honom men mitt minne ... ha ha ja
    idag lite varmare eller ? har en jobbar kompis som är på cran canaria de hade 24 idag . ja är ju dålig på vvart allt ligger men ja bara tänkte VÄRME sol ha ha

    kramar gumman ha en fin lördag


    Svar: Vi har haft växlande moln och 19,5 grader i Jerez idag. GC har en medeltemperatur på 24 grader året om. Visst är det skönt med värme=) GC ligger 2 timmar med flyg från Jerez. Kul att du har hört talas om Sankt Nickolaus. Trevlig kvällKram
    Biggeros

    2019-12-06 | 22:17:11
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Marie säger:

    Fin tomte jag tycker att vi ska behålla våra traditioner. I Sverige är inget sig likt längre tyvärr så hemskt att det har blivit så du kan vara stolt över din fina blogg Kram Mamma ❤️

    Svar: Alla traditioner är till för att firas och bevara. Här i Spanien firar man allt från helgon, Columbus till gamla Borgmästare. Inte mig emot. Spanjorerna älskar att festa och vara lediga. Det är inte alls fel=) Liksom Lucia och Midsommar ska vi bevara. Intressant att få ta del av andras traditioner. Trevlig helg och en stor kram 🤗
    Biggeros

    2019-12-07 | 14:15:23
  • BP säger:

    Då jag bott i Tyskland ett tag kände jag igen St. Nikolaus, men inte Svarte Petter. Han dök aldrig upp i München;-) St. Nikolaus är motsvarigheten till jultomten i Sverige, fast som du säger så kommer han antingen på kvällen den 5 december eller så har han fyllt skon med småpresenter. Julafton kommer inte jultomten utan jesusbarnet som delar ut julklappar.

    Traditioner är till för att hållas tycker jag. Sedan kan man modernisera dom om man vill. Tyvärr är Sverige alldeles för PK sedan några år tillbaka...

    Svar: Så roligt att höra att så många känner till Sankta Nikolaus÷) och Sinterklaas och dess bakgrund. Det är tjusningen att få ta del av olika traditioner. Speciellt när man har bott i ett annat land än i Sverige. Visst kan man modernisera ceremonier. Oftast gör man det till sin egna tradition när man har klippt av banden från sina föräldrar =)
    Ja, tyvärr är det nog så att man inte får säga och tycka vad man vill idag=(
    Biggeros

    2019-12-07 | 23:19:27
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Intressant information du delar med dig av. :-D Kramis

    Svar: Tack vännen!! Hoppas att du har haft en mysig 2 advent!!Kram
    Biggeros

    2019-12-08 | 20:57:08
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ullie säger:

    Tack vännen hoppas ni haft en fin 2. advent idag
    trött tant här så tidigt i säng kramar vi hörs i morg

    Svar: Vi har haft en lugn 2 advent och bara slappat=)Godnatt och vi hörs snart
    Kram
    Biggeros

    2019-12-08 | 22:47:55
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Vad många olika jultraditioner det finns, och jag tycker absolut att vi ska hålla fast vid våra i Sverige!
    Här ordnar dom svenska/skandinaviska föreningarna Luciatåg till Lucia, och vi har sett några genom åren. Fast nuförtiden är det mest svt som gäller för oss också :-)

    Svar: Det är så trevligt att dela och följa olika traditioner. Inte minst våra egna. Vi har svenska kyrkan i Fuengirola ca 2 timmar från Jerez och där firar man Lucia. Jag följer Luciatåget på SVT play.
    Biggeros

    2019-12-09 | 10:07:53
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    Men va roligt att läsa det visste jag inte. Glömde bort min make på dagen fy mig, men min hjärna mår inte så bra nu o jag är på november ännu ha ha ha ...hoppas du har det bra vännen kram

    Svar: Ibland får man vara lite glömsk ÷)) Jag hoppas att du har hittat tillbaka till December =)) Nu kommer jag iaf ihåg att din man fyller år samma datum som Sankt Nikolaus=)Ha en bra vilodag!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-12-09 | 11:05:43
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: