biggeros.blogg.se

PĂ„ resande fot i Spanien

đŸŽ¶Jag bor pĂ„ landetđŸŽ¶

Kategori: Spaniens Villaneva de la Serena

 
 
 
Detta typiskt spanska herrgÄrdsaktiga hotell ligger i Villanueva de la Serena.
Det tar med rask takt med bil ca 4 timmar. DÄ Àr min man inte kÀnd för att Äka lugnt och stÀdat pÄ vÀgarna. Han har ju inte fÄtt sitt namn "Blyfot" för ingenting.
 
 
 
Hotellet heter Cortijo Santa Cruz
Och har förtjÀnat sina fyra stjÀrnor
 
 
Om man vill bo pÄ en herrgÄrd, inredd med gammal spansk stil. DÄ Àr detta hotell vÀldigt passande. 
Vad jag vill minnas kommer jag ihÄg att det sÄg ungerfÀr likadant  ut sen jag var hÀr sist.
Inget Àr bytt eller och inget Àr Àr annorlunda.
Förutom att Cafeterian ( dÀr frukost serveras) har moderniserats till det bÀttre.
HÀr finns Àven ett gym, bastu, Paddel och Jacuzzi.
Även en gigantisk utomhuspool.
Vilket inte Àr aktuellt att utnyttja vid denna Ärstid.
 
Idag Àr det övervÀgande molnigt och 15 grader i Villanueva de la Serena
 
 
 
Nu sitter jag vid lobbyn och vÀntar pÄ min man att han ska komma frÄn mötet.
Det Àr tur att jag har min bok och handarbete med mig.
 
 
Som sagt allt hÀr Àr till sin fördel förutom att hotellet ligger i ingenstans.
DÄ menar jag verkligen INGENSTANS. 
 
JÀmförelsevis "Lilla huset pÄ prÀrien "

Observera apelsintrÀden
 
 
(Jag ) Vi bor pÄ landet
Och snart vi fann det
Vi behövde nÄnting i stallet
NÀmen Äh förresten
Vi köpte hÀsten
Och gnÀgg och gnÀgg frÄn lilla stallet
Hörde vi pÄ varje dag
Vi bor pÄ landet
Och snart vi fann det
Vi behövde nÄnting i laggÄr'n
Vi lÄna av morsan
Och köpte kossan
Och rom och rom frÄn lilla laggÄr'n
GnÀgg och gnÀgg frÄn lilla stallet
Hörde vi pÄ varje dag
Vi bor pÄ landet
Och snart vi fann det
Vi behövde nÄnting i stian
Vi sÄlde servisen
Och köpte grisen
Och grymt och grymt frÄn lilla stian
Rom och rom frÄn lilla laggÄr'n
GnÀgg och gnÀgg frÄn lilla stallet
Hörde vi pÄ varje dag
FortsÀttningen följer.........
 
Ingen by eller hus tillsynes bara en borg pÄ lÄngt hÄll och en landsvÀg till nÀrmaste samhÀlle/by
Kossor, hÀstar, grisar, getter och kaniner som hoppar med de lÄnga tassar sprÀtter
 
 
 
 
HÀr ska jag bo i en mÄnad i Januari/Februari 
Förhoppningsvis kommer jag tillbringa min dyrbara tid pÄ gymmet. Sedan kommer jag ha mitt handarbete, PW, boklÀsning och Spansklektioner inplanerat varje dag.
 
 Fixar jag att bo hÀr i 4 veckor utan att fÄ tillgÄng till shopping och "storstadslivet"  samt att undvika "Lappsjukan".
DĂ„ fixar jag det mesta!!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marie sĂ€ger:

    Det kommer du att fixa du har Ă€ven mig att ringa till och skriva pĂ„ wiber till och bloggen samt allt annat du beskrev du Ă€r stark lilla gumman puss och kram frĂ„n Mamma ❀

    Svar: Ja, jag ska ju medge att det Ă€r inte första gĂ„ngen jag har bott sĂ„ hĂ€r=))) Det gĂ€ller att fördela sysslorna och göra vardagen till nĂ„got positivt 😍Kram pĂ„ dig=)))
    Biggeros

    2019-12-18 | 13:35:59
  • HelĂ©na sĂ€ger:

    Klart du fixar det! HĂ€ftigt att det ligger sĂ„ avsides - bra om man vill ha en lite lugnare vistelse kan jag tĂ€nka mig. Du fĂ„r bulla upp med massor av böcker och annat sĂ„ gĂ„r tiden fort. đŸ€—đŸ’–

    Svar: PĂ„ sĂ„ vis om man viöö ha en lugn miljö fritt frĂ„n trafik och vimmel. Jag ska ladda upp med böcker och handarbete=)))Tack, vĂ€nnen sĂ„ hĂ€rligt att du Ă€r tillbaka till blogglandia 😍
    Kram
    Biggeros

    2019-12-18 | 16:44:06
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Znogge sĂ€ger:

    En klar fördel Àr att hotellet Àr fint och bra men jag Àr inte sÀker pÄ att jag hade uppskattat att bo sÄ avsides en lÀngre tid. Möjligen en vecka men sedan hade jag nog varit nöjd...

    Kram

    Svar: Fördelen Ă€r att det Ă€r lugnt frĂ„n trafik och inget som lockas i butiker=) PĂ„ helgerna ska vi till civilisationen och minst en gĂ„ng i veckan tar jag taxi till Don Benito =))) Det fixar sigđŸ€—Trevlig kvĂ€ll
    Kram
    Biggeros

    2019-12-18 | 19:20:28
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette sĂ€ger:

    Vilket hÀrligt stÀlle. Försök att koppla av och njuta. Blir du rastlös kan du vÀl be att fÄ hjÀlpa till med julstöket.
    Ni firar alltsÄ jul och nyÄr, dÀr pÄ spanska landsbygden?

    Svar: Nej, vi firar inte Jul hÀr utan har stannat en natt och Äkte vidare till Madrid. Vi ska fira Jul hemma i Jerez. I Januari ska vi bo dÀr en hel mÄnad=)
    Biggeros

    2019-12-19 | 05:55:26
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? sĂ€ger:

    Ser jÀttefint ut men lite udda att det ligger mitt i ingenstans! Du fÄr bunkra upp med garner och böcker. Spanskalektioner skrev du, pÄ vilket sÀtt dÄ? Alla sÀtt Àr ju bra, mer eller mindre i alla fall. :)

    Finns det ingen buss eller sÄ du skulle kunna ta till nÄgon liten shoppingstad? Eller sÄ fÄr du ta en 2 h PW till Villanueva de la Serena. Har du en cykel, ta med den sÄ fÄr du en halvtimmes motion enkel vÀg. :)

    Ha det bra!

    Svar: Jag ska bunkra upp=) Det gĂ„r tyvĂ€rr ingen buss men jag ska ta Taxi till Don Benito en gĂ„ng i veckan. Jag pluggar spanska via Duolingo och Babbel. Sedan har jag gramatikböcker. Alla sĂ€tt Ă€r bra=) Vi har faktiskt funderat pĂ„ att skaffa dessa ihopfĂ€llbara cyklarna som tar lite plats i bilen. Trevlig dag Emma đŸ€— Just nu regnar det i Madrid ☔
    Biggeros

    2019-12-19 | 09:32:10
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Ama de casa sĂ€ger:

    SÄg fint ut! Men en mÄnad dÀr? Det vete sjutton...

    Ha det gott! :-)

    Svar: Jag Ă€r gjort av segt virke och Ă€r tĂ„lig/envis sĂ„ jag hittar alltid ett sĂ€tt att fĂ„ tiden till att gĂ„=) PĂ„ helgerna ska vi Ă„ka till Merida, Badajoz eller nĂ„gon annan större by/Stad=) Ha en bra dag Ama đŸ€—
    Biggeros

    2019-12-19 | 10:01:08
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte sĂ€ger:

    Lite avsides ligger det ju men kanske kan du hyra bul sp du lÀttare an ta dig runt. Men man vÀnjer sig ju vid det mesta och jag kan se mÄnga fördelar med att vistas hÀr ocksÄ. Omgivningarna och hotellet ser vÀldigt fina ut. SÀkert ocksÄ mÄnga tillfÀllen till att trÀna och bara ta det lugnt.
    Kram!

    Svar: Nu kan jag lÄna min mans bil Àven vid ett tillfÀlle sÄ fÄr grabbarna grus samÄka=))Jag klarar mig nog ÀndÄ som Àven Edward Persson yttrade sig i hans visa. Det finns mÄnga möjligheter och frÀmst lugn och ro.
    Regniga hÀlsningar ftÄn huvudstaden Madrid.
    Kram
    Biggeros

    2019-12-19 | 12:45:48
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se

Kommentera inlÀgget hÀr: