biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

William the Bastard

Kategori: England

York Castle Museum
 
Museum located in YorkNorth Yorkshire, England, on the site of York Castle, which was originally built by William ( 1028– 1087), usually known as William the Conqueror and sometimes William the Bastard. He was the first Norman King of England1068.
 
 
The museum itself was founded by John L. Kirk in 1938, and is housed in prison buildings which were built on the site of the castle in the 18th century, the debtors' prison (built in 1701–05 using stone from the ruins of the castle) and the female prison (built 1780–85).
 
 
 All kommunikation är bra av fordon
 
Utom de dåliga
 
Kanske vi är på väg mot en era såsom långt tillbaka i tiden
(då vi åkte häst och vagn och bilar som var ångdrivna).
Vem vet men, då får det inte vara på den låga nivån att vi uttnyttjar hästarna bara för turism/egoism. Då menar jag att hästarna ska tas hand om och bara användas för korta turer/ arbetstimmar och transporter inne i storstäderna.
 
Förr var modet bra lustigt.
Under bl.a  Barock-tiden skulle männen bära peruker, använda smink och ha krås och volang på sin outfit.
Kvinnorna skulle markera sin midja med hjälp av korsetter mer eller mindre.
Såsom korsetten som fick kvinnorna att få getingmidja.
Då förstår jag varför man jämför kvinnornas midja med en geting.
 
Hur ett hushåll från förr och fram till 70-talet/80-talet kunde se ut.
Citatet säger allt.
Konstigt nog så noteras det mer när hushållsarbetet i sig självt inte har blivit gjort.
Förr var kasperteatern mer vanligt och ganska så dramatiskt.
När jag var liten hade vi roliga timmen i skolan. Då hade jag oftast mina två "nallar" kasperdockor och agerade för hela klassen. Då jag inte regisserade mina egna teatrar. 
Min dröm var att bli regissör eller författare när jag blev stor.
Vad för dröm hade ni?
 
 
Kan ni se råttan bland de tomma patronerna?
Därefter kom vi ut på gården av Museumet där olika straffställningar var uppställda.
Under medeltiden var det ett nöje att gå och titta på när fångar skulle hängas. Hur det nu kunde vara ett nöje.....
Jag går ut på krogen om jag vill finna glädje och bli nöjd.
 
Sedan tog vi oss tillbaka till 60-talet.
- "We are more popular than Jesus" Beatles
Fashionstyle med Twiggy
Sexual equality
Dishwasher
Liberation of women
The Space race Sputnik, Armstrong
Arts & Design
Peace
 
 
Scouter 
 
 
 
Marilyn Monroe 
Tragiskt att denna "sköna skådespelerska" skulle få ett sådant dramatiskt öde på sextio talet.
Livet är inte så ljuvligt som det ser ut.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilket intressant museum som bjöd på många olika tidsåldrar. När det gällde framtidsdröm så ville jag bli skådespelare men nu blev jag lärare i stället. Baske mig om det inte finns vissa likheter ;-)

    Kram

    Svar: Museumet tog 2 timmar att gå igenom och det var otroligt sevärt!Ja, lärare och skådespelare kan jag tycka har likheter=)
    Kram
    Biggeros

    2019-08-27 | 14:24:02
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette säger:

    Det var ett museum som visade mycket. Kul att se utställngar från olika tider.

    Svar: Det tyckte jag var ett bra Museum som visade från då till nutid=)Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2019-08-27 | 19:14:13
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vilket härligt museum och vad roligt att komma långt tillbaka i tiden! :-D Kramis

    Svar: Det finns så mycket att skåda i olika tid/rumKram
    Biggeros

    2019-08-28 | 11:38:00
    Bloggadress: http://starbys.se
  • petra säger:

    haha ja allt var inte bättre förr:) getingmidjan herregud tur man inte har sådana korsetter i dagsläget;)måste fått jätteproblem med revbenen,kramar

    Svar: Ja, så obekvämt och det kan ju inte varit så nyttigt. Kunde de andas egentligen...Kram på dig med🤗
    Biggeros

    2019-08-28 | 13:18:48
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Lena i Wales säger:

    Vilket spännande museum!
    Min mamma hade korsett med stålfjädrar på 1960-talet.
    Jag spelade mycket dockteater när jag var liten och fortsatte göra det med min barn och nu gör det fortfarande med mina barnbarn. Så roligt!

    Svar: Jag tror att jag har sparat mina kasperdockor. Annars får jag skapa nya=) Jag tror att det berikar barn och även vuxnas sinne för humor.Väldigt sevärt Museum!!
    Kram
    Biggeros

    2019-08-28 | 13:43:47
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Mycket fina bilder och fin information jag håller med om hästarna fint museum intressant att se förstår att det tog sin tid att gå där och titta

    Svar: Det var väldigt sevärt och ett intressant Museum=) Man lär sig så mycket mer och från olika årtal=)kram
    Biggeros

    2019-08-28 | 15:07:05
  • Ditte säger:

    Vilket roligt och intressant museum! Här hade jag gärna tillbringat en hel del tid. Roligt att det sträcker över så lång tid. Jag hade tänkt att bli läkare, journalist eller jurist. Men så blev det inte. Men det blev riktigt bra ändå. Stort tack för besöket och fin info och härliga bilder
    Kram!

    Svar: Jag kan tänka mig att du hade trivts jätte bra på Museumet!WOW, så du hade tre drömyrken. Du har nog funnit ditt kall i livet🥰
    Ha det bra och kram
    Biggeros

    2019-08-28 | 17:30:44
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ulrika Webersköld säger:

    oj vilket museum vilka fina gamla saker tog lång tid o titta på allt kan ja tänka mej

    Svar: Det tog ett långt tid att gå igenum olika decennium ÷) Otroligt givande Museum!Kram
    Biggeros

    2019-08-28 | 21:14:55
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • BP säger:

    Vilket udda museum. Det hade jag då aldrig förväntat mig i "lilla" York. Men himla roligt var det:-) Måste säga att jag gillade skyltarnas budskap mest;-)

    Svar: Ett otroligt mysigt Museum och jag förstår att du skulle gilla skyltarna BP🤗
    Biggeros

    2019-08-28 | 23:36:22
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ama säger:

    60-talet det var tider det :-) jag drömde om att jobba med djur vilket jag också gjorde under några år :-D

    Svar: Så kul att gå igenom dessa ljuva årtalsamt decennium!! Senare tid har jag alltid velat jobba med djur. Härligt val!!
    Biggeros

    2019-08-30 | 13:13:11
  • Ullie säger:

    men gud ja et är skoj o läsa om et men krås vitt i ansiktet o korsetter nja ja tror et kvittar för mej :)
    kan u inte skicka lite sol vännen åh ja lesnar rean grått idag tände lampor typ kl 4 suck redan ordentlig höst på en gång kramizar

    Svar: Här har vi varmt men något svalare på kvällarna=)) Ja, korsett, puder och krås kan jag även vara utan vännen// kram
    Biggeros

    2019-09-08 | 20:51:54
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: