biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Sightseeing i Newcastle

Kategori: England

 
 
 
 The Catedral of Newcastle 
Founded in 1091 during the same period as the nearby castle, the Norman church was destroyed by fire in 1216 and the current building was completed in 1350, so is mostly of the Perpendicular style of the 14th century. Its tower is noted for its 15th-century lantern spire. Heavily restored in 1777, the building was raised to cathedral status in 1882, when it became known as the Cathedral Church of St Nicholas.
 
 
 
 
 
 
 
Newcastle upon Tyne Castle
är ett slott i Newcastle upon Tyne i Storbritannien. Det ligger i grevskapet Tyne and Wear och riksdelen England, i den centrala delen av landet, 400 km norr om huvudstaden London. Newcastle upon Tyne Castle ligger 25 meter över havet. Wikipedia
 
Öppnade: 1177
 
Byggstart: 1172
 
 
 
 
Newcastle upon Tyne 
förkortas ofta Newcastle, är en stad i Newcastle upon Tyne storstadsdistrikt i storstadsområdet Tyne and Wear i nordöstra England, Storbritannien. Wikipedia
Newcastle har ca 268 000 invånare
Staden har mycket sevärdheter och parker att erbjuda. Ett måste är att gå längs Quayside och studera alla brokonstruktioner som är placerade vid floden Tyne.
Riktigt unika broar nya såsom gamla.
 
Kusten
 The Cathedral Church of St Nicholas
 is a Church of England cathedral in Newcastle upon TyneEngland. It is the seat of the Bishop of Newcastle and is the mother church of the Diocese of Newcastle, the most northerly diocese of the Anglican Church in England, which reaches from the River Tyne as far north as Berwick-upon-Tweed and as far west as Alston in Cumbria.
 Tyvärr gick jag inte in i denna Katedral.
Jag har sett så många Katedraler att jag har tappat räkning.
 
 
 I Newcastle promenerade jag i Heaton park som går ihop med Armstrong park. Där gick jag även under Armstrong bridge och mötte det "lilla tåget"
( och kom att tänka på Ama) som gick fram och tillbaka med livliga vuxna som barn. Därinnan tågstationen finns en animal farm med allt från olika stora/smä fåglar till stora getter. Då menar jag Bata stora getter.
 
 
 
 
I Heaton Park ligger det en stor, röd Paviljong som erbjuder mat och dryck. Jag fick inget bord ( alla engelsmän ockuperade alla borden pga att solen sken) men jag satte mig på trappan och drack mitt kaffe och glass.
 
Jag får ändå säga att vi har haft tur med vädret i England. Det kunde lika väl ha regnat varje dag.
Engelsmän är väldigt fixerade vid väderleken.
 
 
 
 
 Otroligt fin byggnad.
 
 
Sist men inte minst
 
 
Vy från bron och väggen är täckt med fasadmålning
 
 
Från ingenstans ( bron) skymtas en terass med bord och en livsnjutare.
 
 
Vissa andra fasader kan dekoreras med gröna stuprör på husväggen.
 
 
Många fasader är täckta med inbitna gamla avlagringar av mögel, alger och kol. 
 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vad roligt att höra att även engelsmän är fixerade vid vädret som oss svenskar! :-D Kramis

    Svar: Engelsmännen börjar oftast med att säga: Nice weather=)Vänlighetsfras.
    Ha en bra fredag/kram
    Biggeros

    2019-08-15 | 14:54:01
    Bloggadress: http://starbys.se
  • znogge säger:

    Det verkar finnas mycket intressant att se i Newcastle. Så många fina byggnader dessutom!

    Kram och ha en bra dag!

    Svar: Alla dessa broar över Tyne är en sevärdhet som man bör se.Trevlig Fredag
    Kram
    Biggeros

    2019-08-15 | 15:15:24
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Så fina bilder underbart vackert och trevlig info

    Svar: Tack så mycket!Man lär sig något nytt varje dag även jag
    Trevlig Fredag
    Kram
    Biggeros

    2019-08-15 | 15:55:09
  • Emma Engström säger:

    Åh jag vill så gärna uppleva detta själv, vackert! :D

    Svar: Såklart ska man uppleva Newcastle live=)
    Biggeros

    2019-08-15 | 16:34:29
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Veiken säger:

    Det är helt otroligt så många välbevarade kyrkor, katedraler och annat det finns i UK. Synd att kolet har lagt sig som en hinna på allt.
    Är du säker på att de gröna rören bara är stuprör? Förr var det toalettstammarna som gick utanpå husen. fräscht va?
    Ha det fint!

    Svar: Som du säger går stuprören ihop med avloppsrören. Otroligt med andra ord÷0Ja, så många fina byggnader vsrje by/stad bidrar med och historia. I England finns även många medeltidsslott.
    Trevlig FredaKram
    Biggeros

    2019-08-15 | 16:48:25
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Bilden med den vingliga trappen och bron gömd i grönska, den är så fin!!!

    Sedan skrattade jag gott åt stuprören, tänkte att hade det inte varit enklare med ett. Sedan kom jag på att det där är ju inte alls (bara) för regnvatten, det är väl avloppen!!!

    Engelsmän ...

    Svar: Som sagt det händer det bara i England att man placerar avloppen och stuprören utanpå fasaden. Fördelen är om något rör går sönder är det lätt att fixa. Den gröna trappan smälter verkligen in i naturen=)
    Trevlig Fredag!
    Biggeros

    2019-08-15 | 18:38:07
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Ullie säger:

    oj så många fina bilder .
    hoppas din dag varit bra kramar

    Svar: Igår åt vi på en trevlig restaurang och avslutade kvällen på en pub med Live music. En riktigt bra sådan!!Trevlig Fredag!
    Kram
    Biggeros

    2019-08-15 | 21:26:37
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Jessica Högberg säger:

    Vackert med mycket gammalt

    Svar: Jag förväntade mig inte att det finns så mycket att se i Newcastle. Man ska gå vid Quayside och skåda Newcastles gamla broar och gå en pubrunda=)
    Biggeros

    2019-08-16 | 10:51:57
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Tack för den fina rundvandringen! Extra glad blev jag av att se Lilla Tåget :-D

    Ha en fin fredag!

    Svar: Jag förstår att du fick ta del av lilla tåget i Newcastle=)Trevlig Fredag!
    Biggeros

    2019-08-16 | 11:44:46
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales säger:

    Är du fortfarande kvar i England?
    När kommer du tillbaka hem till Spanien igen?
    Jag har varit väldigt lite i Newcastle, så kul att se fler bilder därifrån, min mans födelse- och uppväxtstad, han flyttade där ifrån när han var 12 år, så det är längesedan.

    Svar: Förhoppningsvis åker vi hem inom de närmaste dagarna=)Nu längtar jag hem!
    Jag blev överraskad att det finns så fina pubar och parker i Newcastle. Broar som hör till en av mina passioner är ett måste och var i synhåll från Hilton. Så kul att jag har fått upptäcka sevärdheter i din mans barndomsstad!
    Trevlig Fredag Lena🤗
    Biggeros

    2019-08-16 | 12:13:17
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: